رویکرد دولت مردمی‌سازی فرهنگ است
کد خبر: 4155676
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

رویکرد دولت مردمی‌سازی فرهنگ است

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به رویکردهای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردمی‌سازی فرهنگ را می‌توان مهمترین رویکرد دولت و به تبع آن وزارت ارشاد مطرح کرد.

بلاغی، مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل ارشاد استان، سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی، امروز، 26 تیرماه، در نشست شورای فرهنگ عمومی کلیبر، با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی در تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهادی تصمیم‌ساز در کشور و به تبع آن استان و شهرستانها سه مقوله را باید در رأس تصمیم‌گیری‌ها مد نظر داشته باشد. نخست مسئله‌ هوشیاری دائم در مسائل فرهنگی است.

وی رصد و شناخت دقیق از مسائل فرهنگی و پایش نیازها برای برنامه‌ریزی دقیق در این عرصه و همچنین ‌ارائه راهکارهای عالمانه را از دیگر موارد مهم و مورد نیاز حوزه فرهنگ عمومی برشمرد.

بلاغی گفت: تغییرات فرهنگی در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد بلکه غالباً در مدت زمانی طولانی و غالباً به صورت مستتر اتفاق می‌افتد و رصد و شناخت این تغییرات باید در شورای فرهنگ عمومی بررسی شده و راهکارهای عالمانه برای آن ارائه شود.

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به رویکردهای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردمی‌سازی فرهنگ را می‌توان مهمترین رویکرد دولت و به تبع آن وزارت ارشاد عنوان کرد و ما نیز برای تحقق این رویکرد اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم که اجرای طرح محیا با واگذاری 52 کلان پروژه فرهنگی به نهادهای مردمی و انجمن‌های فرهنگی و هنری، یکی از این‌ فعالیت‌هاست.

وی  افزود: هر جا که فرهنگ به مردم سپرده شده و مردم پای کار آمده‌اند کارهای انجام شده موفق و تاثیرگذار بوده و نمونه آن را می‌توان در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مردمی در این روزها چه در جشن مردمی غدیر و چه در آغاز محرم و عزاداری‌ها مشاهده کرد.

بلاغی در ادامه به طرح بازگشت به مساجد و تقویت فعالیت‌های فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: در این راستا سعی می‌کنیم فعالیت‌های فرهنگی و هنری مسجد محور را در سطح استان فعال‌تر نماییم و این امر در شهرستانها نیز نیازمند همراهی نهادها و ادارات شهرستانی است.

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تدوین سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: تمام نهادها و دستگاههای عضو شورای فرهنگ عمومی در کشور،‌ استان و شهرستان‌ها موظفند براساس این سند برنامه‌ریزی نمایند .

وی در ادامه به ظرفیت‌های فرهنگی‌، هنری شهرستان کلیبر اشاره کرد و گفت: ظرفیت روستایی،‌ عشایر و گردشگری در این منطقه بسیار بالاست و هنرمندان در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند که موسیقی عاشیقی یکی از این زمینه‌هاست.

انتهای پیام
captcha