رونمایی از کتیبه محراب 800 ساله حرم مطهر علوی
کد خبر: 4154093
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

رونمایی از کتیبه محراب 800 ساله حرم مطهر علوی

آستان مقدس علوی از سنگ کتیبه محراب مسجد بالاسر حرم مطهر علوی با قدمت 800 ساله رونمایی کرد که 9 سال تحت مرمت قرار داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(اینا) آستان مقدس علوی اعلام کرد که آستان در راستای ویژه برنامه‌های جشن عید غدیر از سنگ کتیبه محراب مسجد تاریخی بالاسر در جوار حرم مطهر علوی با قدمت 800 ساله که سال‌ها تحت مرمت قرار داشت، رونمایی کرد.

عبدالهادی الابراهیمی، یکی از اعضای هیئت مدیره مسئول واحد میراث معماری حرم حضرت امیر المومنین علی(ع)، به خبرگزاری عراق (INA) گفت: «محراب باستانی مسجد بالاسر(الراس الشریف) به دوره حکومت مغول‌ها بازمی‌گردد و در زمان حکومت عطا ملک الجوینی، یعنی 800 سال پیش نصب شده بود.

ابراهیمی افزود: این محراب گرانبهاترین و بزرگ‌ترین محراب جهان به شمار می‌رود و آن را محراب درخشان می‌نامند و قدمت اجزای به کار رفته در ساخت و تمایز آن با رنگ‌های درخشان و نقوش بدیع دال بر گرانبهایی و نفیس بودنش است.

وی تصریح کرد: این دستاورد در چارچوب رسالت آستان علوی در مراقبت از اماکن و گنجینه‌های باستانی است و از سوی دیگر با منشورها و معاهدات بین‌المللی منعقد شده توسط نهادها و طرف‌های بین‌المللی مانند یونسکو، ایکوموس و دیگران منطبق است.

این سنگ کتیبه سابقا در محراب مسجد بالاسر که در حال حاضر به رواق حضرت ابوطالب ملحق شده، وجود داشت و گمان مى‌رود در یکى از دوره‌هاى ترمیم عمارت حرم، به این سنگ صدمه وارد شده و به انبار حرم برده شده بود.

کار مرمت این سنگ کتیبه با نظارت کارشناسان آثار مرمت تاریخی از ایران از سال 1393 انجام شده بود.

دبیرخانه آستان مقدس علوی در چارچوب برنامه‌های خود برای جشن عید غدیر خم سمینارهای پژوهشی را برای حفظ میراث کهن آثار دینی این کشور تدارک دیده بود که رونمایی از سنگ کتیبه بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

انتهای پیام
captcha