تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس+ فیلم
کد خبر: 4123390
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس+ فیلم

برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس در آیین اختتامیه این جشنواره در موزه برج آزادی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه همایش هنر متعهد در حمایت از قدس شریف و اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس، امروز، اول اسفند در موزه برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حسین رویوران، دبیر همایش ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، بیان کرد: اگر فردی بدون هدف حرکت کند نه تنها به مقصد خود نخواهد رسید بلکه از آن دور خواهد شد. هنر نیز اینگونه است و باید هدف داشته باشد.

وی افزود: هنر یکی از فعالیت‌هایی است که اگر هدف و جهتش مشخص شود، به سمت هنر متعهد خواهد رفت وگرنه بدون هدف و آرمان، درجا زده و از اهداف انسانی دور خواهد شد. هنر زمانی به سمت کمال خواهد رفت که در جهت اهداف انسانی و دینی باشد. این همایش تلاش دارد تا قدمی در جهت حمایت از هنر متعهد باشد.

در ادامه جلسه آیت‌الله محمد حسن اختری، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین اظهار کرد: سومین جشنواره کاریکاتور روز جهانی قدس با تلاش حامیان فلسطین و مقاومت اسلامی به‌عنوان گامی کم‌نظیر در بهره‌گیری از ذوق خدادادی برگزار می‌شود تا فنون هنری در راستای آرمان‌ها باشد. از ۴۸ کشور در این رویداد حضور داشتند که این استقبال نشان‌دهنده جایگاه شایسته فلسطینیان در بین همه مسلمانان و آزادگان جهان است.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) تأکید کرد ما با سینما و هنر مخالف نیستیم بلکه با بی بند و باری مخالفیم. مقام معظم رهبری نیز بارها این موضوع را مورد تأکید قرار دادند. این جشنواره اقدام اصولی است تا بتوانیم با همکاری هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنر، قدمی تأثیرگذار برداریم.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین تصریح کرد: هنر اسلامی را باید در جامعه بشری عرضه کنیم چون این ابزار وسیله خوبی برای جلب افکار عمومی در جهت انقلاب و اسلام است؛ البته تا به امروز کارهای کمی در این رابطه صورت گرفته ولی امیدواریم همسویی هنر با آرمان‌های انقلاب بیشتر شود.

وی با انتقاد از حرکت‌های ضد اسلامی برخی به اصطلاح هنرمندان غربی، گفت: در کشورهای دانمارک، هلند و فرانسه عده‌ای به اصطلاح هنرمند با توجیه آزادی بیان نسبت به مقدسات مسلمانان توهین کردند. این حرکات شیطانی هستند و هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد ما به شدت این حرکت را محکوم می‌کنیم اما باید توجه داشت تنها به محکوم کردن یا ابراز تنفر اکتفا نکنیم بلکه باید با هنر پاسخ خوبی به این قبیل هجمه‌ها داد.

در حال تکمیل / برگزیدگان سومین جشنواره بین المللی کاریکاتور روز جهانی قدس معرفی شدند + فیلم

وی در خاتمه سخنانش گفت: هنر باید زبان مظلوم مردم یمن و فلسطین باشد؛ چرا هشت سال مردم مظلوم یمن زیر بمباران آل سعود هستند؟ چرا مردم فلسطین تا به این حد مورد ظلم واقع می‌شوند؟ مطرح کردن این پرسش‌ها وظایفی است که هنر موظف به بیان آن‌هاست. همچنین باید توجه داشت که مسئله فلسطین هیچگاه قدیمی نشده و همیشه مسئله روز جهان اسلام است.

در ادامه مراسم، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، مقاومت را گزینه انحصاری در برابر اشغالگری و خودکامگی دانست و بیان کرد: بیشترین نقض هنجارهای بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی انجام گرفته است. موضع منطقی ما این است که حاکمیت فلسطین باید به‌دست مردم این کشور اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی باشد.

وی با تأکید بر نقش ارزشمند هنر در به تصویر کشیدن جنایات اسرائیل، ادامه داد: فلسطین یک سرزمین مقدس و مورد احترام تمام ادیان است که متأسفانه تلخ‌ترین وقایع در آنجا نسبت به مردم صورت می‌گیرد و حتی هنرمندانی که حوادث فلسطین را روایت می‌کنند، در معرض تهدید و شهادت قرار دارند.

آیت‌الله رمضانی تأکید کرد: بنا بر آموزه‌های ادیان ابراهیمی و آیات شریفه قرآن کریم، مذاکره و صلح نیز باید در محور عدالت باشد و یکی از مصادیق عدالت‌خواهی، مقاومت در برابر ظلم و استکبار است که امروز به یک جریان جهانی تبدیل شده است.

در انتهای این مراسم برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس به شرح زیر معرفی شدند.

برگزیدگان

الخاندرو بکارس از آرژانتین؛ برنده جایزه اول

ایزابلا کوالسکا ویه چورکا از لهستان؛ برنده جایزه دوم

محمدصابر شیخ رضایی از ایران؛ برنده جایزه سوم

سانچیز اگوادو از اسپانیا؛ برنده جایزه ویژه هیئت داوران

بهرامعلی حمیدی از ایران؛ شایسته تقدیر

محمدحسین ساسانی از ایران؛ شایسته تقدیر

روح‌الله طهماسبی از ایران؛ شایسته تقدیر

امیر دهقان از ایران؛ شایسته تقدیر بخش محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

اکبر تراب‌پور از ایران؛ شایسته تقدیر بخش محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

میگل مورالس از کوبا؛ شایسته تقدیر بخش شیرین ابوعاقله

سیده فاطمه احمدی و ملیکا احمد از ایران؛ شایسته تقدیر بخش هنرمندان نوجوان

هیئت داوران جشنواره از عباس ناصری مدیر مجله ایران کاریکاتور به پاس سال‌ها تلاش هنری متعهدانه در عرصه کاریکاتور و آموزش تقدیر کرد.

در این مراسم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن، ناصر ابو شریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران و سید مرتضی السندی، نماینده انقلابیون بحرین حضور داشتند.

یادآور می‌شود، این همایش با مشارکت «کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران»، «مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)»، «مقاومت اسلامی النجباء عراق»، «تیار الوفاء بحرین»، «مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی»، «خبرگزاری ابنا»، «مرکز مطالعات استراتژیک شهید فاضل عراق» و «شبکه سفیر» برگزار شد.

انتهای پیام
captcha