پروفسور سوئدی: قرآن‌سوزی را نمی‌توان بخشی از آزادی بیان دانست
کد خبر: 4122238
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱

پروفسور سوئدی: قرآن‌سوزی را نمی‌توان بخشی از آزادی بیان دانست

«توربیورن هدبرگ»، پروفسور سوئدی در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد گفت: قرآن‌سوزی یک اقدام است، نه دیدگاهی که بیان شده باشد؛ بنابراین نمی‌توان آن را بخشی از آزادی بیان برشمرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «صوت العراق»، توربیورن هدبرگ به سوئدی ( Torbjörn Hedberg ) در گفتوگو با روزنامه »داگنز نیهتر»   (Dagens Nyheter) سوئد اظهار کرد: باید از آزادی بیان حمایت کرد و اگر پالودان چیزی درباره اسلام بخواهد بگوید، باید به او اجازه داد آن را بیان کند؛ حتی اگر بخواهد دیدگاهایش را در قالب کتاب ارائه دهد، باید به او اجازه داده شود، اما سوزاندن قرآن آزادی بیان نیست.

این پروفسور سوئدی تأکید کرد: سوزاندن قرآن اقدامی با هدف برانگیختن خشم به‌ویژه در میان مسلمانان سوئد و خارج از این کشور است و باید با اقدامات پالودان به عنوان رفتاری ظالمانه برخورد کرد و پلیس باید هر گونه قرآنسوزی را در آینده متوقف کند و مقامات سوئدی باید قانون اعمال جریمه مناسب برای چنین اقداماتی را اجرا کنند.

وی ادامه داد: آیا پارلمان سوئد (در چنین شرایطی) نیاز به تغییر قانون ندارد، ما از پلیس و دادستانها میخواهیم در برابر تکرار حماقت پالودن آمادگی لازم برای برخورد را داشته باشند و اگر این مسئله دادگاهی شد، دادگاه باید تشخیص دهد که آیا این برداشت(آزادی بیان) از قانون موجود در سوئد درست است یا خیر.

گفتنی است، توربیورن هدبرگ 83 ساله، پروفسور و دانشمند ریاضیات است و در سال 1986 درجه استادی را از دانشگاه »اوپسالا «سوئد دریافت کرد.

او از سال 1987 عضو آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد است و تاکنون صاحب مناصب عالی در این کشور و اتحادیه اروپا بوده است.

این پروفسور سوئدی همچنین ریاست دانشگاه »لولئو» سوئد از سال 1979 تا 1994، ریاست دانشکده مهندسی شهر نانسی فرانسه از سال 1994 تا 1996 و ریاست انجمن اروپایی آموزش مهندسی در بروکسل از سال 1999 تا 2001 را در کارنامه دارد.

انتهای پیام
captcha