عباس‌زاده: مجلس از تحولات سال عقب ماند + فیلم
کد خبر: 4127380
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
تلخ و شیرین‌‎های نمایندگان در سال ۱۴۰۱

عباس‌زاده: مجلس از تحولات سال عقب ماند + فیلم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اظهار تأسف از عقب ماندن مجلس در سال 1401 از بسیاری از اتفاقات و تحولات گفت: معتقدم در مجلس یازدهم بیانیه زیاد صادر شد! البته صدور بیانیه هم بخشی از کار است اما نباید در این بخش خیلی افراط شود.

محمود عباس زاده مشکینی

سال 1401 در حوزه تقنین و قانونگذاری سالی پرفراز و نشیب برای مجلس یازدهم بود و مصوبات این دوره خانه ملت گاها نقدهایی به همراه داشت. به مناسبت فرارسیدن سال نو شمسی در سلسه‌ گفت‌وگوهایی کوتاه با تعدادی از بهارستان‌نشینان، تلخ و شیرین‌های یک سال گذشته و آرزوهای وکلای ملت برای سال جدید را جویا شده‌ایم.

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم مشکین‌شهر در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تلخ‌ترین و شیرین‌تر اتفاقات دوره فعالیت خود در خانه ملت در سال گذشته اظهار کرد: سال 1401 سالی بود که در آن انتخابات برگزار نشد و تغییر و تحولات سیاسی در آن رخ نداد، زیرا در سالی که انتخابات برگزار می‌شود امورات تأثیر فضای انتخابات قرار می‌گیرد، با این تعریف سال 1401 سال کار بود، دولت آمد، مستقر شد و کار را شروع کرد.

وی افزود: در سال 1401 در عرصه جهانی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوردیم و با وجود اینکه فراز و نشیب‌هایی وجود داشت اما این موفقیت‌ها رقم خورده است و همچنین در ساحت سیاست داخلی هم دستاوردهای چشم‌گیری به وقوع پیوسته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در سال 1401 با وجود تحریم‌ها، فشارهای مالی و بازپرداخت سررسید اوراق مشارکتی که در دولت قبلی به فروش رسیده بود و نیز با وجود پرداخت بدهی‌های دولت قبل از سوی دولت سیزدهم، اما خوشبختانه بیش از 80 هزار میلیارد تومان منابع برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی تزریق شد که اقدامی خوب و اثرگذار بود؛ یعنی دولت هم کشور را اداره کرد و هم بدهی‌های دولتی بازپرداخت شد.

اغتشاشات 1401؛ خاطره‌ای تلخ

عباس‌زاده با بیان خاطره‌ای تلخ از سال 1401 در دوره نمایندگی خود گفت: خاطره تلخ من به نیمه دوم سال بازمی‌گردد. در نیمه دوم سال شاهد شکل‌گیری برخی تحرکات اجتماعی در داخل کشور بودیم. اعتراضاتی شکل گرفت و دشمنان و بدخواهان ملت خواستند سوار بر این اعتراضات شوند و آن را به شورش و اغتشاش تبدیل کنند و در بخش از جغرافیای کشور هم موفق شدند؛ یعنی توانستند سوار بر امواج اعتراضات شوند تا اعتراضات را به اغتشاش، سپس به انفجار و در نهایت به تجزیه کشور تبدیل کنند و خط دشمن همین بود ولی خوشبختانه مردم متوجه شدند و حتی آنهایی که با انگیزه اعتراض به خیابان آمدند به محض پی بردن به هدف اصلی دشمن خود را کنار کشیدند.

وی حضور چند ده میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1401 را از دیگر خاطرات خوب خود عنوان کرد و افزود: هیچ‌کس در داخل و خارج چنین انتظاری نداشت و با وجود اینکه رسانه ملی کمترین تبلیغ را در این زمینه انجام داده بود ولی مردم آمدند و راهپیمایی 22 بهمن 1401 را به یک راهپیمایی بی‌نظیر تبدیل کردند. ملت ایران نشان داد شاید به عملکرد برخی نهادها و مسئولانی مانند ما نمایندگان مجلس نقد جدی داشته باشد ولی وقتی موضوع نظام، انقلاب، منافع ملی و ایران و تمامیت ارضی در میان باشد، ملت ایران از اصلاح‌طلب گرفته تا اصول‌گرا همه به میدان می‌آیند.

نماینده مردم مشکین‌شهر با بیان اینکه تجدیدنظر در برخی راهبردهای سیاست خارجی از دیگر اتفاقات مثبت تلقی می‌شود که باید به آن اشاره کرد، گفت: تقویت ارتباط با همسایگان، پیوستن ایران به شانگهای، گسترش ارتباط با کشورهای مهم منطقه و نیز توسعه روابط با چین و روسیه بخشی از اتفاقات مثبت در سیاست خارجی تلقی می‌شوند.

عباس‌زاده در این رابطه افزود: در جنگ اوکراین و روسیه، غرب تلاش کرده تا وانمود کند جمهوری اسلامی ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد و این برای بنده خیلی جالب بود. اصلاً من به این موضوع که ایران چه به روسیه داده یا نداده ورود پیدا نمی‌کنم چون در صلاحیت این اظهارنظر نیستم، اما غرب اعتراف کرده جمهوری اسلامی ایران به گرانیگاه ثبات در منطقه تبدیل شده است. ایرانی که زمانی تحت سلطه و اشغال غرب قرار داشت، امروز به جایی رسیده که ابزارآلات پیشرفته به کشور قدرتمندی مانند روسیه صادر می‌کند. همچنین غرب در درون خود پذیرفته ایران با آن ایران قبل از انقلاب تفاوت کرده و به یک قدرت تبدیل شده و این قدرت هم درون‌جوش است و می‌تواند مناسبات جهانی را برهم بزند و در مناسبات جهانی اثرگذار باشد.

اعتراف غرب به گسترش عمق راهبردی ایران

وی ادامه داد: امروز کشورهای غربی می‌گویند روسیه به عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و این یکی از اتفاقات جالب در سال 1401 است.

نماینده مردم مشکین‌شهر افزایش تورم و گرانی ارز را از اتفاقات تلخ سال 1401 عنوان کرد و در این رابطه افزود: مسئولان اقتصادی کشور باید طوری مدیریت می‌کردند که در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش تورم نمی‌بودیم و ارز پول ملی تا این حد کاهش پیدا نمی‌کرد.

عباس‌زاده با بیان اینکه موفقیت در سال 1402، همبستگی بسیار زیادی با عقلانیت، تدبیر و میزان تلاشمان دارد، گفت: باید تلاش کنیم در سال جدید موانع موجود در مسیر مشارکت مردم در ساحت اقتصاد و سیاست و فرهنگ رفع شوند. نفت و گاز مهمترین منبع قدرت تلقی نمی‌شوند بلکه مردم، بزرگترین و مهمترین منبعی هستند که از آن غفلت شده است. باید در سال 1402 به ظرفیت مردم بیشتر توجه و این ظرفیت را به میدان آورد. هرگاه به مردم ایمان آوردیم کشور پیشرفت و توسعه پیدا کرده است.

وی در پایان با اظهار تأسف از عقب ماندن مجلس در سال 1401 از بسیاری از اتفاقات و تحولات، اظهار کرد: درصورتی که مجلس باید پیشران باشد ولی از تحولات سیاسی و اقتصادی عقب ماند. معتقدم در این مجلس بیانیه زیاد صادر شد! بهتر است دست و پای صدور بیانیه را کمی جمع‌تر کنیم. مجلس ظرفیت‌های بسیاری مانند قدرت اصلاح دولت را در اختیار دارد البته صدور بیانیه هم بخشی از کار است اما نباید در این بخش خیلی افراط شود. ولی به طور کلی عملکرد مجلس قابل قبول است به‌ویژه در زمینه تسهیل کسب و کار و کمک به جوانی جمعیت.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha