توجه به فرهنگ دانشگاهی مسئله اصلی در مراکز علمی است
کد خبر: 4139525
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
رئیس جهاد دانشگاهی:

توجه به فرهنگ دانشگاهی مسئله اصلی در مراکز علمی است

حسن مسلمی نائینی در مراسم نکوداشت مقام استاد گفت: یکی از مواردی که برخی احساس می‌کنند باید انجام شود پرداختن به مسائل نرم افزاری و سخت افزاری است اما معتقدم مسئله اصلی فرهنگ دانشگاهی است. مقام معظم رهبری هم فرمودند یکی از مسائل مهم در دانشگاه‌ها فرهنگ است که باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت مقام استاد، امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از خلاهایی که در کشور داریم فرهنگ دانشگاهی است که اصلی‌ترین آن ارتباط و تعامل بین استاد، دانشجو و سایر اعضای جامعه دانشگاهی است. حضرت امام(ره) فرمودند دانشگاه مبدا همه تحولات است یعنی هرچه قرار است در کشور انجام شود از دانشگاه نشئت می‌گیرد و اگر دانشگاه اصلاح شود هم کشور اصلاح می‌شود. مسئله دیگر درباره توسعه است که خوشبختانه با همت اساتید و دانشجویان در زمینه علم و فناوری پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما همچنان کشور ما از کشورهای توسعه نیافته است و یکی از دلایل ضعف در فرهنگ دانشگاهی است.

تاکید رهبر انقلاب بر اهمیت فرهنگ

وی افزود: یکی از مواردی که برخی احساس می‌کنند باید انجام شود پرداختن به مسائل نرم افزاری و سخت افزاری است اما معتقدم مسئله اصلی فرهنگ دانشگاهی است. مقام معظم رهبری هم فرمودند یکی از مسائل مهم در دانشگاه‌ها فرهنگ است که باید جدی گرفته شود. یکی از اساتید برجسته کشور که در دانشگاه شریف مشغول تدریس هستند بحث زیبایی مطرح می‌کنند و می‌گویند در ایران مشکلی در کشاورزی، صنعت و خدمات نداریم بلکه تنها مشکل ما اخلاقی و فرهنگی است و تا این مشکل حل نشود کشور به پیشرفت و آسایش نخواهد رسید و جامعه از رفاه برخوردار نخواهد شد لذا اگر می‌خواهیم به عنوان یک جامعه زنده بمانیم باید به پرورش اخلاق و ارزش‌های انسانی بپردازیم.

مسلمی نائینی بیان کرد: فرهنگ دانشگاهی فقط رفتار و اخلاق نیست بلکه ساختمان‌ها و هر چیز دیگری نیز جزیی از فرهنگ دانشگاهی محسوب می‌شود. فرهنگ دانشگاهی ارکانی دارد که از جمله آنها گفتمان انتقادی، طرح ایده‌های نو، رقابت علمی، مورد تقدیر قرار گرفتن اهل علم، شکل‌گیری رویه‌های حقوقی ملی، منطقه‌ای و بین المللی و دفاع از حقوق و آزادی‌ها است. یکی از دانشجویان شهید می‌گوید ای استاد عزیز بکوش در درس خداشناسی و تقوا با دانشجو‌ همکلاس باشی چون مسئولیت شما در سازندگی کشور بسیار زیاد است.

خصوصیات استاد برتر

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و علت این است که بسیاری از افرادی که فارغ التحصیل شده‌اند به دلیل تجارب بدی که از دوران دانشجویی داشته‌اند در مدیریت هم موفق نبوده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از دانشجویان بنده می‌گفت وقتی به لیسبون رسیدم استادم به پیشواز من آمد و با ماشین، بنده را تا مقصد رساند و در طول مسیر هم اطلاعات لازم درباره شهر لیسبون را در اختیارم قرارداد و حتی من را به ناهار دعوت کردند. در یک نظرسنجی صورت گرفته برترین اساتید از نظر دانشجویان کسانی هستند که برای دانشجو عزت نفس قائل باشند، اسامی دانشجویان خود را بدانند، از فناوری‌های کامپیوتری اطلاع داشته و ایثارگر باشند، روش‌های تدریسی خود را روزآمد کنند، تفکر خلاق داشته باشند، علاقه و انگیزه خود را به دانشجویان هم سرایت دهند و نظر دانشجویان را به کارها جلب کنند.

شیوه انتخاب سرآمدان آموزشی

مجید نجارزاده، معاون آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه این مراسم گفت: امسال برای اولین بار موظف شدیم آئین انتخاب و معرفی سرآمدان آموزشی را برگزار کنیم و مستند ما شیوه‌نامه‌ای بوده که توسط وزارت علوم در بهمن ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شده است. کمیته‌ای در این راستا تشکیل شد که از جمله اعضای آن شامل رئیس دانشگاه، معاون آموزشی، معاون فرهنگی و معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ بودند.

وی افزود: برای انجام این موضوع در گام اول برای هر دانشکده سهمیه‌هایی اعلام کردیم تا معرفی اولیه را انجام دهند. در گام دوم دانشکده‌ها منتخبین را به ما معرفی کردند و در گام نهایی نیز کمیته دست به انتخاب اساتید برتر زد. البته با نظر مساعد رئیس دانشگاه، بنا شد از سایر افرادی که معرفی شده بودند ولی جزو سرآمدان آموزشی نبودند نیز با عنوان اعضای شایسته تقدیر کنیم.

فرهنگ پهلوانی را دوباره زنده کنیم

محمدرضا طالقانی، پیشکسوت کشتی نیز در این مراسم گفت: مردم ما بسیار با فرهنگ هستند. بنده در مملکتی به دنیا آمده‌ام که شعارش این است که چو ایران نباشد تن من مباد. این کشور سرشار از علم و فرهنگ است اما متاسفانه خریدار چندانی ندارد. ما آدم‌های بزرگ و فرهیخته زیادی داریم که باید مورد توجه ما باشند. یکی از مسائل مهم در فرهنگ‌سازی این است که اگر به عنوان دانشجو وارد دانشگاهی شدیم باید رسوم شاگردی را به خوبی یاد بگیریم.

وی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ هشت هزار و دویست دانشجو دارد که قرار است وارد بازار کاری شوند که سرشار از فرهنگ و هنر است. ما یکی از متمدن‌ترین کشورهای دنیا هستیم. پنج برادر بنده در آمریکا زندگی می‌کنند و اگر بنده مهاجرت نکرده‌ام به این دلیل است که این کشور را بسیار دوست دارم. من بچه پایین شهر هستم جایی که لا‌ت‌های جوانمرد زیادی داشت که حرف و عمل‌شان یکی بود. الان جای آن افراد خالی است و ما نیازمند آن هستیم که فرهنگ پهلوانی را دوباره زنده کنیم.

طالقانی بیان کرد: علم و فرهنگ و هنر، در این کشور همیشگی است. بنده کشورهای زیادی رفته‌ام و دیده‌ام روی طاقچه بسیاری از خانه‌ها کتاب‌های حافظ و خیام و ... وجود دارد. این نشان می‌دهد که فرهنگ ما بسیار غنی است و نباید چنین فرهنگی را فراموش کنیم.

طالقانی یادآور شد: روزی که به عنوان نایب رئیس فدراسیون کشتی به سازمان ملل رفتم و دیدم در آنجا نوشته شده است بنی آدم اعضای یک پیکرند، واقعا افتخار کردم که یک ایرانی هستم. سخنم را با این دو بیت شعر به پایان می‌برم «این چه حرف است که در عالم بالاست بهشت؟/هر کجا وقت خوشی رو دهد آنجاست بهشت/عمر زاهد به سر آمد به تمنای بهشت/نشد آگاه که در ترک تمناست بهشت»
در پایان این مراسم از اعضای هیئت علمی شایسته تقدیر و سرآمدان آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین محمدرضا طالقانی، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha