صدور هشدار قرمز هواشناسی در لرستان
کد خبر: 4133326
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸

صدور هشدار قرمز هواشناسی در لرستان

با تقویت فعالیت سامانه بارشی در ساعات آینده در لرستان و شروع بارش‌های پُرقدرت اداره کل هواشناسی استان هشدار قرمز صادر کرد.

هشدار قرمز هواشناسیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی لرستان، با تقویت فعالیت سامانه بارشی در ساعات آینده در لرستان و شروع بارش‌های پُر قدرت اداره کل هواشناسی استان هشدار قرمز صادر کرد .

این هشدار برای بازه زمانی عصر چهارشنبه تا اواسط پنج‌شنبه هفته جاری صادر شده است و در این بازه زمانی، رگبار و رعد و برق شدید، در نواحی مستعد رگبار تگرگ، وزش باد شدید (تندباد لحظه‌ای) و خطر اصابت صاعقه در همه نقاط به‌ویژه نقاطی از پلدختر، خرم‌آباد، رومشکان، کوهدشت، چگنی، سپیددشت، شول‌آباد، تا حدودی سلسله، دلفان، دورود پیش‌بینی شده است.

بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها در از پیامد‌های این سامانه بارشی است.

توقف و تردد نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبرو‌ها درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اجتناب از سفر‌های برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، تمهیدات مقتضی برای کاهش خسارت به محصولات باغی و زراعی در این مدت توصیه شده است.

مسدود شدن گردنه پای آستان کوهدشت

محمد مرادی کفراج، فرماندار کوهدشت امروز، 22 فروردین‌ماه در یک گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه گردنه پای آستان راه مواصلاتی بخش طرهان و قسمتی از بخش کونانی است، گفت: این محور به‌دلیل ریزش‌های کوه و آسیب‌پذیری در هنگام بارش‌های شدید بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران این شهرستان تا ۴۸ ساعت مسدود است.

وی با اشاره به تعیین مسیر جایگزین برای گردنه پای آستان، اضافه کرد: مسیر جایگزین این گردنه از مسیر کونانی است و اهالی بخش طرهان از محور کدکن ـ خسروآباد ـ کونانی ـ کوهدشت تردد کنند.

مرادی با بیان اینکه روستای شهرک گنجعلی دارای ۱۵ خانوار است، گفت: واحد‌های مسکونی این روستا به دلیل خطرات ناشی از رانش زمین در این منطقه به‌صورت موقت جابه‌جا می‌شوند تا از خطرات احتمالی سیل در امان باشند.

فرماندار کوهدشت با اشاره به آبگیری سد سیمره، افزود: این سد برای کنترل آب پایین‌دست باید آبگیری شود و برخی از اراضی کشاورزی مجاور سد سیمره به احتمال زیاد زیر آب می‌رود که اطلاع‌رسانی لازم در این مورد انجام شده است.

مرادی گفت: از مردم کوهدشت تقاضا دارم از تردد در حاشیه و حریم رودخانه‌های فصلی، دره‌ها و تنگه‌ها پرهیز کنند تا در هنگام بارش‌های شدید متوجه خطرات احتمالی نشوند.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی لرستان برای مقابله با حوادث احتمالی

مرتضی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز دوشنبه، 21 فروردین‌ماه در ارتباط زنده با شبکه خبر لرستان، گفت: با توجه به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی و ورود سامانه بارشی جدید، تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی اندیشیده شده است.

وی بیشترین فعالیت این سامانه بارشی را در شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، جنوب پلدختر و خرم آباد، دوره چگنی و بخش‌هایی از الیگودرز اعلام و از هماهنگی‌های لازم با فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان برای اطلاع‌رسانی از طریق ارسال پیامک و یا حضوری به ساکنان این مناطق خبر داد.

پازوکی به کاهش دما‌های شبانه و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: تمهیدات لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در خصوص پاکسازی و لایروبی رودخانه‌ها نداریم، گفت: فعالیت سامانه بارشی جدید از عصر چهارشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه آغاز و تا عصر پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین ادامه دارد.

وی از عشایر خواست از تردد غیر ضرور در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و جابجایی در این بازه زمانی خودداری کنند.

دستور تخلیه روستاهای پرخطر صادر شد

همچنین، روز گذشته جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان با حضور استاندار لرستان برگزار و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شد تا خسارات احتمالی سیل پیش‌بینی شده به حداقل برسد و مدیران و دستگاه‌های امدادی برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای فعالیت در این سازمانه بارشی داشته باشند.

مسئولان استان روستاهای واقع در مسیرهای پرخطر را شناسایی و دستور تخلیه ساکنان از این مناطق را صادر کرده‌اند همچنین مسیر اماکن پرتردد گردشگری ماننده آبشار بیشه و رودخانه‌های استان نیز بسته خواهد شد.

استانداری لرستان با تأکید بر اینکه تمام مدیران کل و فرمانداران تا روز شنبه باید در محل کار خود حاضر باشند اعلام کرده است هیچ مدیری حق مرخصی و ماموریت ندارد و همه امکانات و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی باید در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد همچنین دفاتر گردشگری نیز ملزم به تعطیلی تورهای خود در این هفته شده‌اند.

انتهای پیام
captcha