دیگران را با کردار به سوی زندگی درست دعوت کنیم
کد خبر: 4139405
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
علیرضا واسعی:

دیگران را با کردار به سوی زندگی درست دعوت کنیم

عضو هیئت‌ علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: رفتار بیش از هر عنصر دیگری می‌تواند دیگران را به‌سوی ارزش‌ها و زندگی درست فرا بخواند.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های قرآن و تمدن با موضوع «رفتار به مثابه باور» اظهار کرد: باورهای انسانی در نوع کنشگری آنها به‌شدت اثرگذار هستند، به‌ویژه باورهای دینی که آثار شگرفی در رفتار انسان‌ها برجای می‌گذارد و به همین دلیل در متون دینی به فراوانی آمده است که دیگران را به‌جای آنکه با گفتار به‌سوی ارزش‌ها و زندگی درست دعوت کنید با کردار خود چنین کاری را انجام دهید، زیرا کردار شما الگویی برای دیگران می‌شود و حقانیت کلامتان را در رفتار شما خواهند یافت.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) نیز از این منظر به‌عنوان الگو شناسایی و از پیروانش خواسته شده تا او را به مثابه اسوه، شناسایی کنند و سرمشق زندگی خود قرار دهند. بی‌گمان داده‌های دینی و آموزه‌های قرآنی و آنچه در زبان پیامبر(ص) و دیگر بزرگان آمده است، می‌تواند گره‌گشایی داشته باشد و پاسخگوی نیازهای آدمیان باشد، اما رفتار بیش از هر عنصر دیگری می‌تواند دیگران را به سوی ارزش‌ها فرا بخواند.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که خداوند در قرآن موفقیت جدی پیامبر(ص) را در همین بُعد ایشان می‌بیند و می‌فرماید که ای پیامبر(ص) اگر جنبه‌های اخلاقی، رفتار انسانی، ملایمت و محبت تو نبود مردم از گرد تو پراکنده می‌شدند و به تو گرایش پیدا نمی‌کردند.

واسعی اظهار کرد: این آیه از قرآن کریم به صراحت از آدمیان می‌خواهد تا رفتار اخلاقی دیگران را به‌سمت و سوی ارزش‌ها دعوت کنند نه با بیان‌ها، استدلال‌ها و ذکر آموزه‌های مکرر که هرچند این داده‌ها در جای خود اثرگذار خواهند بود، اما اثرگذاری اصلی در عمل و رفتار انسانی تجلی پیدا می‌کند.

وی گفت: به همین دلیل آنچه در حیات انسان‌ها رخ می‌دهد به‌نوعی آیینه و تجلی باورهای آنها به‌شمار می‌آید و اگر آنچه را که انجام می‌دهند بد باشد باورها نیز به همان میزان بد جلوه می‌کنند و یا حداقل در داوری‌های دیگران امتیاز لازم را نخواهد آورد، اما اگر کردار آدمیان خوب باشد آن هم پا به پای دین نوشته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha