دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) چه آثاری دارد
کد خبر: 4147212
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱

دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) چه آثاری دارد

استاد حوزه و پژوهشگر حوزه مهدویت در همدان گفت: دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) نشان از انتظار مؤمنان و دغدغه‌مندی ما نسبت به مهدویت است.

مهدویتبسیاری از افراد بر این باورند که دعا تأثیری در ظهور امام زمان(عج) ندارد چراکه وقت و زمان ظهور تعیین شده و با دعا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. برخی نیز تصور می‌کنند تاکنون شیعیان بسیاری برای ظهور حضرت حجت دعا کرده‌اند، که اگر مورد قبول واقع می‌شد ظهور تاکنون اتفاق افتاده بود. برای شفاف‌سازی نسبت به این موضوع و تأثیر دعا کردن برای ظهور حضرت مهدی(عج) با یکی از اساتید حوزه مهدویت در همدان گفت‌وگویی انجام شده است که از نظر می‌گذرد.

حجت‌الاسلام سجاد جمشیدی، استاد حوزه و پژوهشگر و محقق مهدویت در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: دعا کردن برای ظهور حضرت نشان‌دهنده این است که ما منتظر ایشان هستیم، این دعا‌کردن نشان از دغدغه‌مندی ما نسبت به مبحث مهدویت بوده و عطش ما را نسبت به تشکیل انقلاب جهانی حضرت حجت نشان می‌دهد. با دعا برای ظهور حضرت حجت نشان می‌دهیم که علاقه‌مندیم ایشان قیام کنند و ما در رکاب ایشان باشیم، در حقیقت با دعا کردن می‌خواهیم زمینه‌های لازم برای ظهور حضرت حجت را فراهم کنیم‌‌.


بیشتر بخوانید:


جمشیدی یادآور شد: گرچه ظهور حضرت حجت شرایط بسیاری را می‌طلبد و زمینه‌های بسیاری برای این امر باید به‌وجود آید اما یکی از همین زمینه‌ها دعا کردن است چراکه به واسطه این دعا کردن می‌توان گامی مؤثر در جهت ظهور حضرت حجت(عج) برداریم‌.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: امام زمان(عج) در زمینه دعا کردن می‌فرمایند برای تعجیل در ظهور من بسیار دعا کنید که فرج و گشایش در امور شماست. بنابراین این دعا کردن برای ظهور حضرت حجت سه اثر خواهد داشت، یاد ایشان زنده می‌ماند، دعای ما در حق معصوم تأثیرگذار خواهد بود و سبب می‌شود که امام زمان(عج) نیز در حق ما دعا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هنگامی که فشارها و شکنجه‌ها بر بنی‌اسرائیل طول کشید، بنی‌اسرائیل ۴۰ روز به درگاه خداوند ضجه زدند و استغاثه کردند به همین جهت خداوند به موسی و هارون وحی کرد که آنها را از شر فرعونیان نجات دهند و بر اثر همین دعا کردن خداوند امر گشایش و فرج آنها را ۱۷۰ سال جلوتر انداخت.

جمشیدی ادامه داد: امام صادق(ع) در این‌باره فرمودند شما مؤمنان نیز اگر به درگاه خداوند دعا کنید خداوند فرج و گشایش کار شما را رخ می‌دهد و اگر چنین نباشید البته این امر تا آخرین مرحله را طی خواهد کرد. بر‌اساس این حدیث از امام صادق(ع) ما نیز برای گشایش در امر فرج باید از بنی‌اسرائیل یاد بگیریم و اهل استغاثه و دعا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی کتب در این زمینه، گفت: در کتاب مکیال المکارم آمده است ظهور قابل تقدیم و تأخیر است که به سبب برخی علل و جهات ممکن است زودتر و یا دیرتر واقع شود و از جمله اسبابی که زمینه جلو افتادن ظهور را فراهم می‌کند اهتمام مؤمنین در دعا برای تعجیل در ظهور و فرج است.

جمشیدی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله موسوی اصفهانی در جلد یک کتاب مکیال المکارم فواید دعا برای حضرت حجت را بیان می‌کند، اظهار کرد: او در صفحه ۴۲۸ این کتاب بیان می‌کند «اهتمام و مداومت در دعا برای تعجیل فرج امام زمان، با شرایط لازم، به قدر امکان سبب می‌شود این امر زودتر اتفاق بیافتد و ظهور سریع‌تر تحقق یابد.»

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: ممکن است برخی افراد بر این باور باشند که تاکنون شیعیان بسیاری برای ظهور حضرت دعا کرده‌اند که اگر دعا تأثیرگذار بود تاکنون ظهور اتفاق افتاده بود. اما این استبداد فکری ناپسندی است، چرا که هیچ بعید نیست در علم خداوند برای ظهور دو وقت مشخص شده باشد که یکی نزدیک‌تر از دیگری است که ظهور با اهتمام و دعای مومنین در وقت نزدیک تر اتفاق بیافتد. بنابراین ظهور از امور بداعیه است که قابلیت جلو و عقب شدن دارد.

وی یادآور شد: براساس احادیث معصومین و گفتار و کتب عالمان دین تأثیر دعا کاملاً مشخص است و ما را به اين وادار می‌کند که شبانه‌روز برای ظهور دعا کنیم و از این امر غافل نباشیم. در حقیقت خداوند می‌خواهد حال اضطرار و استغاثه ما را ببیند و براساس این حال مضطر ترتیب اثر دهد.

جمشیدی با تأکید بر اینکه قطعاً دعا در ظهور حضرت تأثیرگذار است، افزود: یکی از وظایف ما منتظران دعا برای ظهور است، برای تحقق ظهور باید جامعه و فرد اصلاح شده باشند. تشکیل حکومت اسلامی یکی از شرایط لازم برای زمینه‌سازی و تشکیل حکومت مهدوی است.

وی در پایان گفت: در حقیقت دعا کردن حقی است که حضرت بر گردن ما دارد. در اسلام از جمله حقوقی که انسان‌ها نسبت به یکدیگر دارند این است که در حق یکدیگر دعا کنند و امام به‌عنوان پدر امت این حق را بر گردن ما دارد.

انتهای پیام
captcha