10 انتظار قرآن از ما + فیلم
کد خبر: 4156345
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی تبیین کرد:

10 انتظار قرآن از ما + فیلم

مفسر قرآن کریم در اولین روز از اقامه عزای حسینی در جمع عزاداران حسینه فاطمه‌الزهرا(ع)، قرائت، تلاوت، ترتیل، تدبر، استماع، تعلیم، تأثیر، عمل، تبلیغ و تقویت ایمان را 10 انتظار قرآن از جامعه بیان کرد.

10 انتظار قرآن از ما

به گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با اولین روز از ماه محرم و اقامه عزای حسینی، کرسی تلاوت قرآن کریم و مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) در منطقه ازگل تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که از ساعت 7 صبح روز چهارشنبه 27 تیرماه شروع شد، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم فتحی به بیان احکام دین پرداخت و پس از آن زیات عاشورا از سوی مهدی محمدی، از ذاکران اهل بیت صمت و طهارت قرائت شد.

در ادامه این مراسم حسین فردی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن کریم به بیان نکاتی پرداخت.

مشروح صحبت‌های این مفسر قرآن به شرح زیر است.

در دهه اول محرم به موضوع امام حسین(ع) و قرآن خواهم پرداخت. پیامبر اکرم(ص) کامل‌ترین دین را به جامعه بشری هدیه دادند. ایشان در ماه‌های آخر عمر شریف بارها مردم را جمع کرده و فرمودند: می‌خواهم حرفی بزنم که به شما مربوط نمی‌شود، این حرف را حاضران به غائبان و پدران به فرزندان از امروز تا روز قیامت سینه به سینه نقل کنند. ما نباید در هیچ زمانی از این حرف غلفت کنیم. 

آن حرف چه بود؟ من برای پس از خود دو میراث به جا گذارده‌ام؛ یکی بزرگ‌تر از دیگری است، میراث اول کتاب خدا و میراث دوم اهل بیت(ع) است. مسلمان‌ها و امت اسلام هرجا سیلی خوردند یا برای غفلت از قرآن بوده یا به خاطر غفلت از اهل بیت(ع) و یا غفلت از هر دو بوده است. 

من تا روز آخر عزاداری سرور و سالار شهیدان در این حسینیه به این حرف‌ها خواهم پرداخت که اولاً انتظارات قرآن از ما مسلمان‌ها چیست؟ دوماً انتظارات اهل بیت(ع) از ما مسلمان‌ها چیست؟ سوماً اگر این دو با هم باشند چه پیش می‌آید؟ اگر از هم جدا باشند چه می‌شود؟ در ادامه هم نگاهی به تاریخ 1500 ساله امت اسلامی خواهیم داشت که این امت با دو میراث چه کرده است؟ در ادامه هم وارد این بحث خواهیم شد که جایگاه امام حسین(ع) در قرآن کجا هست. بعد به نقش قرآن در نهضت امام حسین(ع) می‌رسیم. 

سوال اصلی این است که اگر فردا از ما سوال شود با این کتاب چه کرده‌ایم، چه پاسخی داریم؟ در کتاب وسائل الشیعه احادیثی درباره قرآن آمده است، از جمله اینکه قرآن روز قیامت به شکل فرشته‌ای ظاهر می‌شود و ما هم به صف ایستاده‌ایم تا پاسخ بگوئیم از تک تک ما می‌پرسد شما برای من چه کرده‌اید؟ در پایان از برخی شکایت و از برخی شفاعت خواهد کرد. باید از خودمان سوال کنیم که در کدام گروه خواهیم بود؟ شاید در پایان بحث امروز مشخص شود در کدام گروه هستیم. 

باید ببینیم این کتاب چه مطالباتی از ما دارد بعد به زندگی خود نگاه کنیم ببینیم در زندگی خود به این مطالبات قرآن پرداخته‌ایم یا خیر، اگر پرداخته باشیم جز شفاعت شوندگان هستیم. مطالبات قرآن از ما زیاد است اما من 10 مطالبه را گلچین کرده‌ام که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. 

اولین مطالبه و انتظار قرآن از ما این است که قرآن را قرائت کنیم؛ این یک مأموریت است. قرآن به این سوالات که چقدر بخوانیم؟ چگونه بخوانیم؟ و چه وقت بخوانیم؟ پاسخ داده است. در جواب سؤال چقدر بخوانیم فرموده است به اندازه توان بخوانیم. امام صادق(ع) و امام رضا(ع) جواب عددی این سؤال را داده‌ و فرموده‌اند حداقل در شبانه روز 50 آیه قرائت شود.

چه وقت بخوانیم؟ هر وقت از شبانه‌روز که بخوانیم خوب است اما وقت‌های پیشنهادی قرآن سه وقت است، یکی این است که در دل شب بخوانیم. همان وقتی که تهرانی‌ها خواب هستند سبک زندگی به این سمت رفته است که شب زنده‌داری حذف شود. وقت پیشنهادی دوم قبل از نماز است. الان رسم شده است در جامعه بعد از نماز قرائت می‌کنند. وقت پیشنهادی سوم هم صبح‌ است. 

دومین انتظار قرآن از ما تلاوت است؛ تلاوت چیست؟ در لغت چند معنا وجود دارد که من به معنای «به ترتیب خواندن» اشاره می‌کنم. این کتاب به نحوی تنظیم شده که سوره‌ها پشت سر هم هستند،‌ این چینش به دستور خدا بوده و حتماً حکمتی در آن است. در این کتاب دنیا، آخرت، مادیات، معنویات، اخلاق، تعلیم، تجارت و ... همه چیز آمده است. اینکه بخش‌هایی را بخوانیم و بخش‌های دیگر را رها کنیم، ظلم است. اگر همه این کتاب را با همین ترتیب که آمده است بخوانیم تلاوت انجام داده‌ایم. 

سومین کاری که قرآن از ما انتظار دارد ترتیل است؛ ترتیل یعنی با دقت خواندن؛ قراء این کلمات را به دنیای خودشان برده و ما را بیچاره کرده‌اند. این کلمات باید به سبک زندگی ما بیاید. خواندن آدم‌ها چند نوع است برخی سرسری می‌خوانند، برخی سطحی می‌خوانند، برخی برای امتحان می‌خوانند، برخی هم از روی رودربایسی این کار را انجام می‌دهند، ترتیل یعنی با دقت خواندن. 

چهارمین موضوع تدبر است؛ تدبر برای علما نیست، برای همه است. درباره قرائت، تلاوت و ترتیل به ما امر شده است اما در مورد تدبر توبیخ شده‌ایم. چرا مسلمانان تدبر نمی‌کنند الان این مشکل در جامعه هست متأسفانه در جلسات ما تدبر نیست. تدبر برای وقتی است که لایه ظاهر را بفهمیم و بعد به فکر فرو برویم. برای فهم قرآن باید مقدماتی را رعایت کنیم. 

پنجمین انتظار قرآن از ما، استماع است؛ خواندن از نظر نفسانی یک تأثیر در انسان دارد، گوش دادن تاثیر دیگری دارد و قرآن هر دو مورد را از ما می‌خواهد. 

ششمین موضوع که قرآن از ما می‌خواهد تعلیم است؛ یعنی هر کسی هر چیزی از قرآن می‌داند، باید چند نفر را پیدا کند و همان چیز را به آنها یاد بدهد. حدیث داریم در قیامت دو گروه با قامت‌های بلند وارد محشر می‌شوند، یکی موذنان و دیگری هم معلمان قرآن هستند. منظور من معلم حرفه‌ای که گواهی از دارالقرآن دارد نیست بلکه هر کس هر چیزی از قرآن آموخته است،‌ اگر آن را به دیگران آموزش دهد، معلم قرآن است. 

هفتمین انتظاری که قرآن از ما دارد تأثیر است؛ یعنی آیه‌های این کتاب باید بر من اثر بگذارد و حق ندارم متاثر از آن نشوم، تغییرات و تحولاتی در زندگی ما باید پیش بیاید که اگر اطرافیان پرسیدند از چه زمانی تغییر کردی آدرس بدهیم بگوئیم از زمانی که فلان آیه را خواندم. 

هشتمین موردی که این کتاب آسمانی از ما در مورد خود می‌خواهد عمل است؛ این کتاب از سوی فرمانروای عالم به دست ما رسیده پس حاوی دستورها و اوامری از جانب اوست که باید به آنها عمل کنیم.  

نهمین چیزی که قرآن از ما می‌خواهد تبلیغ قرآن است؛ یعنی پیام این کتاب را به دل‌های آماده جهان برسانیم هر کسی به وسع خود این کار را باید انجام دهد. یک زمانی تاریخ پیشرفت مسلمانان را به ترتیب نگاه کردم متوجه شدم این پیشرفت همه قرن‌ها رو به ترقی بوده است. یکی از اقشاری که اسلام را به دور دست‌ها بردند تجار بودند، شیرازی‌های بودند که شیعه را به آفریقا بردند و قزوینی‌ها هم اسلام را به چین بردند، ما از ظرفیت تبلیغ استفاده نکرده‌ایم. 

دهمین چیزی که این کتاب از ما می‌خواهد تقویت ایمان است؛ اسلام دشمنانی دارد که کمر بسته هستند و یکی از کارهای آنها این است که رابطه انسان را با خدا و پیامبر و قرآن تیره کنند. ما در نقطه مقابل باید ایمان خود را تقویت کنیم. خداوند در آیه 136 سوره مبارکه نسا به مردان و زنان با ایمان فرموده است این اندازه از ایمان کم است، با تهدیدهایی که دشمنان برنامه‌ریزی کرده‌اند این حد از ایمان به درد نمی‌خورد. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی اولین روز عزاداری حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سعید هدایتیان، از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت به ذکر منقبت آل الله پرداخت. 

انتهای پیام
captcha