مشارکت جوانان در اهدای خون نیاز به تبلیغ فرهنگی دارد
کد خبر: 4150201
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مصطفی جمالی:

مشارکت جوانان در اهدای خون نیاز به تبلیغ فرهنگی دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اجرای جدیدترین روش‌های غربالگری خون در کشور خبر داد و گفت: در کار فرهنگی برای اهدای خون جوانان ضعیف هستیم.

اجرای جدیدترین تکنکلوژی های غربالگری خون در کشور/ در کار فرهنگی ضعیف هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز یکشنبه چهارم تیرماه در محل این سازمان برگزار شد.
 
وی با اشاره به پشت سر گذاشتن روز جهانی اهدای خون و در پیش بودن ۹ مرداد روز ملی اهدای خون در ایران، گفت: آزمایش NAT طی دو ماه آینده به غربالگری خون اهدایی اضافه می‌شود که امنیت و کیفیت خون‌های اهدایی را بالا می‌برد. در آینده نیز از کیسه‌های فیلتردار برای تمام خون‌های اهدایی استفاده خواهد شد که به بیمارانی که مدام خون دریافت می‌کنند و در کاهش مشکلات بیمارانی که خون دریافت می‌کنند تأثیرگذار است.
 
وی تمرکززدایی آزمایش‌های غربالگری را از دیگر اقداماتی اعلام کرد که در دست اجراست و گفت: چون ایران پهناور است، تصمیم گرفتیم دستگاه‌های غربالگری در تمام استان‌ها وجود داشته باشد تا سرعت عمل در تهیه جواب‌های غربالگری ارتقا پیدا کند و تا پایان سال تمامی استان‌ها می‌توانند غربالگری کنند. همچنین تعیین گروه خونی با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک نیز تا سال آینده در کل کشور محقق می‌شود.
 
جمالی با اشاره به اینکه گروه‌های فرعی خون در کنار گروه‌های اصلی وجود دارند، گفت: لازم است هنگام تزریق خون به افرادی که مدام خون دریافت می‌کنند گروه فرعی خون هم مشخص شود که مقرر شده ۱۶ مرکز انتقال خون مجهز به تعیین گروه خونی فرعی خواهند شد. نیم درصد اهداکنندگان خون آنتی‌بادی غیرمنتظره در خون دارند که برای افراد دریافت کننده خون مشکل ایجاد می‌کنند. تا پایان ۱۴۰۲ تمام خون‌های اهدایی غربالگری آنتی‌بادی می‌شوند که به امنیت خون کمک می‌کند.
 
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات در حال پیگیری پیوند سلول‌های بنیادی و NGS است که این پیوند برای بیماران تالاسمی، سرطان و ... قابلیت انجام دارد. در حال بالا بردن بانک اطلاعی هستیم تا NGS سازگار برای بیماران تهیه شود. شناسه گذاری برای تمام محصولات خونی نیز در حال انجام است و انجام آزمایش سراسری HTLV از دیگر اقداماتی است که انجام می‌دهیم.
 
افزایش اهدای خون
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: شاخص‌های اهدای خون صعودی بوده و ۹ درصد افزایش داشته و ذخایر خونی نیز دو برابر شده و از چهار روز به ۸ روز افزایش داشته است. در سیستان و بلوچستان که همیشه ذخایر خونی قرمز و برای دو روز بود، امروز به ۸ روز ذخیره خونی رسیده است.
 
وی در خصوص تجهیزات انتقال خون نیز گفت: طی دو تا سه سال آینده تمام دستگاه‌های انتقال خون در کشور تهیه می‌شود و می‌توانیم حتی صادرکننده دستگاه‌ها باشیم.
 
جمالی در پاسخ به این سوال که آیا پلاسما در کشور کمتر تولید می شود؟ گفت: یکسری داروها از پلاسما تهیه می‌شود. دهه ۷۰ این فناوری وجود داشت و سازمان انتقال خون این داروها را تولید می‌کرد. اما چند سالی وقفه افتاد و بعد تولید پلاسما به بخش خصوصی داده شد. قرار بود بخش خصوصی پالایشگاه پلاسما احداث کند که گفته شده به زودی این پالایشگاه افتتاح می‌شود. بخش خصوصی اگر توانست ۱۵۰ لیتر پلاسما را حداقل با فاکتور ۸ و ۹ تولید کند، ما از آنها حمایت و پلاسمای مورد نیاز آنها را تهیه می‌کنیم؛ اگرچه ۹ سال است که بخش خصوصی کشور را معطل کردند و این پالایشگاه را نساختند.
 
وی همچنین گفت: ۱۷۰ هزار لیتر در سال پلاسما تولید می‌کنیم که تا انتهای سال این رقم را ۲۰ درصد بالا می‌بریم. بخش خصوصی شاید ۳۰۰ هزار لیتر توان داشته باشد، اما در آینده بالای یک میلیون لیتر پلاسما نیاز کشور است که از طریق هلال احمر و خیران می‌توانیم این نیاز را برآورده کنیم. بخش خصوصی پولی در قبال اهدای پلاسما پرداخت می‌کند اما باید مراقب باشند‌ چراکه به دلیل دریافت پول ممکن است افراد سوال‌های غربالگری خون را درست پاسخ ندهند. باید اهدای خون و پلاسما کاملاً داوطلبانه باشد. ما سعی داریم با اهدای مردمی نیاز کشور به پلاسما را تأمین کنیم. بخش خصوصی پلاسمای ما را به آلمان برد و دارو تولید کرد و سود هنگفتی برد اما تعهد راه‌اندازی پالایشگاه را محقق نکرده است.
 
وی ضمن انتقاد از وضعیت اختصاص بودجه به سازمان انتقال خون، گفت: در برنامه هفتم سازمان برنامه بودجه اسمی از انتقال خون نیامد، اما ما پیشنهاد دادیم سازمان برنامه و بودجه ما را موظف به اضافه کردن NGS کند چراکه اگر این مسئله به ما تکلیف شود، باید بودجه آن نیز تأمین شود.
 
جمالی اضافه کرد: اهدای خون بانوان به جز زمان جنگ خیلی کم و زیر پنج درصد بوده است. بیشتر کشورها تا ۲۹ درصد اهدای خون بانوان دارند ولی ما نصف جمعیت کشور را در اهدای خون نداریم. همچنین بیشتر خون را افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله اهدا می‌کنند و کار فرهنگی خوبی در زمینه اهدای خون جوانان انجام نشده و یکی از چالش‌های اصلی ما عدم حضور جوانان در اهدای خون است.
 
سرداران گمنام سلامت
 
وی با اشاره به اینکه یک اهداکننده خون می‌تواند جان ۵۰۰ نفر را طی سال‌ها اهدای خون نجات دهد‌، گفت: این افراد سرداران گمنام سلامت هستند. فرهنگ‌سازی ما در زمینه اهدای خون ضعیف است. همراه اول در حال طراحی نرم‌افزاری هستند که ارتباط کاملی بین اهداکنندگان و سازمان ایجاد خواهد کرد و باشگاه اهداکنندگان را ایجاد می‌کنیم. ما معتقدیم باید اهداکنندگان مستمر کارت منزلت داشته باشند و چهره ماندگار شوند. در حال طراحی راهکارهایی برای تقدیر از اهداکنندگان مستمر هستیم.
 
جمالی اصافه کرد: مهاجرت پزشکان انتقال خون کم بوده است و امسال در شرایط تحریم در حال وارد کردن جدیدترین فناوری‌های این حوزه هستیم. کنگره بین‌المللی انتقال خون در منطقه را نیز برگزار و تفاهم نامه همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه امضا خواهد شد.
انتهای پیام
captcha