مدیریت فضای پیچیده رسانه به افراد متخصص نیاز دارد
کد خبر: 4154509
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

مدیریت فضای پیچیده رسانه به افراد متخصص نیاز دارد

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مدیریت فضای پیچیده رسانه به افراد متخصص و باهوش نیاز دارد، گفت: در جنگ بسیار سخت و پیچیده فضای مجازی و رسانه‌ای نیاز به شناخت و آمادگی لازم است، هر لحظه باید عملیات انجام دهیم، نمی‌توان بی‌تفاوت بود.

فضای مجازیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالله ابراهیمی، مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شامگاه گذشته 20 تیرماه، در جلسه‌ای با اصحاب رسانه منطقه ترشیز، با بیان اینکه فضای مجازی میدان مبارزه‌ای است که فقط شکل و نوع آن متفاوت شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به این فضای مبارزه ورود کنیم، باید الزامات آن‌را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در یک جنگ نابرابر مقابل دشمن ایستاده‌ایم، بیان کرد: ریشه عمده آسیب‌های اجتماعی از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های گوناگون است. اگر بخواهیم در فضای مجازی مبارزه کنیم، ابتدا باید نسبت به این فضا شناخت کافی را داشته باشیم.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی رقابتی بودن، تغییر و پیچیدگی را سه ویژگی عمده فضای رسانه‌ای دانست و ابراز کرد: امروزه اگر کوچک‌ترین تعللی در فضای مجازی داشته باشیم از ما عبور خواهند کرد. هر روز در حوزه رسانه کار جدید و فضای متغیر ایجاد می‌شود. روابط عمومی‌های ادارات اگر در حوزه رسانه اختیارات لازم را نداشته باشند نخواهند توانست لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

ابراهیمی بیان کرد: مدیریت کردن فضای پیچیده رسانه به افراد متخصص و باهوش نیاز دارد، ارتقای اطلاعات و شناخت از فضای رسانه مورد نیاز و ضروری است. در جنگ بسیار سخت و پیچیده فضای مجازی و رسانه‌ای نیاز به شناخت و آمادگی لازم است، هر لحظه باید عملیات انجام دهیم، نمی‌توان بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی برای صداوسیما یک رقیب جدی محسوب می‌شود، گفت: هر ساله مخاطبین بیشتری از صداوسیما به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌روند و به مرور آمار مخاطبین رسانه ملی رو به کاهش هستند. هرچند در گذشته قریب 100 درصد مخاطبین را صداوسیما داشت، اما اکنون به 60درصد کاهش یافته است و شبکه‌های اجتماعی رقبای جدید صداوسیما شده‌اند.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر بتوان کسانی را آموزش داد که تولیدات مختلف رسانه‌ای داشته باشند راحت‌تر خواهیم توانست در این فضا پیش برویم، اما اگر تولیدکننده کم باشد به یک سری افراد خاص محدود می‌شویم. نشریات الکترونیکی رسانه‌های مکتوب را با مشکل مواجه کرده‌اند، نشریات الکترونیکی رقیب جدیدی برای نشریات مکتوب هستند که اگر نتوانند جایگزینی داشته باشند با مشکل مواجه خواهند شد. برای اینکه بتوانیم مخاطب بیشتری داشته باشیم باید به روز و یک رسانه متمایز از دیگران باشیم، در واقع برای مجموعه باید یک مدیریت استراتژیک داشته باشیم.

ابراهیمی در ادامه آشنایی با مهارت‌های فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی را از ویژگی‌های مهم مدیران رسانه‌ای دانست و گفت: برای اینکه یک انسان رسانه باشیم باید با بخشی از مهارت‌های فنی در حوزه رسانه مانند برنامه‌های کامپیوتر، فضای مجازی و... آشنا باشیم.

وی بیان کرد: مدیران رسانه باید ارتباطات و تعاملات انسانی خوبی داشته باشند، در فضای مجازی و رسانه تعاملات ویژه‌ای لازم است که مدیران رسانه باید از آنها برخوردار باشند. مدیر رسانه باید بتواند مدام رسانه را تجزیه و تحلیل کرده و براساس نتایج برنامه‌ریزی، مخاطب‌شناسی و تولید محصول کند و این از مهارت‌های ادراکی است. تمامی رسانه‌های ما رقبایی در خارج از کشور دارند، نباید کاری کرد که مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار گیرد.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سیاست فیلترینگ کشور را موفقیت‌آمیز ندانست و گفت: فضای مجازی همانند باغی بوده که همه می‌توانستند وارد آن شوند اما بعد از اینکه مسدود شد فقط کسانی که توانایی دارند می‌توانند وارد شوند. ضمن اینکه باید شبکه‌های داخلی را تقویت و توسعه داد، از فضای پیام رسانه‌های خارجی هم نباید بیرون آمد چون دشمن یکه‌تاز شده و همه را از بین می‌برد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کودکان باید در شبکه‌های داخلی رشد کنند و آموزش ببینند، افزود: کودکان اگر وارد فضاهایی مانند اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی شوند چون تخصص و آمادگی لازم را ندارند و تأثیرپذیر هستند به همین دلیل دچار آسیب‌های جدی خواهند شد.

وی با بیان اینکه ماهواره و شبکه‌های خارجی در نوع پوشش و فرهنگ خانواده‌هایی که در این فضاها هستند، تأثیر بسیاری گذاشته است، گفت: باید سواد رسانه مخاطبین مختلف را ارتقا داد و در این رابطه کلاس‌های آموزشی را برای اقشار تأثیرگذار به‌طور مداوم برگزار کرد و خانواده‌ها را آموزش داد.

انتهای پیام
captcha