حکمت اصلی غیبت پس از تحقق امر ظهور مکشوف می‌شود
کد خبر: 4143691
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
حجت‌الاسلام ذکایی:

حکمت اصلی غیبت پس از تحقق امر ظهور مکشوف می‌شود

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین با بیان اینکه هیچ‌کس جز ذات پروردگار از علل اصلی غیبت مطلع نیست، گفت: اگرچه برخی علل ظاهری برای امر غیبت مطرح است اما علل و حکمت اصلی غیبت پس از تحقق امر ظهور مکشوف خواهد شد.

مهدویت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ذکایی، معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به دوران غیبت موعود، گفت: دوران غیبت امری یکباره نبود بلکه در قرآن و روایات پیش‌بینی شده، شاید این موضوع در قرآن کمی نامحسوس باشد که نیاز به تفسیر و تأمل بیشتری دارد ولی در روایات به روشنی بیان شده و این نمایانگر آن است که موضوع غیبت یک طراحی الهی برای امتحان بشر و امت پیامبر(ص) بوده است.

وی ادامه داد: همانطور که محتوا و مطالب اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی بی‌نظیر بوده و از سطح بالاتری برخوردار است امتحان‌ها و آزمون‌های این امت هم بی‌نظیر بوده و قابل مقایسه با ابتلائات سایر امت‌ها نیست. در خصوص امت‌های پیشین هم مسئله غیبت تا حدودی وجود داشته است.

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین افزود: تاکنون بیش از هزار و دویست سال است که غیبت امام زمان(عج) به طول انجامیده، دوازده قرن که یک تاریخ گسترده را در برمی‌گیرد و مسئله بسیار بزرگی است و هیچ‌کس جز ذات پروردگار از علل اصلی غیبت مطلع نیست.

وی اظهار کرد: اگرچه برخی علل ظاهری برای امر غیبت مطرح است اما علل و حکمت اصلی غیبت پس از تحقق امر ظهور مکشوف خواهد شد. همچنان که حکمت کارهای حضرت خضر در سفر معروفش با حضرت موسی مشخص نبود مگر پس از اینکه لب به سخن گشود و از نیت افعال خود رونمایی کرد.

مهدویت در میان محتوای اسلام می‌درخشد

ذکایی تصریح کرد: ما به عنوان منتظران امام زمان باید سمعاً و طاعتا هر آنچه‌ از ائمه به ما رسیده را بپذیریم و از آنچه در این زمینه به ما دستور داده‌اند تبعیت کنیم و تا ظهور حضرت و عیان شدن علل دوری، شرایط این غیبت را بپذیریم.

وی بیان کرد: زمانیکه خدای متعال نوع بشر را خلق کرد غیبت امام‌ زمان(عج) طراحی شده بود. عجیب است که اسلام هم با وعده ظهور حضرت همراه است و در میان ارکان اسلام شهادت به توحید و وحدانیت خدا شهادت به نبوت پیامبر اکرم(ص) و پس از آن مسئله اوصیا بر این امر تأکید دارند که در آخرالزمان شخصی به نام حضرت مهدی(عج) ظهور خواهد کرد و همه آرمان‌ها و اهداف بلند انبیا و اوصیا را بر روی زمین تحقق خواهد بخشید؛ مهدویت جزو مطالبی است که در میان محتوای اسلام می‌درخشد.

این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: این مطلب از برخی روایات هم به دست می‌آید که منتظر امام زمان(عج) باید انتظار بکشد همچون میزبانی که منتظر است تا میهمانی که دعوت کرده از راه برسد و وقتی میهمان تأخیر کرده، میزبان منتظر و بی‌قرار شده است؛ این میزبان منتظر دائم مشغول فعالیت است و هرگز بیکار ننشسته است.

وی گفت: در روایتی آمده است که حضرت مهدی (عج) خطاب به نواب خاص خود فرمودند که «مردم در زمان غیبت همچون بهره‌مندان از خورشیدند زمانی‌که پشت ابرها پنهان شده است». یکی از ویژگی‌های منتظران ظهور آن است که بتوانند از این آفتاب پشت پرده برخوردار شوند؛ چون وجود و حضور خورشید در عالم هستی حضوری نمادین نیست و مؤثر است.

ذکایی خاطرنشان کرد: ما در این زمان باید بیکاری و سکوت را رها کرده و به تبلیغ و روشنگری بپردازیم. در فلسفه، شب عدم نور است در حالی‌که شب موجودی جداگانه از روز بوده و تمام تعریف‌های مختص خود را دارد. آمدن روز را انسان‌ها، حیوانات و گیاهان متوجه می‌شوند و اینکه برخی اعمال را در روز و یا در شب نباید انجام داد به این واقعیات باز می‌گردد.

حضور امام (عج) در عصر غیبت تشریفاتی نیست

وی گفت: حضور امام یک حضور تشریفاتی نیست بلکه آثاری بر این حضور مترتب است یعنی امام‌زمان(عج) امروز هست و به واسطه او انسان‌ها هدایت می‌شوند و حوائجشان برآورده می‌شود و در عین غیبت، وجود امام عصر(عج) منشاء اثر است.

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین بیان کرد: اگرچه امام آشکار نیست اما خداوند متعال به عقول شیعه وسعتی داده که غیبت برای آن‌ها همچون مشاهده است و این به سبب کثرت عقل و دلایلی است که خداوند عنایت کرده و آن‌ها کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در روایتی از امام سجاد(ع) نقل است که غیبت ولی دوازدهم که از نسل و اوصیاء پیامبر است بسیار امتداد پیدا می‌کند و کسانی‌که معتقد به وجود او بوده و منتظر ظهورش هستند از اهل همه زمان‌ها بهترند چون خداوند متعال عقل و فهمی به آن‌ها بخشیده که غیبت در نظر آنها به منزله مشاهده است.

ذکایی تشریح کرد: مشاهده یعنی حضور و زندگی و دارا بودن حیاتی معقول و بامعرفت و بصیر یعنی اگر چه با چشم سر نمی‌توان امام زمان(عج) را دید اما با چشم دل و بصیرت می‌توان حضور حضرت را به شایستگی لمس کرد. خداوند این منتظران را به منزله مجاهدین در رکاب پیامبر(ص) قرار داده است.

وی با اشاره با اینکه ویژگی انسان منتظر دارا بودن بصیرت است خاطرنشان کرد: یعنی حوادث و مشکلات روزگار سبب نشده تا از اعتقاد او به مهدویت کاسته شده یا از آن روی برگرداند. انتظار فرج بزرگترین گشایش‌ها و فرج‌های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد. انتظار فرج و گشایش در امور از یأس و افسردگی جلوگیری می‌کند.

این کارشناس امور تربیتی اظهار کرد: آیا آلومینیوم به طلا جوش می‌خورد؟ خیر. فقط طلا به طلا جوش می‌خورد و زمانیکه از خدا طلب می‌کنیم که ولی ما را بفرست، خودمان هم باید اهل گشایش باشیم و در حد توان گره از مشکلات مردم باز کنیم. اگر اهل گشایش شویم «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» هم بر زبان ما جاری می‌شود.

امام منشاء اثر است

وی تصریح کرد: در زمان غیبت اگر چه امام در میان مردم ظاهر و آشکار نیستند اما حضور امام یک واقعیت است، منشأ اثر است و عالم هستی از حضور او منتفع می‌شود. همچون مدیری که برای چند روز شرکت را ترک کرده و همه به وجود او واقفند و هر کس کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

ذکایی گفت: مقام منتظر، مقام انبیاء الهی است و شخص منتظر در ردیف پیامبران خدا قرار دارد چون همه انبیاء منتظر بودند و در ردیف صالحین قرار می‌گیرند. چون همه شهدایی که در راه خدا شمشیر زده و به شهادت رسیدند قطرات خون خود را در مقام یک منتظر هدیه کردند و گاهی مقام منتظر آنقدر جایگاه رفیعی است که حتی برخی از انبیا هم یارای رسیدن به آن را ندارند.

وی افزود: از چندین روایت اینگونه برداشت می‌شود که «منتظر برادر راستین پیامبر محسوب می‌شود». نقل است که روزی پیامبر(ص) در میان اصحاب ۲ بار دعا کردند که خدایا برادرانم را به من نشان بده. گفتند یا رسول الله مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمودند «شما اصحاب من هستید و برادرانم قومی هستن که در آخرالزمان به ما می‌پیوندند و در حالی به من ایمان می‌آورند که تاکنون مرا ندیده‌اند و پیش از تولدشان نام و عناوین آن‌ها به من عرضه شده است».

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین خاطرنشان کرد: ایمان آنها در آخر الزمان از صاف کردن یک درخت پر تیغ با دست، بسیار دشوارتر است. کسی که منتظر است از مقام شمشیر زدن در رکاب امیرالمؤمنین(ع) در جنگ نهروان برخوردار است.

وی در پایان گفت: هنگامی‌که حضرت امیر(ع) در جنگ نهروان خوارج را به قتل رساند، مردی خطاب به حضرت فرمود خوشا به حال ما که در این جنگ با شما همراه شدیم حضرت فرمود قسم به کسی که دانه را شکافت و خلایق را آفرید «کسانی در این جنگ ما شریک هستند که خداوند هنوز نیاکان آن‌ها را نیافریده است».

انتهای پیام
captcha