پرداخت شهریه برای کلاس‌ قرآن بین خانواده‌ها مرسوم نیست
کد خبر: 4123915
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
بررسی وضعیت مؤسسات قرآنی/ ۱

پرداخت شهریه برای کلاس‌ قرآن بین خانواده‌ها مرسوم نیست

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «ثقلین» دلیجان معتقد است که پرداخت شهریه برای کلاس‌های قرآن چندان مرسوم نیست و جایی در سبد هزینه‌کردهای خانواده‌ها ندارد.

حمید صادقی

حمید صادقی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «ثقلین» دلیجان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه این مرکز قرآنی از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این مرکز در دو بخش آموزشی به ویژه آموزش حفاظ و برگزاری مراسم در سطح شهر فعالیت دارد و خوشبختانه تاکنون توانسته بیش از 25 حافظ کل را تربیت کند.

وی از آموزش بیش از یکصد قرآن‌آموز در گروه‌های سنی مختلف در این مؤسسه خبر داد و با اشاره به اینکه برای تشویق سعی بر این است از مربیانی استفاده شود که خود دوره حفظ را در مرکز سپری کرده باشند، گفت: همه ما در برابر فراگیر شدن مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در جامعه مسئولیم و نباید به بهانه‌های مختلف از این رسالت مهم شانه خالی کنیم.

صادقی لزوم توجه به محتواسازی و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را متذکر شد و بیان کرد: پرهیز از موازی‌کاری و تقویت اتحاد بین مؤسسات ضروری است. بدون شک تجمیع مؤسسات و ورود هریک از این مراکز در حوزه تخصصی به رشد این مراکز و جلوگیری از موازی‌کاری کمک خواهد کرد.  

صادقی با بیان اینکه مطالبه به حق مدیران به همراه پیشنهاد طرح‌های خلاقانه، ارائه راهکار و پیگیری آن از سوی مسئولان متولی زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی را فراهم می‌کند، افزود: برای قرار گرفتن نوجوانان و جوانان با خط‌مشی الهی باید از همه توان استفاده کرد. مدیران مؤسسات نباید دست روی دست بگذارند تا مسئولان برای آنان کاری کنند، البته که مسئولان نباید نقش حمایتی و راهبری خود را فراموش کنند. اگر همه از جمله آحاد مردم، خیرین، واقفان و متولیان در کنار هم برای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کنند شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

فرایند دریافت مجوز مؤسسه قرآنی

وی در پاسخ به این سؤال که فرایند دریافت مجوز برای تأسیس مرکز قرآنی چگونه است؟ گفت: تأسیس مؤسسه و دریافت مجوز فعالیت از سال 90 به مراتب سهل‌الوصول‌تر از سال‌های قبل شده است. البته بازهم برای دریافت مجوز باید فرایند راه طولانی را بپیمایند و دریافت این مجوز گاه یک یا حتی دو سال طول می‌کشد، اما به دلیل اینکه بیشتر کارها با سامانه اینترنتی انجام می‌شود فرایند برای متقاضیان راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

صادقی در خصوص معاف از مالیات مؤسسات و پرداخت بها برای انرژی‌های مصرفی نیز گفت: امتیاز معاف از مالیات و پرداخت انرژی‌های مصرفی برای مؤسسات قرآن با هماهنگی ادارات مربوطه انجام می‌شود و بیشتر مسئولان مربوطه نیز در این زمینه همکاری لازم را دارند.

وی مهم‌ترین کمبود مؤسسات قرآنی را فقدان انسجام در برنامه‌های قرآنی کشور دانست و افزود: تعدد متولیان قرآنی کشور باعث شده تا موازی‌کاری به شدت به فعالیت‌ها ضربه بزند. اگر فعالیت‌های قرآنی تحت نظر سازمانی وارد اداره شود، قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

صادقی همچنین مهم‌ترین گلایه مؤسسات از روند فعالیت اتحادیه را نبود برنامه‌ریزی در حمایت معنوی و مادی از مراکز قرآنی تحت پوشش عنوان کرد و افزود: ارتباط اتحادیه با مؤسسات پس از شیوع کرونا در بعد معنوی کمرنگ شد. البته محدودیت‌های موجود در اتحادیه باعث افزایش مشکلات در این زمینه شده است.

تورم طاقت‌فرسا مؤسسات را تحت فشار قرار داده است

وی به سختی کار و فعالیت قرآنی در شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت قرآنی در شهرستان‌ها بسیار سخت شده است، حتی اگر مؤسسه‌ای از نظر مکان با مشکل مواجه نباشد، اما هزینه‌های بالا، تورم طاقت‌فرسا و کم‌توجهی خانواده‌ها برای هزینه‌کرد در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤسسات را تحت فشار قرار داده است.

صادقی گفت: پرداخت شهریه برای کلاس‌های قرآنی چندان مرسوم نیست و جایی در سبد هزینه‌کردهای خانواده‌ها ندارد. باید برای امور قرآنی هزینه کرد و این فرهنگ باید نهادینه شود، اما متأسفانه خانواده‌ها کمتر به این مهم توجه دارند و به اندازه‌ای که وقت و هزینه برای کلاس‌های دیگر صرف می‌کنند برای قرآن صرف نمی‌کنند.

وی در خصوص چگونگی فعالیت‌های قرآنی بانوان و آقایان، اظهار کرد: بانوان از آقایان در فعالیت‌های قرآنی فعال‌تر و با انگیزه‌تر هستند. معمولاً اگر کلاس‌های قرآنی برای بانوان تشکیل شود دارای خروجی است و به نتیجه می‌رسد، اما مهم‌ترین‌ مشکل بانوان این است که فضا و میدان مناسب برای عرضه فعالیت‌های قرآنی ندارند. برای مثال بانوان حافظ و قاری از محفل انس با قرآن محرومند و فضایی برای ارائه ندارند. همچنین انتظار مدیران مؤسسات از مسئولان، قرآنی شدن است. بسیاری از مسئولان هیچ آشنایی با فضای کار قرآنی ندارند و گاه حتی در روخوانی این مصحف شریف اشکال دارند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت «ثقلین» دلیجان با بیان این مطلب که شرایط کشور برای فعالیت‌های گسترده فرهنگی و قرآنی مناسب نیست و در چنین شرایطی کمرنگ شدن فعالیت مؤسسات طبیعی است، ادامه داد: باید بپذیریم اولویت‌ها و دغدغه‌های مسئولان، مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان تغییر کرده و مسیر به سمت اولویت‌های اقتصادی پیش رفته است.

صادقی در پایان گفت: باید از نیازهای اولیه عبور کرده و پس از آن به فرهنگ و قرآن برسیم. زیرساخت سپردن فعالیت‌های قرآنی به مردم همین مؤسسات هستند و برای رسیدن به اهداف باید تقویت شوند. عموم مردم از فرهنگ وقف قرآنی و شناخت انواع وقف در این حوزه بی‌اطلاع هستند و حتی بسیاری از خیرین و واقفان نیز در این امر اطلاعات کافی ندارند و لازم است رسانه و اوقاف در این راستا اقدامات بهتر و اثرگذارتر انجام دهند.

انتهای پیام
captcha