انتظار تنها یک حالت روحی و یک شعار نیست
کد خبر: 4156257
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

انتظار تنها یک حالت روحی و یک شعار نیست

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین با بیان اینکه انتظار تنها یک حالت روحی و یک شعار نیست، گفت: با توجه به روایات انتظار در واقع اَفضَلُ اَعمال یا اَحَبُّ‌الاَعمال است؛ انتظار حالت روحی برخاسته از معرفت و آگاهی است که اقدام و عمل را در پی دارد.

مهدویت

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی کریمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در رابطه با سبک زندگی مبتنی بر مهدویت گفت: سبک زندگی فعالیت‌های نظام‌مندی است که از سلیقه افراد برمی‌خیزد و همین سبک زندگی است که به افراد هویت و شخصیت می‌بخشد. نوع سبک زندگی ملت‌های مختلف است که سبب ایجاد تمایز و تفاوت بین آنها شده است.

وی اظهار کرد: در دوران غیبت ما به‌عنوان منتظر موظفیم به سبک زندگی مهدوی به شایستگی پای‌بند باشیم تا موعودی که در انتظارش هستیم ظهور کند. شیعه منتظر باید به این باور برسد که وجود امام زمان(عج) علی‌رغم غیبت ظاهری حی، حاضر، ناظر و شاهد بر اعمال و کردار ماست و تکالیفی را از ما مطالبه دارد که باید به آن عمل کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین بیان کرد: شاخصه و مؤلفه اصلی فرهنگ انتظار همان تکالیفی است که در تعالیم دینی ما عنوان شده است و فرهنگ انتظار تمامیت اسلام ناب محمدی(ص) است که به طور خاص در دوران غیبت و با انتظار امامی که غایب است آشکار می‌شود.

وی در رابطه با وظایف شیعیان در عصر غیبت افزود: دعا برای فرج امام عصر(عج) یکی از مهمترین وظایفی است که شیعیان در عصر غیبت برعهده دارند و اینکه به معرفت و شناخت واقعی حضرت نائل شوند. امام صادق(ع) در دعایی که به ضراره تعلیم دادند، فرمودند اگر زمان غیبت را درک کردید اینگونه دعا کنید که «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَک، لَمْ اَعْرِف نَبِیک؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَک، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَک؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَک، ضَلَلْتُ عَنْ دینی».

انتظار واقعی و سازنده چگونه است

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر شناخت و معرفت نسبت به حضرت ولی‌عصر(عج) شناخت صفات و سیره امام برای منتظر حقیقی و عاشق و دلباخته امام ضروری است تا بتواند همچون سیره و روش او در شئونات مختلف زندگی قدم بردارد و دیگران را نیز به امام زمان(عج) علاقه‌مند کند.

وی ادامه داد: این امری طبیعی است که هر کسی که به چیزی علاقه‌مند باشد در جهت تبلیغ و ترویج و تشویق دیگران نسبت به آن چیز اقدام خواهد کرد چه رسد به اینکه آن علاقه‌مندی وجود مقدس خاتم‌الاولیاء حضرت مهدی موعود(عج) باشد. بیان فضائل و مناقب آن حضرت در مجالس و محافل و انتظار فرج یکی دیگر از وظایفی است که شیعیان موظف به انجام آن هستند.

کریمی در رابطه با انتظار عملی گفت: انتظار واقعی و سازنده به معنای آماده‌باش انسان است، انسان منتظر باید آمادگی‌های لازم برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های جامعه مهدوی را در خود به وجود آورد. انتظار تنها یک حالت روحی و یک شعار نیست بلکه با توجه به روایات اَفضَلُ اَعمال یا اَحَبُّ‌الاَعمال است؛ انتظار حالت روحی برخاسته از معرفت و آگاهی است که اقدام و عمل را در پی دارد.

وی ادامه داد: انتظار حالتی است که در درون آن تلاطم و بیقراری نهفته است و اینگونه نیست که انسان منتظر نشسته و گوشه عزلت گزیده باشد بلکه در انتظار حالت انقلابی وجود دارد که حرکت و پویایی را با خود به همراه دارد و انسان منتظر را وادار می‌کند تا هر لحظه برای بهبود شرایط و رسیدن به زمان ظهور اقدامی مؤثر انجام دهد.

ویژگی‌های مدعیان دروغین مهدویت

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین همچنین راجع به ویژگی‌های مدعیان دروغین مهدویت، مطرح کرد: مدعیان بسیار سطحی‌نگر هستند و دوری از عقل و برهان و استدلال از مهمترین ویژگی‌های مدعیان دروغین مهدویت محسوب می‌شود که سبب شده افکاری سست و بی‌پایه در میان مردم منتشر کرده و در پی آن بتوانند از غفلت مردم سوء استفاده کنند.

وی اظهار کرد: حق‌طلبی و حق‌جویی در سایه عقل‌مداری محقق می‌شود، برای به‌دست آوردن حقیقت باید تابع دلیل و برهان شویم. قرآن کریم هم در زمانی‌که از مخالفان خود دلیل و برهان طلب می‌کند می‌فرماید «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکمْ إِنْ کنْتُمْ صَادِقِینَ» لذا مدعیان دروغین عقل‌گریزند و برهان و دلیل محکمی در پس اعمال آن‌ها وجود ندارد. غالب مدعیان اطلاعات جامعی در زمینه احکام و معارف اسلامی ندارند و اشتباهات و غلط‌های محتوایی بسیاری در سخنان و مطالب آن‌ها مشاهده می‌شود که دلیلی بر کم‌خردی آن‌هاست.

کریمی افزود: در تاریخ هم مشاهده کرده‌ایم اکثر کسانی‌که ضعف علمی داشته و از مدعیان دروغین بودند ادعای مرجعیت علمی داشتند و گاهی هم لاف علم لدنّی می‌زدند و علم غیب را به خود نسبت می‌دادند همچون علی‌محمد باب که گفت در شرق و غرب عالم هیچ کسی جز من نیست که خود را باب معرفت‌الله معرفی کند، هر چه می‌خواهید از ما سؤال کنید.

وی اظهار کرد: احمدالحسن هم از مدعیان دروغین مهدویت است که ادعای علم امامت دارد. لذا اینها کسانی هستند که از سادگی و ضمیر پاک مردم جامعه سوء استفاده می‌کنند که باید این شیاطین را به مردم معرفی و رسوا کنیم تا اعتقادات مردم را دستمایه حوائج خود قرار ندهند.

انتهای پیام
captcha