بانوان جامعه منتظر چه ویژگی‌هایی دارند
کد خبر: 4161509
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

بانوان جامعه منتظر چه ویژگی‌هایی دارند

یک پژوهشگر مهدویت مسئولیت‌پذیری و عمل‌گرایی را از ویژگی‌های منتظران ظهور دانست و به بیان وظایف زن منتظر در جامعه امروزی پرداخت.

محسن الله‌وردی پژوهشگر مهدویتطبق آیات قرآن انسان موجودی نیست که رها شده باشد. درباره اعمال خود باز خواست می‌شود. خداوند در سوره عنکبوت آیه دوم می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟!» یا در آیه 7 و 8 سوره زلزال می‌فرماید «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ پس هر كس به مقدار ذره‌اى كار نيك كرده باشد همان را ببيند. هركس هم وزن ذره‌اى كار بد كرده باشد آن را ببيند.» با توجه به این آیه شریفه انسان در قبال اعمال خود مسئولیت دارد، لذا شناخت وظیفه و عمل به آن ضروری است.

یکی از شرایط ظهور امام زمان(عج) کامل شدن اصحاب و یاران است کسانی که می‌کوشند زندگی خود را بر مبنای رضایت خدا و حضرت حجت(عج) قرار دهند. برای این کار افرادی که منتظر ظهور هستند سعی در شناسایی وظیفه و عمل به آن دارند. لذا مسئولیت‌پذیری و عمل‌گرایی از ویژگی‌های افراد منتظر ظهور دولت حق محسوب می‌شود. 

از آنجایی که بانوان رکن مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بررسی وظایفی که بانوان در دوران غیبت دارند می‌تواند در حُسن انجام وظیفه آنان و الگو شدن برای سایر افراد اثرگذار باشد.

محسن الله‌وردی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه وظایف بانوان در زمان غیبت امام زمان(عج) در عرصه‌های مختلف از جمله حیا، عفت و الگو شدن یک بانوی منتظر در در زمینه نجابت، حیا و پاکی است، اظهار کرد: در کلام بزرگان «حیا»، ملکه‌ای است که باعث می‌شود انسان اعمال زشت و حرام را انجام ندهد و در حقوق مردم کوتاهی نکند. حجاب نیز به مفهوم رعایت پوشش ظاهر مطابق با دستورات اسلامی است، عفاف مصون داشتن قلب از توجه به نامحرم و پاک داشتن خود از افتادن در گناه و حرام است.

دعای امام زمان(عج) در حق بانوان 

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مورد رضایت امام مهدی(عج) برای بانوان حیا و عفت است، افزود: این ویژگی برای بانوان منتظر از دعای حضرت قابل استفاده است. آنجا که می‌فرماید «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ ...وَعَلَى النِّساءِ بِالْحَياءِ وَالْعِفَّة خداوندا به ما توفیق طاعت روزی ده ... و بر زنان حیا و عفت عنایت فرما». از دعای امام زمان(عج) در حق بانوان این نکته به دست می‌آید که یکی از ویژگی‌های بانوی منتظر حیا و عفت است. رسول گرامی اسلام در مورد حیا می‌فرمایند «حیا و ایمان قرین و نزدیک یکدیگرند، اگر یکی رفت دیگری نیز به همراه آن می‌رود». امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید «کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.»

پژوهشگر مهدویت مؤسسه امام باقر(ع) همدان با اشاره به جایگاه حیا و عفت در قرآن که بانوی منتظر شایسته است در آن موارد الگو باشد، افزود: یکی از توصیه‌های خداوند به بانوان کنترل نگاه و چشم فرو بستن از نگاه به نامحرم است چنانچه در سوره نور می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» (نور /31) و به زنان با ايمان بگو از برخى نگاه‌ها چشم‌پوشى كنند. بانوی منتظر خود را برای دوران ظهور و خدمت رسانی در دولت عدالت محور حجت الهی آمده می‌کند. لذا می‌داند که کنترل چشم از برخی نگاه‌ها سبب می‌شود که قلب او دچار غفلت نشود.

وی اضافه کرد: از دیگر مواردی که مورد تأکید قرآن قرار گرفته است شیوه سخن گفتن بانوان با فرد نامحرم است. آنجا که می‌فرماید زنان در سخن گفتن با نامحرم صدای خود را نرم و نازک نکنند «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً»  (احزاب /32)  پس به نرمى و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيمارى است طمعى پيدا كند، نيكو و شايسته سخن بگوييد. بانوی منتظر همواره سعی بر این دارد که گفتارش آسیبی به حیا و عفت او وارد نسازد لذا در سخن گفتن با نامحرم حریم الهی را نگه می‌دارد.

تربیت نسل منتظر

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: با توجه به اینکه شناخت و اندیشه رفتار را می‌سازد، بانوی منتظر معرفت خود از خداوند و حجت او را بالا می‌برد و شناخت بالا از حجت الهی باعث می‌شود که فرهنگ مهدویت در افکار او رسوخ کند. در این صورت بانوی منتظر مواظب رفتار خود در برابر نامحرمان می‌شود. همان‌طور که خداوند در سوره نور می‌فرماید «لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور /31) «و پاى خود را به گونه‌اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود»

الله‌وردی تصریح کرد: وقتی که بانوان حجاب خود را رعایت می‌کنند در واقع به سه هدف می‌رسند اول اینکه رضایت امام زمان(عج) را کسب کرده‌اند، دوم اینکه خود را به عنوان یک الگو برای سایر زنان معرفی می‌کند و سوم به محتوای آیه قرآن عمل می‌کند. آنجا که می‌فرماید «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسری های بلند بر سر کنند (تا اندامشان دیده نشود) اين كار براى اينكه آنها به عفت و با حیا بودن  شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است» (احزاب /59) آیه فوق به زنان دستور می دهد طوری در انظار عمومی ظاهر شوند که مردم آنها را به عفاف و پاکدامنی بشناسند. چه کسی برای عمل به آیه شریفه سزاوارتر است از بانوی منتظر حجت خدا؟.

وی با بیان اينکه یکی از آثار حیا این است که سبب پاکدامنی می‌شود، افزود: چراکه موجب می‌شود فرد در دام انحرافات جنسی نیفتد. بانویی که منتظر ظهور است می‌داند که از مهمترین وظایفش رعایت حجاب و عفاف است. او می‌داند که با حجاب شخصیتش حفظ می‌شود، در این زمینه امام علی(ع) می‌فرماید «اَلْحَياءُ تَمامُ الكَرَمِ». شرم و حیا تمام کرم است که باعث گرامی شدن شخص می‌شود.

پژوهشگر حوزه مهدویت در همدان گفت: اگر دغدغه یک مادر جلب رضایت خداوند و حجت الهی شد در رفتار و گفتار همچنین در پوشش ملاک و معیار را خواسته امام زمان(عج) می‌داند و فرزندان خود را در این راستا تربیت می‌کند، در بحث پوشش به فرزند خود راه درست را می‌آموزد. فرهنگ مهدویت را در خانواده در تمامی ابعاد عمق می‌بخشد. سعی می‌کند فرزندانش با عشق اهل بیت(ع) بزرگ شوند. چنانچه رسول خدا می‌فرماید «فرزندان خود را بر سه ویژگی و خصلت تربیت کنید، دوست داشتن پیامبرتان، دوست داشتن اهل بیت پیامبر و قرائت قرآن». بانوی منتظر ظهور برای به دست آوردن رضایت امام زمان (عج) باید نسبت به وظیفه‌اش شناخت داشته باشد و در انجام آن وظیفه کوشا باشد. از دعای حضرت حجت(عج) که حیا و عفت را برای بانوان خواسته‌اند معلوم می‌شود که یکی از وظایف بانوان دارا بودن حیا و عفت است. 

انتهای پیام
captcha