از حفظ قرآن و مجری‌گری تا مدیریت دارالقرآن بسیج نجف‌آباد
کد خبر: 4139035
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
گفت‌وگو با یک مدیر قرآنی دهه هشتادی

از حفظ قرآن و مجری‌گری تا مدیریت دارالقرآن بسیج نجف‌آباد

مدیر دارالقرآن بسیج نجف‌آباد معتقد است: نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است؛ او به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند، ولی بعضی از اساتید علاقه چندانی به برقراری ارتباط با قرآن‌آموزان ندارند که باعث دلزدگی قرآن‌آموز نوجوان از کلاس می‌شود.

علی شجاعی مدیر دارالقرآن بسیج نجف‌آباد

علی شجاعی، متولد 1383، حافظ کل قرآن و مجری نوجوان اصفهانی است که مدیریت دارالقرآن بسیج نجف‌آباد را به عهده دارد و خودش را کوچک‌ترین مدیر قرآنی کشور معرفی می‌کند. او که سال ۱۳۹۵ و در ۱۲ سالگی، حفظ قرآن را آغاز کرد، طی یک سال و چند ماه حافظ کل قرآن شد و به گفته خودش، تحصیل، تهذیب و ورزش را جزو اهداف خود قرار داده‌ و در حوزه هنر نیز فعال است.

شجاعی به خبرنگار ایکنا از اصفهان می‌گوید: همیشه دوست داشتم هر فنی را که بلدم، به دیگران هم یاد بدهم. بنابراین، از همان زمان که حافظ قرآن شدم، آموزش هم می‌دادم و تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قرآن‌آموز در مؤسسات گوناگون را آموزش داده‌ام.

وی که فعالیت هنری‌ خود را از سال ۱۳۹۳ با بازیگری در تئاتر آغاز کرد، ولی بعد از مدتی به سفارش مربی‌اش، به اجرا رو آورد و در کلاس‌های متعدد مجری‌گری شرکت کرده است، بیان کرد: امروز در عین حال که اجرا می‌کنم، آموزش هم می‌بینم، دوست دارم به نوجوانان کمک کنم و چون مدرس دوره‌های فن‌بیان و مجری‌گری هستم، شاید با نیمی از مجریان نوجوان اصفهان از طریق همکاری یا تدریس در ارتباط بوده‌ام.

این فعال قرآنی مجموعه‌ای هنری و رسانه‌ای با عنوان «مجری‌ شو» را نیز مدیریت می‌کند که کارش، تولید محتوای صوتی و تصویری حرفه‌ای است و به گفته وی، نوجوانان با عضویت در این مجموعه می‌توانند از آموزش‌هایی که دیده‌اند، به‌صورت عملی استفاده کنند و تجربه خود را افزایش دهند.

وی به دوستان مجری خود توصیه می‌کند که قرآن بخوانند تا در مهارت مجری‌گری به کمک آنها بیاید و بر این عقیده است که قرآن به فن‌بیان کمک می‌کند، چون وجود کلمات دشوار در متن قرآن باعث تقویت مخارج حروف می‌شود و یکی از تمرین‌های فن بیان نیز تکرار کلمات دشوار است. از طرف دیگر، معتقد است قرآن باعث ایجاد حس آرامش در صدای قاری می‌شود که اکثر افراد هم آن‌را احساس می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شود تا سخن گفتن نیز آسان‌تر شود. 

شجاعی که خودش را کوچکترین مدیر قرآنی کشور معرفی می‌کند، درباره مجموعه تحت مدیریتش گفت: از سال ۱۳۹۷ مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد هستم که نزدیک به هزار نیروی بسیجی را تحت پوشش دارد. طرح‌های متعددی در این مجموعه اجرا می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن، مهارت‌افزایی مربیان قرآن و اعزام قرآن‌آموزان به مسابقات کشوری دارالقرآن بسیج اشاره کرد. همزمان با بحران همه‌گیری کرونا، دوره مهارت‌افزایی برای ۱۰۰ مربی نمونه شهرستان برگزار و در پایان سال گذشته نیز از ۲۰۰ نفر برگزیده مسابقات دارالقرآن بسیج تجلیل کردیم.

وی تأثیر ارتباط و انس با قرآن در زندگی خود را وسعت ذهن و احترام اجتماعی دانست و بیان کرد: مقاله‌ای با عنوان «راز سخن از زبان زیباترین سخن» نوشته‌ام که موضوع آن، قانون‌های گفتاری از نگاه قرآن است. اکثر افراد از این الگوها اطلاع ندارند، در حالی که اگر آنها را به‌کار ببندند، در ارتباطات فردی و اجتماعی موفق‌ترند.

این فعال قرآنی معتقد است: از نظر من هر کس قرآنی نشود، قربانی می‌شود؛ اگرچه نوجوانان باید در مسیر قرآن باشند، ولی باید توجه داشت که سبک زندگی، خواسته‌ها و انتظارات نوجوانان دهه هشتادی مثل گذشته نیست و باید با روش‌های آموزشی نوین، آنها را به قرآن جذب کرد، ولی متأسفانه روش‌های تدریس روزآمد نیست و کمتر به لزوم تفریح و سرگرمی در کنار آموزش توجه می‌شود. باید از اساتید جوان برای آموزش کودک و نوجوان بهره برد، چون مدرسانی که سن بالایی دارند، نمی‌توانند حالات نوجوانان را درک کنند. حتی می‌توان از اساتید نوجوان برای آموزش قرآن به هم‌سن‌وسالانشان استفاده کرد؛ گاهی با قرآن‌آموزان یک سال تفاوت سن داشتم که باعث صمیمیت زیادی بین ما می‌شد و آنها را به یادگیری قرآن ترغیب می‌کرد.

وی ادامه داد: وقتی با پیشرفت علم می‌توان از ابزارها و امکانات روز بهره‌مند شد، چرا هنوز باید از نوار کاست‌ها در آموزش قرآن استفاده کرد؟ اگر نمی‌توانیم یک استاد مجرب کشوری را از تهران به آموزشگاه خود بیاوریم، در عوض می‌توانیم از فیلم‌های آموزشی وی استفاده کنیم. همه این‌ها به ابتکار و خلاقیت مربی برمی‌گردد. از فضای مجازی هم می‌توان استفاده کرد و نغمات قرآنی نیز باعث جذابیت بیشتر کلاس‌های آموزش قرآن می‌شود، در حالی که بسیاری از اساتید از نغمات استفاده نمی‌کنند و صرفاً قرائت ساده را آموزش می‌دهند.

شجاعی یکی از مصادیق سبک آموزش نوین را برگزاری مسابقه در کلاس‌ها و اهدای جایزه دانست و اظهار کرد: سبک برگزاری کلاس آموزشی به‌صورت محفل یا جلسه‌ پاسخگوی نسل امروز نیست و آموزش همراه بازی بهتر می‌تواند مطالب را به کودکان و نوجوانان منتقل کند. آشنایی مربیان با فضای مجازی و مسائل دنیای امروز نیز باعث می‌شود بتوانند ارتباط بهتری با نسل جوان و نوجوان برقرار کنند و در فضای ذهنی آنها قرار گیرند.

وی با بیان اینکه زبان نسل متولد دهه‌های ۸۰ و ۹۰، زبان دوستی و رفاقت است، تصریح کرد: نوجوانی سن دوست‌یابی و یکی از حسرت‌های نوجوانان دبیرستانی، جدایی از دوستان سال‌های قبلشان است. نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است؛ او به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند، ولی بعضی از اساتید علاقه چندانی به برقراری ارتباط با قرآن‌آموزان ندارند که باعث دلزدگی قرآن‌آموز نوجوان از کلاس می‌شود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۰
عارفه رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۱۴:۰۰
0
1
خیلی از متن بالا خوشم اومد واقعا دوست داشتم
با آقای شجاعی موافقم چون خودم یکی از طرفدارای ایشون هستم خیلی خیلی حرفشون به دلم نشست
دوستدار شما هستیم تا ابد
ممنون از شما
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۱۵:۱۴
0
1
افتخار شاگردیشونو داشتم.خدا حفظشون کنه.بسیار جوان فعال ودغدغه مندی هستن
حسین محمدی دینانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۱۵:۱۷
0
1
احسنت چنین جوانانی افتخار اسلام واین کشورند
رقیه فرامز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۱:۱۷
0
1
آقای شجاعی استاد فن بیان دخترمه واقعا کارش واخلاقش بیسته
عقیله العرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۵ - ۱۰:۴۸
0
1
خوش به حال همسر ومادرشون به خاطر چنین پسری خدابهشون ببخشه
زینب سورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۹ - ۰۷:۱۱
0
1
ببخشید چجوری میتونم آقای شجاعیو ببینم؟ شماره ای نمیتونید ازشون بزارید؟ باید حتما ازشون راهنمایی بگیرم
captcha