مشکلات عشایر با نگاه اداری حل نمی‌شود
کد خبر: 4141643
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
مسئول بسیج عشایری کرمان:

مشکلات عشایر با نگاه اداری حل نمی‌شود

شهریار سیاری با بیان اینکه مشکلات عشایر با نگاه صرفاً اداری حل نمی‌شود، گفت: رفع مشکلات نیازمند حضور میدانی، نگاه راهبردی و مدیریت جهادی است که در این راستا قرارگاه حمایت از عشایر و تولیدات عشایری تشکیل شده است.

شهریار سیاری مسئول بسیج عشایری کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، شهریار سیاری، مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان امروز، ۲۸ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری به‌مناسبت روز بسیج عشایری، با بیان اینکه جامعه عشایری استان در عرصه‌های مختلف حضور مؤثر و فعالی داشته است، گفت: نقش مهم و مؤثر عشاير در عرصه‌های مختلف، دفاعی، امنیتی و... مسئولیت ما را در قبال آنها سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به یک‌هزار و ۲۰۰ شهیدی که عشایر برای دفاع از ایران تقدیم کردند، افزود: عشایر در تأمین امنیت پایدار نقش مهمی داشتند زیرا جمعیت عشایری در بیش از ۵۶ درصد مساحت استان به‌ویژه مناطق صعب‌العبور که هیچ پاسگاه امنیتی نیست، حضور دارند و بدون هزینه امنیت را به ارمغان می‌آورند.
سیاری با اشاره به پوشش عشایر، آنها را حافظان فرهنگ و رسوم ایرانی اسلامی خواند و تصریح کرد: سبک زندگی جامعه عشایری محفوظ مانده و پدر و مادر هنوز نقش اصیل خود را حفظ کردند و ارتباطات اجتماعی در جامعه عشایری پررنگ است.

وی نقش عشایر در تأمین امنیت غذایی را مهم دانست و گفت: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده، توسعه گردشگری عشایر است و سهم عشایر در تولید صنایع دستی کشور ۳۵ درصد است.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان در ادامه به مشکلات عشایر استان پرداخت و اظهار کرد: خشکسالی و از بین رفتن ۸۰ درصد مراتع، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مناسب نبودن راه‌های عشایری از جمله مهمترین مشکلات عشایر استان است. آب شرب نیز از چالش‌هایی است که برای رفع مشکل آب شرب عشایر نیز پروژه‌هایی در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه فرزندان عشایر برای اشتغالزایی نیازمند تسهیلات و حمایت بانک‌های استان هستند، افزود: مشکلات عشایر با نگاه صرفاً اداری حل نمی‌شود بلکه نیازمند حضور میدانی، نگاه راهبردی و مدیریت جهادی است که در این راستا قرارگاه حمایت از عشایر و تولیدات عشایری با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل شده و موضوع محور است.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان با بیان اینکه استان کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است، گفت: باید از ظرفیت فراکسیون عشایری استفاده و ظرفیت قانونی در برنامه هفتم برای حل مشکلات عشایر ایجاد شود. انتظار می‌رود قوانینی تدوین و بعضی قوانین موجود اصلاح شود زیرا اگر وضعیت عشایر در قانون برنامه هفتم دیده نشود این قشر در آینده دچار مشکلاتی می‌شود.

سیاری در پایان از اجرای ۳۰ عنوان برنامه برای عشایر استان در هفته بسیج عشایری خبر داد و گفت: اجرای بیش از یک هزار پروژه، اعزام ۱۱۴ گروه جهادی در کنار ۱۰۲ گروه جهادی از خود عشایر، ۱۰۷ تیم پزشکی، انجام ۱۸۰ هزار واکسیناسیون دام، برپایی بیش از یک هزار میز خدمت با حضور مدیران، کمک به عشایر سیل زده، توزیع غذای گرم، اقدامات فرهنگی و تربیتی و... بخشی از خدمات ارائه شده به عشایر استان کرمان است.

انتهای پیام
captcha