حکایت مسجد خرقه شریف در استانبول + فیلم
کد خبر: 4148329
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱

حکایت مسجد خرقه شریف در استانبول + فیلم

مسجد خرقه شریف استانبول که یک عبای منسوب به پیامبر اکرم(ص) در آن نگهداری می‌شود، سالانه میزبان هزاران بازدیدکننده است. گفته می‌شود پیامبر این خرقه را به اویس قرنی که موفق به دیدار ایشان نشد، هدیه داده بود.

به گزارش ایکنا، از بارزترین ویژگی‌های شهر استانبول که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، مساجد دوره عثمانی با صحن‌های بزرگ و باغ‌های سرسبز وسیع اطراف آن است.

در این میان مسجد خرقه شریف نسبتاً کوچک و از نظر مساحت محدود است و از نظر طراحی هم با معماری کلاسیک عصر عثمانی فاصله  دارد. به نظر می‌رسد معماری این مسجد بیشتر تحت تأثیر سبک معماری اروپایی قرار گرفته است. این امر به احتمال زیاد به دلیل این واقعیت است که این مسجد در زمان سلطان عبدالمجید اول و به دستور او ساخته شده است و او به دلیل تحصیل در غرب و تعلق خاطر به کشورهای اروپایی علاقه زیادی به مظاهر غربی و سبک زندگی اروپایی داشت؛ به ویژه اینکه او به زبان فرانسه تسلط کامل داشت، به سلطان عبدالمجید کمک زیادی کرد تا از دانش و علوم غربی استفاده کند.

یادگار منسوب به اویس قرنی

مسجد خرقه شریف که در قسمت اروپایی شهر استانبول در منطقه معروف الفاتح در یکی از خیابانهای فرعی روبروی مسجد سلطان محمد الفاتح قرار دارد مخصوصاً برای حفظ عبای منسوب به پیامبر(ص) ساخته شده است. این عبا که در سال 1516 میلادی به استانبول آورده شد، مدتی طولانی در یکی از کاخ‌های امپراتوری عثمانی نگهداری شد و از آن بیرون نیامد. 

گفته می‌شود که این خرقه همان عبایی است که رسول خدا توصیه کرد که آن را به پیروان اویس قرنی بدهند که موفق به ملاقات پیامبر نشد. بنابر بر برخی روایات، این عبا نزد برادران اویس باقی ماند که کوفه را به قصد شمال عراق ترک کردند و از آنجا به آناتولی به ویژه منطقه کوش آداسی رفتند. بعدها نوادگان آنها به شهر استانبول رفتند و در آنجا از عزت و احترام فراوانی برخوردار شدند. این عبا از طریق 59 نسل از نوادگان اویس قرنی حفظ شد تا به شهر استانبول رسید.

ساخت مسجد به دستور عبدالمجید اول

هنگامی که سلطان عبدالمجید اول فرمانروایی امپراتوری عثمانی را به دست گرفت، در سال 1851 میلادی دستور داد تا مکانی مخصوص خرقه رسول خدا(ص) بسازند و به آن توجه زیادی کرد. معماری، طراحی و تقسیمات داخلی برای خدمت به هدف اساسی که برای آن تأسیس شد، یعنی حفظ امانت شریف نبوی و ساخت و ساز آن چهار سال کامل طول کشید. عبدالمجید بسیار مشتاق بود که در آنجا مکانی جداگانه برای نماز ایجاد کند.

علاوه بر این، مسجد با گنبد بزرگی که در وسط صحن خود دارد و دو مناره در دو طرف و آیات فراوان قرآنی که به خط زیبای عربی نوشته شده  مزین شده است. این مسجد نسبتاً کوچک است و از هر طرف با یک دیوار کوتاه احاطه شده و در اصلی آن مورد استفاده نمازگزاران و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

نمایش عمومی خرقه شریف

در ابتدا این خرقه در جعبه‌ای مخصوص در این مسجد نگهداری می‌شد و هیچکس به فکر بیرون آوردن و نمایش آن در معرض دید عموم مردم نبود تا اینکه عبدالحمید دوم دستور داد عبای شریف را در ماه رمضان در معرض دید عموم قرار دهند.

هنگامی که سلطان عبدالحمید دوم به قدرت رسید دستور داد صندوق را باز کردند و خرقه شریف را بیرون آوردند و در سالنی که مخصوص این کار ساخته شده بود قرار دادند و در تمام ایام ماه مبارک رمضان در معرض دید عموم قرار دادند تا مردم از آن تبرک بجویند.

در اثر نگهداری طولانی مدت این عبا در داخل جعبه دربسته، برخی از بخش‌های آن به دلیل نگهداری نامناسب آسیب دید و مرمت آن حدود دو سال به طول انجامید. گفته می‌شود مرمتگران کشف کردند این عبا کاملاً عاری از هر گونه میکروبی است که معمولاً در لباس‌ها و منسوجاتی که از قدیم حفظ شده‌اند دیده می‌شود.

متولیان مسجد علاوه بر برده شریف، تعدادی آثار  و لوازم دیگر منسوب به دوران پیامبر اکرم(ص) از جمله چند تار مو از ایشان و یک تکه پارچه از پوشش درونی کعبه و دیگری از پوشش بیرونی آن و نیز تعدادی ابزار که برای شستن و تمیز کردن کعبه از داخل استفاده می‌شده به نمایش گذاشته‌اند.

این مسجد در ماه رمضان، درهای خود را به روی بازدیدکنندگانی که مایل به دیدن خرقه شریف در طول روز تا اذان مغرب هستند باز می‌کند. مسجد خرقه شریف در این ماه شاهد حضور گسترده بازدیدکنندگانی است که در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند. تخمین زده می‌شود سالانه بیش از یک میلیون نفر از سراسر ترکیه و دیگر کشورها، برای بازدید به این مسجد می‌آیند.

در ویدئوی زیر استقبال مردمی از بازدید این عبای منسوب به پیامبر اکرم(ص) را در مسجد خرقه شریف استانبول مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام
captcha