صلح و سازش بیش از ۳۸ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف کردستان
کد خبر: 4149464
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

صلح و سازش بیش از ۳۸ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف کردستان

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۸ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش شد، گفت: طی چند سال اخیر شاهد فعالیت ستاد صبر و تلاش گروه‌های صلح یار در سطح استان بودیم و در این راستا برای هزار و ۵۰۰ صلح‌یار ابلاغ صادر شد.

سیدحسین حسینی، رئیس دادگستری استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی، رئیس دادگستری استان کردستان امروز، 31 خرداد در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر و فرارسیدن هفته  قوه قضائیه گفت: اولین برنامه این هفته به نشست خبری با رسانه‌های گروهی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه قوه قضائیه در چهار سال اخیر با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شروع شد و از این بیانیه سند تحول قضایی تدوین شده است، افزود: در راستای اجرایی کردن اسناد بالادستی از سال گذشته در کل دادگستری کشور یک برنامه عملیاتی سالانه تدوین شد.

رئیس دادگستری استان کردستان بیان کرد: عمده هدف این اسناد بالا دستی و برنامه عملیاتی اجرای عدالت، ایجاد اعتماد و رضایتمندی و امیدآفرینی بین مردم است که به حمدالله به طور نسبی اجرای عدالت و اعتماد عمومی حاصل شده است.

رسیدگی به 454 هزار پرونده قضایی در کردستان

وی با اشاره به اقدامات دادگستری استان طی سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته در دادسراها، محاکم بدوی، محاکم تجدیدنظر و شورای حل اختلاف ۴۵۰ هزار پرونده به شعب ورود داشتیم و قضات دادگستری استان 454 هزار و 500 پرونده را رسیدگی و مختومه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: در سال گذشته 7 درصد از پرونده‌های موجودی دادگستری استان کردستان کسر شده و در این حوزه رتبه سوم کشوری را کسب کردیم که حاصل تلاش شبانه‌روزی و روحیه جهادی قضات و کارکنان اداری دادگستری استان است.

وی از کسر نزدیک به 30 هزار پرونده از موجودی پرونده‌های دادگستری کردستان در سال 1400 و 1401 خبر داد و بیان کرد: سرقت، توهین، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری و تصادفات جزو 7 جرایم پرتکرار در استان بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان مطالبات مالی، اعسار از پرداخت محکوم به، ابطال سند رسمی، اثبات مالکیت و طلاق توافقی را بیشترین عنوان پرونده‌های دعاوی حقوقی در استان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 12.5 درصد ورودی پرونده‌های کیفری کاهش یافته و دادگستری استان موفق به کسب رتبه پنجم کشوری شد.

رشد 102 درصدی نرخ رسیدگی به پرونده‌ها

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نرخ رسیدگی در هر شعبه به صورت میانگین 102 درصد بوده که با این وضعیت رتبه سوم کشوری را کسب کرده‌ایم، بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های معوق جزو برنامه‌های اولویت‌دار بوده که قضات استان در این قسمت 16 هزار پرونده معوقه را در سال 1401 رسیدگی کرده و رتبه چهارم کشوری در این حوزه بدست آمد.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به انجام 40 هزار ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی با مردم، اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین درخواست‌های مردمی، اعمال ماده 477 می باشد که در سال گذشته یک هزار و 38 مورد درخواست در این بخش به دستگاه قضایی استان وارد شده که از این حدود 800 مورد از درخواست‌ها معادل 80 درصد رسیدگی و تنها در3 درصد از این موارد احکام قضایی نقض شده و این موضوع بیانگر اتقان آرای صادره قضایی است.

وی به وضعیت شوراهای حل اختلاف پرداخت و افزود: در سال گذشته 38 درصد از پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف کردستان منجر به صلح و سازش شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۸ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش شد، گفت: طی چند سال اخیر شاهد فعالیت ستاد صبر و تلاش گروه‌های صلح یار در سطح استان بودیم و در این راستا برای هزار و ۵۰۰ صلح یار ابلاغ صادر شد.

رئیس کل دادگستری کردستان افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۶ درصدی پرونده‌های ورودی بودیم که نسبت به رشد ۱۵ درصدی سال ماقبل آن ، ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: این کاهش آمار ورودی پرونده‌ها، نتیجه اقداماتی همچون بهره‌گیری از ظرفیت و توان صلح‌یاران و حکمین برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده بوده است.

کاهش 16 درصدی طلاق‌های توافقی

وی با ذکر اینکه آمار طلاق شامل طلاق توافقی،طلاق به درخواست زوج یا زوجه ، تنفیذ طلاق و فسخ نکاح در استان 17 درصد افزایش یافته است، افزود: در بخش طلاق توافقی شاهد کاهش 16 درصدی پرونده‌ها هستیم.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از کاهش ورودی پرونده‌های تصادفات به دادسراهای استان خبر داد و گفت: در سال گذشته با تلاش‌های ستادهای صبر ۱۲ مورد گذشت از قصاص داشتیم و در سال جاری نیز تاکنون ۳ مورد گذشت از حکم قصاص در استان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش داوران، 55 نفر پس از آزمون و صلاحیت، معرفی و آماده آموزش و اخذ پروانه داوری شده است، افزود: 17 پروانه میانجیگری در کردستان صادر و این افراد هم اکنون مشغول به فعالیت هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود کاهش جمعیت کیفری زندان را جزو برنامه عنوان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 165 حکم‌ جایگزین حبس صادر و حوزه اشتغال و بازدید و نظارت قضات بر زندان فعال شده است.

آزادی 234 زندانی جرائم غیرعمد در سال گذشته

رئیس کل دادگستری استان از آزادی 234 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان کردستان با بدهی بالغ بر  66 میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: در حوزه اغتشاشات 913 نفر مشمول عفو رهبری شدند که تعدادی از این افراد متهم و تعدادی نیز محکوم بودند.

به گفته وی، عفو مقام معظم رهبری تنها مربوط به حوزه اغتشاشات نبود و در سایر محکومیت‌ها نیز  470 نفر در استان مشمول این عفو قرار گرفتند و در مجموع 1383 نفر از زندان‌های استان آزاد شدند.

وی از صدور 3165 حکم جایگزین حبس در سال 1401 در محاکم استان خبر داد و  افزود : به قضات استان تاکید شده تا به صورت مستمر از زندان‌ها بازدید کنند و در این راستا در سال گذشته 2200 مورد بازدید از زندانها توسط قضات انجام شده است و در این راست میانگین زندانیان تحت قرار از 21 درصد به 16 درصد کاهش داشته است.

تثبیت 49 درصدی اسناد مالکیت اراضی کشاورزی

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از تثبیت 100 درصدی اراضی ملی استان خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته 42 درصد از اراضی کشاورزی استان تثبیت شده که در خصوص مساحت اراضی تثبیت شده در این بخش، استان حائز رتبه نخست کشوری شد و در سال‌جاری تاکنون تثبیت اراضی کشاورزی به 49 درصد رسیده است.

وی از رفع تصرف 1260 هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در استان در سال گذشته خبر داد و افزود: در حوزه دریاچه زریبار مریوان 7500 متر مربع رفع تصرف شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته مشکلات 19 واحد تولیدی رفع و 14 واحد تعطیل احیا و از بیکاری 697 نفر در استان جلوگیری شد، عنوان کرد: به منظور حمایت و تحقق شعار سال ، از خردادماه سال جاری هر هفته از یک واحد تولیدی بازدید و به مشکلات آن ورود کرده‌ایم.

وی افزود: دستور داده‌ایم تا اجرای هیچ کدام از احکام قضایی در این حوزه منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران در کردستان نشود.

رئیس کل دادگستری کردستان به فعالیت‌های حوزه مبارزه با فساد در استان اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات شاخص و متعددی پیرامون برخورد با فساد و تخلفات مدیران اجرایی صورت گرفته که به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شده است.

انتهای پیام
captcha