نهادهای اسلامی طرف‌های درگیر در سودان را به گفت‌وگو دعوت کردند
کد خبر: 4134449
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

نهادهای اسلامی طرف‌های درگیر در سودان را به گفت‌وگو دعوت کردند

انجمن جهانی اسلام و سازمان همکاری اسلامی به دنبال درگیری‌های مسلحانه در سودان از رهبران و مردم این کشور خواستند با درک خطر اوضاع فعلی در این کشور به گفت‌‌وگو با یکدیگر بازگردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الرأی، سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در شهر جده عربستان است،  نگرانی عمیق خود را از تحولات جمهوری سودان ابراز کرد.

سیدحسین ابراهیم طه، دبیر کل این سازمان در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری تبادل آتش در سودان و بازگشت به مسیر گفت‌وگو و برخورد مدبرانه با اختلافات موجود در این کشور شد.

وی در پایان اعتماد خود را به خرد مردم سودان و رهبران آنها و توانایی آنها برای غلبه بر این بحران از طریق مذاکره و گفت‌وگو ابراز کرد.

الشیخ محمد العیسی، دبیر کل انجمن جهانی اسلام نیز از همه طرف‌های سودان خواست که مراقب این شرایط خطرناک باشند و عقل و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

العیسی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: این وضعیت در سودان عزیز و هشدارهایی که درباره خطرات این تنش‌ها وجود دارد، ما را در انجمن جهانی اسلام ناراحت می‌کند.

وی در ادامه با ملت سودان در این شرایط سخت ابراز همبستگی کرد.

سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ جهان عرب پس از الجزایر مدت‌هاست که درگیر نزاع‌های خونین داخلی است. باز هم خبرهایی از یک درگیری جدید به گوش می‌رسد. درگیری‌ها نزدیک کاخ ریاست جمهوری سودان و مقر ارتش و محل اقامت عبد الفتاح البرهان، رئیس‌شورای حاکمیتی سودان، شکل گرفته و حالتی از رعب و وحشت اهالی خارطوم و بسیار دیگر از نقاط سودان را فرا گرفته است. 

شبه نظامیان واکنش سریع تحت فرمان محمد حمدان دقلو در بیانیه‌ای مدعی شدند،‌ بر کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه خارطوم، مروی و الابیض و نیز تعدادی مقر در استان‌های دیگر مسلط شده‌اند.

کمیته مرکزی پزشکان در سودان صبح امروز اعلام کرد که تاکنون 56 نفر در این درگیری‌ها کشته و بیش از 600 نفر زخمی شدند که شمار قابل توجهی از آنها از بین غیرنظامیان بودند.

انتهای پیام
captcha