اولویت هزینه‌کرد زکات، رسیدگی به فقرا است
کد خبر: 4159822
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
آیت‌الله عاملی:

اولویت هزینه‌کرد زکات، رسیدگی به فقرا است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: با توجه به نظرات مراجع عظام تقليد، اولویت هزینه‌کرد زکات، رسیدگی به فقرا و محرومان است که در این مسیر باید گام‌های موثری برداشته شود.

آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از كميته امداد اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، 10 مرداد ماه در جلسه ستاد زکات استان اردبیل اظهار کرد: ساخت پل، راه، حمام و دیگر پروژه‌های عمرانی از محل زکات اولویت ندارد و همه این‌ها وظیفه دولت است تا در اجرای این پروژه‌ها ورود پیدا کنند. وی خاطرنشان کرد: با پرداخت زکات از سوی کشاورزان، تجار و فعالان اقتصادی به راحتی می‌توانیم این منابع را صرف رسیدگی به محرومان کنیم تا عزت و عظمت آنها حفظ شود.

امام جمعه اردبیل آمار واقعی زکات را در استان اردبیل بیش از یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال به دلیل خشکسالی، جمع‌آوری زکات با برخی نارسايی‌ها روبه‌رو شده اما پیش‌بینی جمع‌آوری ۲۳ میلیارد تومان زکات واجب در استان اردبیل برنامه‌ریزی شده است.

عاملی گفت: در کنار زکات واجب زکات‌های مستحبی بهترین ظرفیت برای کمک به نیازمندان است که در این زمینه در استان اردبیل کارهای خوبی انجام نشده است و انتظار می‌رود با محوریت کمیته امداد در این باب فعالیت‌های مناسبی به انجام برسد.

وی ظرفیت‌های مردمی را در کمک به موسسات خیریه و درمانی یادآور شد و بیان کرد: کمیته امداد باید علل و عوامل وثوق مردمی به این مجموعه‌های غیردولتی را واکاوی کند تا بر همین اساس ظرفیت کمک‌های مردمی به این نهاد افزایش پیدا کند.

امام جمعه اردبیل از تبلیغات اسلامی، صداوسیما، اوقاف و سایر دستگاه‌های حاضر در ستاد زکات خواست؛ با همکاری صداوسیما و رسانه‌ها کارهای تبلیغی، تولید برنامه‌هاي تلويزيوني، پیام و محتواهای تاثیرگذار را در اولویت قرار داده و در این زمینه در روستاها و مناطق کشاورزی فعالیت‌های موثری در ترغیب و تشویق مودیان انجام دهد. عاملی افزود: با زور و اجبار نمی‌توان کشاورز را در محل تحویل محصول گندم و سایر غلات مجبور به پرداخت زکات کرد بلکه بهتر است پرداخت زکات با طیب خاطر و میل و رغبت انجام شود تا برکات آن را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: اگر شهروندان و روستايیان ما به اهمیت امر زکات به عنوان فریضه واجب توجه داشته باشند هیچ وقت زکات را منع نخواهند کرد و شایسته است آیات، احادیث و روایات در باب زکات در یک دفترچه مناسب تهیه و چاپ شده و در بین روستايیان توزیع شود تا افراد با سواد و فرزندان این خانواده‌ها با قرائت آن اهمیت این امر واجب الهی را تبیین کنند.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اساس کار در این حوزه تبلیغات درست، اصولی و تاثیرگذار است که با تولید فیلم، مستند، انیمیشن و تبلیغات محیطی در شهرها و روستاها می‌توان در حوزه زکات کارهای ماندگار و رغبت انگیزی را انجام داد. عاملی پیشنهاد کرد: در کنار توزیع دفترچه‌های مربوط به آیات و روایات زکات می‌توان از روستايیان در این حوزه آزمونی را گرفت تا شرکت‌کنندگان در این آزمون که موفق به پاسخگويی به سوالات شوند با جایزه‌ای مورد ترغیب و تشویق قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha