افزایش آزار مسلمانان هند در سایه محدودیت‌های آزادی بیان
کد خبر: 4121785
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
نیویورک‌تایمز نوشت؛

افزایش آزار مسلمانان هند در سایه محدودیت‌های آزادی بیان

نیویورک‌تایمز با انتشار مقاله‌ای از استفاده نخست‌وزیر هند از ابزارهای مختلف محدودکننده آزادی بیان در راستای افزایش فشارها و محدودیت‌ها علیه مسلمانان این کشور خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز آمریکایی منتشر شد از نقش نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در افزایش محدودیت‌ها علیه آزادی بیان به ویژه در بحث آزار مسلمانان و نقض حقوق آنان پرده برمی‌دارد؛ امری که موقعیت هند در سطح جهان را به شدت تضعیف می‌کند. کشوری که خود را همیشه «بزرگ‌ترین دموکراسی جهان» توصیف کرده است.

مسئولیت مودی در جنایت‌های 2002 علیه مسلمانان در گجرات

نیویورک‌تایمز در این مقاله به استفاده دولت مودی از قانون وضعیت اضطراری در ماه گذشته برای جلوگیری از نمایش مستند بی بی سی با عنوان «مسئله مودی» اشاره کرده است و این اقدام را نشانه‌ای از محدودیت شدید آزادی بیان در هند توصیف کرد.

موضوع این مستند حوادث سال 2002 در گجرات هند است. مودی در آن سال‌ها سروزیر این ایالت بود که خشونت‌های گسترده‌ای را علیه مسلمانان تجربه کرد. تنها در طی چند هفته بیش از 1000 نفر بر اثر خشونت‌ها کشته شدند، بیشتر این قربانیان مسلمانان بودند.

این فیلم به گزارش ناشناخته‌ای از دولت بریتانیا اشاره می‌کند که در آن تأیید شده است: مودی مستقیماً «مسئول خشونت» علیه مسلمانان است، چرا که پلیس تحت فرمان او در راستای توقف خشونت‌ها هیچ مداخله‌ای نکرده است و در نتیجه مسلمانان مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار گرفته و برخی نیز سوزانده شده‌اند. اما مودی هر گونه مسئولیتی در قبال آن رویدادها را رد کرد.

مقامات هندی بر ممانعت از پخش هر بخش از این مستند بریتانیایی یا به اشتراک گذاشتن هر گونه پیوندی به آن در اینترنت اصرار داشتند و آن را اقدامی ضد هندی و تأییدی بر تداوم ذهنیت استعماری توصیف کردند.

حمایت غرب از دولت مودی

شیوه تعامل مودی و دولت او با این موضوع راه را برای افزایش انتقادها علیه این کشور گشود، موضوع به حدی پیش رفت که سخن از سرکوب آزادی بیان در هند در سطح بین‌المللی به امری رایج بدل شد.

با این حال ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاسخ به سؤالی در مورد مسئولیت نارندرا مودی در قبال خشونت علیه مسلمانان، به صراحت گفت که بریتانیا به طور کلی مخالف هرگونه آزار و اذیتی است، اما وی افزود: مطمئن نیست که توضیحات این فیلم در مورد مودی درست باشد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ممنوعیت رسمی نمایش این فیلم مستند، سبب شد تا به شکلی گسترده در فضای مجازی از سوی گروه‌های مختلف دیده شده و مورد توجه قرار بگیرد. به گفته نیویورک‌تایمز هند تنها در صورتی می‌تواند در نقش یک قدرت جهانی ظاهر شود که به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارد.

هند در فهرست سالانه آزادی مطبوعات منتشر شده توسط گزارشگران بدون مرز در سال 2022 به رتبه 150 از میان 180 کشور سقوط کرده است.

انتهای پیام
captcha