تقاضا زیادی برای گروه خونی O منفی وجود دارد
کد خبر: 4147580
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
مدیرکل انتقال خون کرمان:

تقاضا زیادی برای گروه خونی O منفی وجود دارد

ایرج شکوهی با بیان اینکه تقاضا برای گروه خونی O منفی زیاد است، گفت: شخصی با گروه خونی O منفی می‌تواند به همه گروه‌های خونی به جز مواردی که فرد آنتی ژن کمیاب داشته باشد خون اهدا کند. 

روز جهانی اهدای خونبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی انتقال خون، ایرج شکوهی، مدیرکل انتقال خون استان کرمان، با اشاره به نام‌گذاری ۲۴ خردادماه (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهداکنندگان خون، گفت: این روز به‌مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروه‌های خونی نامگذاری شده است.
 
وی افزود: این نام‌گذاری به‌منظور آگاهی بخشی به مردم درخصوص اثرات مثبت این عمل خیرخواهانه و تشویق افراد بیشتر به اهدای خون و قدردانی از فعالیت انسان‌ دوستانه تمام کسانی است که در زمینه اهدا، انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند.
 
شکوهی اظهار کرد: برجسته نمودن نقش مهم اهدای خون داوطلبانه و منظم به منظور دستیابی به دسترسی همگانی به خون و فرآورده‌های ایمن، از دیگر اهداف بزرگداشت ۲۴ خرداد است.
 
مدیرکل انتقال خون استان کرمان شعار امسال ۲۴ خرداد را «ماهستیم، چون شما خون اهدا می‌کنید» اعلام کرد و ادامه داد: مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های خونی بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی، انواع سرطان‌ها و ... هستند.
 
شکوهی تصریح کرد: حجم خون اخذ شده ۴۵۰ میلی لیتر یعنی کمتر از ۱۰ درصد حجم کل خون است که بدن انسان مایع از دست رفته را ظرف ۴۸ ساعت و گلبول قرمز را ظرف مدت دو ماه جایگزین می‌کند.   
 
مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه تقاضا برای گروه خونی O منفی زیاد است، گفت: وقتی کسی به خون نیاز داشته باشد، باید گروه خونی اهداکننده و دریافت کننده با هم سازگار باشند اما شخصی با گروه خونی O منفی می‌تواند به همه گروه‌های خونی به جز مواردی که فرد آنتی ژن کمیاب داشته باشد خون اهدا کند. 
 
وی با تبریک روز جهانی اهداکنندگان خون افزود: از اهداکنندگان خون و حامیان انتقال خون در سراسر استان قدردانی و از همه جوانان دیار کریمان و انسان‌های سالمی که تاکنون اقدام به اهدای خون نداشته، دعوت می‌کنم با پیوستن به خانواده بزرگ انتقال خون یاریگر ما در تأمین خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند به این ماده حیاتی باشند.  
 
شکوهی در پایان گفت: انتقال خون استان در شهرستان کرمان(در دو پایگاه مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن و پایگاه اهدای خون شهید فیروزی واقع در ابتدای بلوار جمهوری) و شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم آماده خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها است.
انتهای پیام
captcha