نگرانی مسلمانان دانمارک از اسلام‌هراسی و هتک حرمت مقدسات اسلامی
کد خبر: 4153623
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

نگرانی مسلمانان دانمارک از اسلام‌هراسی و هتک حرمت مقدسات اسلامی

مسلمانان دانمارک معتقدند که سوزاندن قرآن در کشور همسایه سوئد عمیقاً غم‌انگیز و نگران‌کننده است. آنها همچنین از شیوع اسلام‌هراسی در دانمارک نگران هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، ماه گذشته، سلوان مومیکا یک نسخه از قرآن را در بیرون بزرگترین مسجد استکهلم، جایی که بسیاری از مسلمانان در حال جشن گرفتن عید قربان بودند، پاره کرد و به آتش کشید. این اقدام با محکومیت گسترده کشورهای اسلامی مواجه شد.

دولت سوئد هم این اقدام را محکوم کرد و آن را اسلام‌هراسانه خواند، در حالی که سازمان همکاری اسلامی مستقر در عربستان سعودی خواستار اقدام برای جلوگیری از تکرار سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان در آینده شد.

مومیکا شهروند عراقی ساکن سوئد، طبق قوانین آزادی بیان این کشور توسط پلیس سوئد مجوز دریافت کرد. با این حال، اقدامات او خشم مسلمانان سوئد و سراسر جهان را برانگیخت.

جمال ماتیاس بای، تازه مسلمان دانمارکی که در سال 2020 به اسلام گروید، به عرب نیوز گفت: این اقدام بسیار بی‌احترامی است و عواطف ما را جریحه‌دار می‌کند. ما پرچم دانمارک، سوئد یا نروژ را نمی‌سوزانیم، پس چرا آنها کتاب مقدس مسلمانان را می‌سوزانند؟

از سال 2017، قرآن‌سوزی بیشتر در اسکاندیناوی رخ داده است. راسموس پالودان، سیاستمدار دانمارکی و حزب راست افراطی او Stram Kurs چندین بار مراسم قرآن‌سوزی در دانمارک و سوئد ترتیب داده‌اند. در سال 2019، پالودان یک قرآن را در کپنهاگ، پایتخت دانمارک تحت حفاظت پلیس سوزاند.

مومیکا به دلیل سوزاندن صفحات قرآن در نزدیکی مسجد اصلی سوئد به تحریک علیه یک گروه قومی یا ملی متهم شد. با این حال، جمال بای با ابراز ناامیدی از استانداردهای دوگانه سوئد گفت که سوزاندن قرآن تحت قوانین آزادی بیان محافظت می‌شود، در حالی که اعتراضات طرفداران فلسطین از حمایت پلیس محروم است. او همچنین در موارد مختلف در دانمارک با آزار و اذیت مواجه شده است.

وی می‌گوید: در طول همه‌گیری کووید-19، در حین نماز خواندن بیرون رستورانی در کنار یک بزرگراه، توسط یک مرد دانمارکی مسن مورد حمله قرار گرفتم. او به من آب دهان انداخت. پلیس از پیگیری شکایت خودداری کرد زیرا این یک حمله فیزیکی نبود.

عرفان ظاهر احمد، پزشک عمومی و متخصص طب خانواده که پاکستانی‌تبار است و در دانمارک به دنیا آمده و بزرگ شده است، گفت که قرآن‌سوزی را «عمیقاً غم‌انگیز و نگران‌کننده» می‌داند.

وی گفت: این اقدام آزاردهنده ناشی از نفرت و عدم مدارا علیه مسلمانان است که با اصول احترام، وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز که ما باید در جامعه جهانی خود برای آن تلاش کنیم، مغایرت دارد. چنین اقداماتی احترام و درک متقابل را از بین می‌برد و با ایجاد محیطی از ترس و خصومت، جامعه را قطبی می‌کند.

احمد افزود که مهم است به خاطر داشته باشیم که تنها بخش کوچکی از مردم مرتکب این اعمال می‌‌شوند و این دیدگاه اکثر اسکاندیناویایی‌ها را که اهل مدارا هستند نشان نمی‌دهد. وی افزود: دلیل این اقدامات در اسکاندیناوی ترکیبی از عوامل متعدد است. او گفت که این امر می‌تواند ناشی از موج فزاینده احساسات ضد مهاجران، تهدید محسوس تغییر چشم انداز فرهنگی، عدم درک و دانش درباره اسلام و مسلمانان و دلایل ژئوپلیتیکی برای جلوگیری از عضویت سوئد در ناتو باشد.

وی افزود: این حادثه یادآور این است که ما باید به کار در مسیر گفت‌وگو و تفاهم متقابل ادامه دهیم و باورهای غلط درباره اسلام را از بین ببریم.

انتهای پیام
captcha