آینده و جایگاه طلبگی باید تبیین شود
کد خبر: 4139932
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
آیت‌الله حسینی بوشهری:

آینده و جایگاه طلبگی باید تبیین شود

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به هجمه‌ای که علیه روحانیت صورت می‌گیرد، امروز را وقت امتحان روحانیت معرفی کرد و از همه روحانیون خواست در این موقعیت سخت عیار خود را نشان دهند.

حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه خواهران، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست هم‌اندیشی مدیران و معاونین استانی مدارس علمیه خواهران که در مرکز مدیریت این نهاد حوزوی برگزار شد، با اشاره به اینکه هم سطح حوزه‌های علمیه بالا بوده و هم نیازهای جامعه زیاد است، افزود: طبق فرمایش امیرمؤمنان لازم است که به فعالیت‌های ماندگار بپردازیم.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه مسئله مدیریت را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: فردی که بتواند از منابع مالی کم نیز بهره‌های بالا ببرد و از امکانات موجود و حتی کم حداکثر استفاده را بکند انسان توانمند و هنرمندی است. ساخت و سازهای زیبا، بدون استفاده بی فایده است و خروجی مدیریت درست، تربیت انسان است و این امر فلسفه رسالت انبیاء است.

آیت‌الله حسینی بوشهری کار حوزه‌های علمیه را از جنس کار انبیاء عنوان و تصریح کرد: همانند انبیاء آزارها و موانع زیادی بر سر ما قرار دارد اما نتیجه فعالیت حوزه‌های علمیه و دیدن فارغ التحصیلان باسواد حلاوتی در انسان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات مراکز مدیریت استانی با مخاطب قرار دادن حاضرین تأکید کرد: طبق اخباری که از استان‌ها به گوش من می‌رسد سختی مدیران و دست‌اندرکاران حوزه‌های استانی بسیار بیشتر از قم بوده که باید گفت شما در حال جهاد هستید؛ مشکلات استاد، حقوق و مزایا بسیار گفته می شود که شرایط را سخت کرده است.

تبدیل تهدید به فرصت

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مدیر موفق باید بتواند از ظرفیت‌های موجود برای مهمترین اهداف و نیازها استفاده کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به پیشرفت‌های کشور تحقق آن‌ها را در دل سختی‌های فراوان مانند تحریم‌ها عنوان و ابراز کرد: مشکلات و جوی علیه روحانیون ایجاد شده که وقت امتحان ما را پدید آورده و همینجا است که باید خود را نشان دهیم. طبق آیه «ان مع العسر یسری» در حین سختی یک آسانی نهفته است و در بحران‌ها عیار مدیریت ها مشخص می‌شود.

وی در شمارش ویژگی‌های مدیر موفق، توفیق یک مدیر را در استفاده درست از منابع انسانی معرفی و انتخاب همکاران را مهم ارزیابی کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کرد: در مدیریت، ایستایی معنایی ندارد و باید رو به جلو باشد؛ یکی از ائمه جمعه برای دانش‌آموزان محل خدمت خود اردوی آموزشی برگزار کرده که در خروجی کار میزان متقاضیان ورود به حوزه را تا چند برابر بیشتر از ظرفیت افزایش داده است. با ابتکارات و فعالیت می‌توان نتایج خوبی را گرفت.

وی با اشاره به ضربه‌خوردن انگیزه برخی طلاب، ایجاد انگیزه را از وظایف اساتید دانست و افزود: آینده و جایگاه طلبگی باید تبیین شود تا انگیزه طلبه دوچندان شود.

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه لازم است برای هر روز و هر کار برنامه‌ریزی صورت گیرد، تصریح کرد: برخی حرص و ولع می‌زنند که کارهای مختلفی را در کنار اداره حوزه قبول کنند که این پسندیده نیست زیرا انسان نباید شانه خود را زیر بار امری که توان ندارد، ببرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه حوزه علمیه و نظام به نیروهای زیادی احتیاج دارند که باید توسط حوزه‌ها تربیت شوند، یادآوری کرد: یک مدیر باید همیشه شرح‌ وظایف را پیش روی خود قرار دهد تا بداند چه مسئولیتی را به عهده دارد.

انتهای پیام
captcha