سطح تعامل دولت با دستگاه قضا؛ از افزایش دوبرابری اعتبارات تا همکاری برای اجرای عدالت
کد خبر: 4150367
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
رئیس‌جمهور بیان کرد:

سطح تعامل دولت با دستگاه قضا؛ از افزایش دوبرابری اعتبارات تا همکاری برای اجرای عدالت

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه هدف همه ما اجرای عدالت و افزایش رضایتمندی مردم است، گفت: بودجه قوه قضائیه نسبت به سال 1400 دو برابر شده و این کف همکاری ماست و سقف آن؛ همکاری مشترک برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، ایجاد امنیت تمام‌عیار و فراگیر، مبارزه جانانه با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و برخورد با مفسدان است.

سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، صبح امروز، پنجم تیر ماه در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تقدیر از تلاش‌های دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه تمام همت خود را برای ایجاد امنیت و عدالت در سطوح عالی به کار گرفته است. در هفتم تیر شهادت 72 تن از یاران امام خمینی(ره) و انقلاب و در رأس آنها شهید بهشتی اتفاق افتاد. شهیدبهشتی شخصیتی بود که هرچند یک سال و نیم بیشتر مسئولیت ریاست قوه قضائیه را عهده‌دار نبود و دوره مسئولیتش کوتاه بود ولی از او به عنوان معمار قوه قضائیه یاد می‌شود.

وی افزود: شهید بهشتی فردی با ایمان و اهل اخلاص بود که قبل از مسئولیتش شخصیتش شکل گرفت و در دوران مسئولیتش این ویژگی‌ها شکوفا شد. شهید بهشتی اهل انصاف بود و چهره انقلابی و ولایتمدار محسوب می‌شود. در بسیاری از نقاط به دلیل فتنه‌ها و توطئه‌ها به او تهمت و ناسزا می‌گفتند. در مسجد الجواد(ع) در پاسخ به این سؤال که چرا از خودتان دفاع نمی‌کنید، پاسخ داد: سکوت، سکوت، سکوت و امام من را به سکوت امر کرده‌اند و این نشانه ولایتمداری ایشان است. شهید بهشتی تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت و هیچ‌گاه از ترس جوسازی‌ها دست به صدور حکمی نزد.

شهید بهشتی فقط به حکم خدا عمل می‌کرد

رئیسی با بیان اینکه شهید بهشتی فقط به حکم خدا عمل می‌کرد و اینکه چه چیزی منجر به جلب رضای خدا می‌شود، افزود: فضاسازی‌ها باعث می‌شود انسان از راه خدا و عدالت منحرف شود و تنها بحث عضویت در حزب و گروه نیست و حزب و گروه جلوه‌ای است که باعث می‌شود از راه خدا خارج شویم. روحیه شهید بهشتی روحیه انصاف و حق‌مدارانه بود. هیچ‌گاه کسی نمی‌گوید شهید بهشتی، شهید قدوسی و شهید لاجوردی از عدالت خارج شدند، آنها روحیه منصفانه داشتند. فردی که در کسوت تحقق حق و عدالت قرار دارد نباید نفوذپذیر باشد تا مبادا عدالت و تصمیم‌گیری او تحت تأثیر قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر تحول تأکید کرده‌اند، گفت: رهبری فرمودند نیاز به تحول داریم؛ این را هم تبیین فرمودند، شناخت وضع موجود و مطلوب و تلاش برای کم‌کردن این فاصله، تحول است. اولین شرط، تحول شناختی است و سپس تحول فرآیندی باید مدنظر قرار گیرد. باید در دولت نیز در برخی از فرآیندها تجدیدنظر کنیم. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه افزایش بهره‌وری است. اگر رشد اقتصادی هشت درصد می‌خواهیم دو پایه سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را باید تقویت کنیم. 

رئیسی بیان کرد: نگاه تحولی و تحول‌خواه بودن انسان‌ و انسان تحول‌گرا، به بهره‌وری و اصلاح امور کمک می‌کند و در دستگاه قضا، قضات بهترین کسانی هستند که می‌توانند تحول را در این دستگاه ایجاد کنند.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر کاهش بروکراسی به منظور افزایش بهره‌وری گفت: بروکراسی و دموکراسی، دوقلوهایی هستند که با یکدیگر متولد شده‌اند. بروکراسی سبب شده تا حتی صدای کسانی که درباره دموکراسی و آزادی قلم می‌زنند درآید و می‌گویند قرار نبود با چنین پیچیدگی مواجه شویم. در اداره‌ها یک علم پنهانی به نام کارشناسی وجود دارد تا دانش سازمانی بتواند امور را پیش ببرد اما هنوز نتوانسته است.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر تحول نهادی اظهار کرد: امکان چابک‌سازی دستگاه‌ها و امکان استفاده بهتر از نیروی انسانی باید فراهم شود و این اقدامات به تحول نهادی منجر خواهد شد.

ایجاد تحول؛ نیازمند همگرایی قوا

رئیسی بیان کرد: ایجاد تحول نیازمند همکاری و همگرایی قوای سه‌گانه است و دولت سیزدهم در این زمینه عزم جدی دارد. از سوی دیگر باید بررسی شود مسائل مردم چگونه قابل حل است تا جامعه‌ای خالی از جرم، جنایت و فساد داشته باشیم و تمام تلاش ما باید مبتنی بر این باشد که جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: درست است که هر یک از دستگاه‌ها وظایف خاص خود را دارند اما نیازمند هم‌افزایی مؤثر هم هستیم تا تلاش همه ما منتهی به عدالت و از بین رفتن فساد و جرم باشد. نگاه همه ما باید این باشد که جرم و جنایت کاهش پیدا کند و ناهنجاری‌ها از بین برود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش ورودی پرونده‌های قضایی باعث افتخار است و لذا باید تلاش کنیم این مسیر تداوم پیدا کند، گفت: هدف همه ما اجرای عدالت و افزایش رضایتمندی مردم است و در این رابطه دولت خود را موظف به پشتیبانی مالی و اجرایی می‌داند تا در عرصه قضا به قوه قضائیه کمک کنیم و در بودجه 1402 همه این موارد در نظر گرفته شده و بودجه قوه قضائیه نسبت به سال 1400 دو برابر شده است و حتی با استخدام 12 هزار کارمند و 800 قاضی در دستگاه قضا موافقت به عمل آمده و این کف همکاری ما با قوه قضائیه است و سقف و آن؛ همکاری مشترک دو قوه برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، ایجاد امنیت تمام‌عیار و فراگیر، مبارزه جانانه با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و برخورد با مفسدان است تا آنچه رهبر انقلاب از ما خواسته‌اند عملیاتی شود. به طور کلی دولت خود را ملزم می‌داند که به قوه قضائیه کمک کند و در این عرصه از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

وی در پایان گفت: قضات محور تقویت دستگاه قضا هستند و باید قضات قوی و کارآمد در دستگاه قضا جذب شوند.

انتهای پیام
captcha