مسجد سیدی غانم، یادگار قرن اول هجری در الجزایر + فیلم
کد خبر: 4125257
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

مسجد سیدی غانم، یادگار قرن اول هجری در الجزایر + فیلم

مسجد سیدی غانم، قدیمی‌ترین مسجد الجزایر که قدمت آن به قرن اول هجری می‌رسد، از نمونه‌های ارزشمند معماری اسلامی در شمال آفریقا به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا به نقل از الحدث، مسجد سیدی غانم یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ساخته شده در الجزایر است که بسیاری آن را به دلیل ارتباط با هویت عربی و اسلامی، نمادی فرهنگی و تاریخی می‌دانند.

یادگار فتوحات اسلامی


تاریخ ساخت این مسجد به 13 قرن پیش و  سال 59 هجری قمری مطابق با سال 678 میلادی برمی‌گردد. این مسجد در شهر باستانی میلاف(میله کنونی)، در 495 کیلومتری شرق پایتخت الجزایر، واقع است که توسط صحابی مشهور ابوالمهاجر دینار ساخته شده است.

این شهر در قرون 6 و 7 میلادی در اختیار امپراتوری بیزانس بود و ساکنان آن مسیحی بودند و ابوالمهاجر دینار توانست با فتح این شهر، آن را مرکز سربازان خود و نقطه آغازی برای فتوحات اسلامی خود قرار دهد. در برخی منابع تاریخی ذکر شده است که میلاف مرکزی برای اعزام سپاهیان اسلام به شمار می‌رفت.

مسجد سیدی غانم که چهار سال پس از حکومت بیزانسی‌ها بر روی خرابه‌های یک کلیسای رومی ساخته شد با وجود سادگی، شکوه خلاقیت اسلامی را در شمال آفریقا نشان می‌دهد. کارشناسان می‌گویند که این مسجد شبیه مسجد قیروان در تونس و مسجد اموی در سوریه است.

این مسجد پس از مسجد قیروان در تونس به عنوان دومین مسجد قدیمی منطقه مغرب آفریقا شناخته شده و تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که این اثر قدیمی‌ترین مسجد الجزایر است و شواهدی از جمله اینکه جهت محراب اصلی مسجد چنانکه در قرن اول معمول بود به سمت جنوب ساخته شده نشانگر قدمت آن است.

دوران استعمار فرانسه

مسجد «سیدى غانم» مانند دیگر آثار فرهنگى و اسلامى در الجزایر از تلاش براى محو هویت اسلامی در دوران استعمار فرانسه در امان نماند. استعمارگران فرانسوی تلاش کردند تا آن را به یک پادگان نظامی تبدیل کنند. قسمت بالایی مسجد به محل اقامت سربازان اشغالگر فرانسوی تبدیل شده بود، در حالی که از بخش پایینی آن به عنوان اصطبل اسب‌ها استفاده می‌شد.

مسجد سیدی غانم برای بسیاری نمادی از هویت عربی و اسلامی است، زیرا به عنوان حلقه‌ای مهم در تاریخ الجزایر، به‌ویژه در استان باستانی میله به شمار می‌رود. این بنا، کشف حقایق ارزشمند تاریخی را میسر کرده است. این مسجد اکنون در حال بازسازی و مرمت است تا بار دیگر شکوه گذشته خود را بازیابد.

انتهای پیام
captcha