پژوهشکده امامت افتتاح شد
کد خبر: 4148949
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

پژوهشکده امامت افتتاح شد

مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت 29 خرداد با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از شخصیت‌های حوزوی برگزار شد.

ارسال// پژوهشکده امامت افتتاح شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، 29 خرداد ماه در مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت که در این بنیاد برگزار شد، گفت: اصل امامت از ابتدای تشیع به عنوان مدار همه معارف و علوم حقه تأسیس شده است و از آغاز بزرگان و علمای ما بر اصل امامت با پیروی از قرآن و بیانات پیامبر تأکید و آن را به تبعیت از امام رضا(ع) نظام مسلمانان و زمام دین تلقی کرده‌اند.

وی افزود: از این رو در آثار علمای شیعه، اصل امامت در محور پژوهش‌ها قرار داشته است و کمتر عالمی از علما را سراغ داریم که در این زمینه یک تلاش جدی عالمانه صورت نداده باشد.

سبحانی بیان کرد: متاسفانه در طول چند سده گذشته به دلایلی مسئله امامت کمتر مورد توجه قرار گرفته است و برخی مباحث دیگر نسبت به امامت پیشی گرفته است تا جایی که در بلاد شیعه ملاحظه می‌کنیم کمتر شخصیتی وجود داشته است که بتواند از بنیادهای معرفتی امامت دفاع کند.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه در دوره جدید حوزه علمیه قم اهتمام ویژه‌ای به این بحث داشته است و امامت را به عنوان دانشی از دانش‌های اسلامی احیاء و نوسازی کرده است، اظهار کرد: اگر به 20 سال پیش حوزه قم به عنوان آشیانه تشیع بنگریم، به تعداد انگشتان دست می‌توانستیم استاد امامت بیابیم ولی امروز نظام جامع امامت از مباحث مقدماتی تا سطح 4 با گرایشات تخصصی در حال اجراست و چندین دوره در سطح 4 را در حال اجرا داریم و در 15 استان کشور این نظام آموزشی در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: امروز این نظام آموزشی در حال توسعه به سایر کشورها از جمله هندوستان و عراق و سایر بلاد است و امیدواریم این نظام آموزشی در سراسر جهان اجرا شود.

سبحانی با بیان اینکه این افتخار نصیب حوزه قم شده است که در عصر حاضر توانسته است این خیمه بلند معرفتی را برپا دارد، گفت: در ادامه نظام آموزشی امامت در حوزه، نظام پژوهشی امامت شکل گرفت و امروز شاهد ایجاد گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی هستیم و این پژوهش‌ها از حالت شخصی به نظام پژوهشی و برنامه علمی خاص تبدیل شده است.

تأسیس رسمی پژوهشکده امامت

وی ادامه داد: تأسیس این پژوهشکده به مدیریت حوزه ارائه شد و معاونت پژوهش و مدیریت حوزه در سریع‌ترین زمان ممکن این پژوهشکده را تأسیس کردند و امروز شاهد تأسیس رسمی آن هستیم.

سبحانی گفت: احیاء و نوسازی میراث گذشته امامت از جمله مهمترین اهداف این پژوهشکده است؛ از جمله می‌توان به میراث امامتی هند که امام خمینی از احیاگران این آثار بودند و اولین احیای کتاب غدیر را از عبقات شروع کردند، اشاره کرد. ضمن اینکه تاکنون 120 جلد کتاب در زمینه امامت احیاء شده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تصریح کرد: هدف مهم دیگر ما این است که در عصر حاضر باید نقطه عطفی در تاریخ امامت‌پژوهی رخ دهد و امامت با زبان قابل فهم برای همه مسلمانان و همه بشریت ارائه شود و صرفاً منحصر به تشیع نباشد.

وی گفت: در گروه‌های پژوهشی پژوهشکده این کار در حال انجام است و گروه روش پژوهش هم دراینجا تشکیل شده است و در ماه‌های آینده نمونه آثار آن نشر خواهد یافت.

سبحانی با بیان اینکه یکی از دشواری جدی ما، بحث کتب درسی در زمینه امامت است، افرود: ما 21 درسنامه امامتی را با همکاری مرکز تألیف کتب درسی حوزه در دست اقدام داریم تا به صورت روشمند این بحث به سرانجام برسد.

وی تأکید کرد: تدوین نظام جامع موضوعات امامت از کارهایی است که باید انجام شود؛ امامت با بسیاری از حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی مرتبط است لذا همه موضوعات نظام جامع در قالب نرم‌افزار عرضه شده است و محققان به آسانی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha