حیات سیاسی امام صادق (ع)، برای مسئولین سیاسی نظام درس آموز است
کد خبر: 4141331
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲

حیات سیاسی امام صادق (ع)، برای مسئولین سیاسی نظام درس آموز است

حجت‌الاسلام والمسلمین قائدی گفت: ششمین امام شیعیان زندگی سیاسی بسیار خاصی داشت که نکته به نکته زندگی ایشان برای همه مسلمانان و به خصوص برای مسئولین سیاسی نظام اسلامی و دنیای اسلام می‌تواند درس آموز و مفید باشد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین یونس قائدی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بستک در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان،‌ با اشاره به حیات سیاسی این امام اظهار کرد: ششمین امام شیعیان زندگی سیاسی بسیار خاصی داشت که نکته به نکته زندگی ایشان برای همه مسلمانان و به خصوص برای مسئولین سیاسی نظام اسلامی و دنیای اسلام می‌تواند درس آموز و مفید باشد.

وی افزود: دوران امامت امام صادق (ع) تقریبا یک و نیم قرن پس از ظهور اسلام بوده است و در طول این مدت، افراد زیادی از ملیت های مختلف مسلمان شده و وارد جهان اسلام شدند. از این طریق، تفکرات علوم و فنون ملت‌‌های صاحب تمدنی مثل ایران، روم و هند که جزء قدرت های بزرگ آن زمان بودند وارد دنیای اسلام شد.

حجت الاسلام قائدی با بیان اینکه این تجمع عقاید و حضور افکار مختلف در جهان اسلام سبب پیدایش مشکلاتی شده بود گفت: در این برهه از زمان که بازار عقاید و آرای گوناگون رواج چشم گیری پیدا کرده‌بود و طبقات مختلف، مفسران مختلف، متکلمان، متصرفان و خوارج همه با عقاید و آرای مختلف وارد فضای فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سرزمین اسلامی شده‌بودند، امت اسلامی دچار انواع درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی شده‌بود.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در چنین فضای عجیب و غریب اجتماعی و فرهنگی و عقیدتی وارد عرصه شد و فعالیتش را شروع کرد. ایشان با دو گونه انحرافات بنیادین مواجه بودند. اولین انحرافی که امام با آن مواجه بود، انحراف سیاسی حکومتی بود که بانیان آن حاکمان خطرناک اموی و عباسی بودند. بعد از یک دوره هزار ماهه، حکومت اموی در حال کنار رفتن است و در این شرایط، حکومت در حال انتقال به تشکیلات عباسیان است.کسانی که خطرناک تر از امویان بودند و هر دو به نام اسلام، تیشه به ریشه اسلام زدند. دومین انحرافی که امام با آن مواجه بود انحرافات اعتقادی و فکری توده مسلمانان بود.انحرافاتی که از هر طرف به مسلمانان هجوم می آوردند و خطرشان از خطر انحرافات سیاسی به مراتب بیشتر بود. امام با چنین وضعیتی مواجه بود و باید جامعه اسلامی تازه‌ شکل‌گرفته را در چنین شرایطی مدیریت می‌کرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بستک ادامه داد: در چنین اوضاع و احوالی که امام صادق (ع) با تفکرات آلوده سیاسی و خطرناک تر از آن با تفکرات آلوده اعتقادی مواجه بود و دین اسلام در معرض خطرات اساسی و جدی قرار داشت چاره ای جز انتخاب راهکارهای فرهنگی اجتماعی نداشت زیرا ایشان با در نظر گرفتن موقعیت حساس جامعه اسلامی آن روز، به این نتیجه رسیده بود که از طریق سلاح و جنگ نمی توان نتیجه چندانی به دست آورد و نمی توانند دین و مکتب اسلام را به نسل های آینده منتقل کنند.بنابراین شروع به اطلاع رسانی به مردم کردند و از لحاظ فرهنگی، دینی و تبلیغاتی در سیستم های اجتماعی آن روز رخنه کردند تا بتوانند فرهنگ انسان ساز اسلام را در جان و دل مردم وارد و دنیای اسلام را مدیریت‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر قیام مسلحانه پاسخگو نبود و حرکت های اجتماعی نیز کارساز نبود اما کار فرهنگی و حرکت های دینی و تبلیغی جواب داد چرا که با ایجاد جایگاه الهی و پیامبرگونه در فکر و ذهن مردم، میشد آنها را در مسیر قرار داد و در نهایت این راه و مسیر امام صادق (ع) بود که موفق شد.حتی گفتگوی امام با سدیر صیرفی موید این ادعا و نشانگر این است که امام به دنبال پیرو واقعی بود نه مسلمان و شیعه شناسنامه‌ای.

حجت الاسلام والمسلمین قائدی در پایان به بیان اهداف امام پرداخت و گفت: اولین هدف امام صادق (ع) هدف ایجابی بود. یعنی ایجاد یک پایگاه تبلیغی علمی محکم و مستدل برای ترویج و تثبیت مکتب انسان ساز اهل بیت که این کار صورت گرفت و عملی شد. دومین هدف ایشان هدف سلبی بود. یعنی به چالش‌کشیدن حاکمان جائر و ظالم که این راه امام بود. از دیگر اهداف ایشان می‌توان به موضع‌گیری در مقابل دشمن، جباران، زورگویان و حاکمان آن روزها و همچنین مبارزه با فرقه‌گرایی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha