«انتظار» در تضرع خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 4151356
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

«انتظار» در تضرع خلاصه نمی‌شود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌ احمر قزوین با بیان اینکه در روایات «انتظار» افضل‌الاعمال معرفی شده است، گفت: این موضوع بیانگر آن است که انتظار یک عمل است و صرفاً به نشستن و دعا و تضرع محدود نمی‌شود.

او خواهد آمد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل مفیدی‌کیا، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌ احمر استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درباره مفهوم انتظار گفت: چون امام عصر(عج) غایب است مفهوم انتظار تکلیف شیعیان است و در روایات «انتظار» افضل‌الاعمال معرفی شده است و این موضوع بیانگر آن است که انتظار یک عمل است و صرفاً به نشستن و دعا و تضرع محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: حالت منتظر، حالت آمادگی است که تمامی ابعاد شخصی، روحی و روانی، ابعاد تربیتی خود و خانواده و نیز تربیت و آمادگی اجتماعی را در برمی‌گیرد تا با ظهور امام(عج) منتظر، قادر باشد امام خود را در مسیر فعالیت‌هایش همراهی کند. امام صادق(ع) می‌فرماید: امر ما اهل‌ بیت(ع) سنگین و سخت است و کسی را یارای برداشتن اعمال ما نیست مگر آن رسول مضطری که آگاه به رأی بود و پاک و مَلِک باشد؛ منظور مؤمنی است که از آزمون‌ها سربلند عبور کرده باشد. این حدیث بیانگر آن است که امر اهل‌ بیت(ع) مسئله‌ سنگینی است پس منتظر باید خود را برای همراهی با این امور سخت و سنگین آماده کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌ احمر استان قزوین اظهار کرد: وظیفه مؤمن آمادگی همیشگی است. در گذشته این‌گونه می‌گفتند که مؤمن باید سلاحی آماده در غلاف داشته باشد تا بتواند در فتوحات امام و حکومت جهانی او شمشیر بزند. البته که بیشتر آمادگی فکری، اعتقادی و سلیقه‌ای و معنوی و اخلاقی مدنظر است تا آنکه به مسائل نظامی توجه شود.

مفیدی‌کیا گفت: نشستن و دست روی دست گذاشتن برای اینکه امام ظهور کند و سپس ایشان را یاری کنیم کار بسیار اشتباهی است، این جامعه منفعل اصلاً یارای همکاری امام را ندارد همچون مردم کوفه که حضور امام حسین(ع) را تمنا می‌کردند، اما هیچ آمادگی در خود ایجاد نکرده بودند و این موضوع سبب شد حضور امام و یارانش در جوار مردم کوفه به شهادت ایشان منجر شود.

شیعه واقعی همواره آماده ظهور است

وی ادامه داد: برداشت اشتباه دیگری هم از مفهوم انتظار وجود دارد که آنقدر جور و ظلم و ستم را در جامعه گسترش دهیم تا امام ظهور کند. این طبیعت جامعه بشری است که به سمت ظلم و جور حرکت می‌کند، اما داستان شیعیان از این مثنوی تکراری جداست و همواره باید خود را در سطح قابل توجهی از آمادگی برای تحقق ظهور و خدمت پای رکاب حضرت حفظ کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌ احمر استان قزوین در رابطه با وجود فرقه‌های متعدد در جوامع منتظر ظهور اظهار کرد: این فرقه‌ها مختص زمان حال نیست بلکه از زمان ائمه معصومین(ع) فرقه‌های متعددی همچون زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه از دل گمراهی بیرون آمدند که پیدایش هر یک از آن‌ها ریشه در انحرافات فکری و یا انحرافات عملی دارد.

وی در ادامه گفت: حتی برخی پا را فراتر گذاشته، ادعای مهدویت کرده، پا در رکاب شیطان گذاشته و به پیش می‌تازند و مشکلات و کمبودهای شخصیتی و روح و روانی خود را این‌گونه بروز می‌دهند همچون فرقه بابیه که فرد مشکلات شخصیتی دارد و متأسفانه اجتماع هم بر روی او تمرکز کرده و گرد او جمع شده‌اند تا چنین فردی که ثبات اجتماعی ندارد خلأهای شخصیتی خود را این‌گونه پر می‌کند و صرفاً مطرح کردن خود را هدف گرفته است.

مفیدی‌کیا بیان کرد: در کنار این انحرافات شخصیتی، جریانات منحرفی را شاهدیم که به دست استعمار ایجاد شده است و ضربه زدن به مهدویت را هدف گرفته است؛ اینها در زمان ائمه‌ معصومین(ع) هم وجود داشتند و تنها راه مقابله با آن‌ها معرفت و روشنگری است.

وی ادامه داد: در تشیع موضوعات با جزئیات مطرح می‌شود آن‌چنان که در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است حجت من از فرزندان فاطمه است و حضرت(ص) به نام و جزئیات شخصیتی امام عصر(عج) هم اشاره می‌کند. تاریخ هم اعتراف می‌کند که فرزند امام حسن عسکری(ع) متولد شده  و حضرت فرزند خود را چندین مرحله به اصحاب خود نشان داده و معرفی کرده است. حتی امام عصر در دوران غیبت صغری نواب خاص داشتند و مباحث معرفتی، تربیتی و اخلاقی ایشان به ما رسیده است.

ضرورت حضور امام برای زندگی انسان‌ها

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌ احمر استان قزوین بیان کرد: امام برای زندگی انسان‌ها ضرورت دارد همچون تشنه‌ای که در کویر تشنه در جستجوی آب است. انسان‌ها اگر در جستجوی کمال خود و دستیابی به غایت هستی باید نیازمند فردی باشند که آگاه و معصوم از کشش‌های دنیایی بوده و آن‌ها را به سر منزل مقصود برساند. ما به شدت به امام نیازمندیم چون در نگاه معرفتی انسان‌ها به سراغ هر کسی نمی‌روند و دیدگاهی را دنبال می‌کنند که پاسخگوی نیاز اصلی آن‌ها بوده و در رسیدن به هدف زندگی آن‌ها را یاری کند.

وی تصریح کرد: کسانی‌ که جهت ظهور زمان تعیین می‌کنند کذابین و دروغگویان هستند و برای آن‌ها علائمی عنوان شده؛ اما وقت ظهور مشخص نیست همچنین علی‌رغم اینکه امام زمان(عج) با افراد بسیاری در ارتباط است، اما ادعای ملاقات ایشان هم از کسی پذیرفته نیست. آن‌چنان که نور معرفتی امام عالم را روشن کرده همگی در حال بهره‌گیری از وجود پربرکت ایشان هستیم.

مفیدی‌کیا در پایان گفت: اگر رشد صحیح و بهنگام معرفت و آگاهی و روشنگری‌ها در جامعه محقق شود دیگر محلی برای پرورش و تکثیر فرقه‌های مختلف و منحرف و دور کردن اذهان از تکلیف انسان منتظر باقی نمی‌‌ماند.

انتهای پیام
captcha