تحلیل «مسعود نوری» از تلاوت‌های روز چهارم مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4115259
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

تحلیل «مسعود نوری» از تلاوت‌های روز چهارم مسابقات سراسری قرآن

مدرس و قاری ممتاز قرآن، نکات تحلیلی و کارشناسی خود درباره اجراهای روز چهارم مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به خوزستان، چهارمین روز از رقابت‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، روز گذشته، 26 دی به اتمام رسید. در محل برگزاری مسابقات مسعود نوری، قاری ممتاز قرآن و دارنده مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن، حضور دارد و در ویژه‌برنامه شبکه قرآن و معارف سیما به تحلیل تلاوت‌ها می‌پردازد. در ادامه این تحلیل‌ها را می‌خوانید؛

حفظ کل

محمدرضا زاهدی

خیلی تلاوت شیرین و روانی را از ایشان شنیدیم. در صدای ایشان به طور طبیعی تحریر وجود دارد که موجب می‌شود تلاوت زیبایی هم ارائه کند. آکسان‌ها را هم بسیار خوب اجرا کرد و در زمینه لحن هم شاهد یک تلاوت با تنوع بالا بودیم. در ابتدا با حجاز عجمی آغاز کرد و بعد مقام رست را خواند و به سه‌گاه و بستنکار رسید و در آخر هم نهاوند و بیات اجرا شد که بسیار زیبا بود.

اما درباره نقاط قابل بهبود تلاوت می‌توان گفت در بخشی از تلاوت، حالت تلاوت تحقیق به وجود آمد که ممکن است در بخش اسلوب ترتیل نمراتی از دست بدهد. افزون بر این، یک مورد وقف و ابتدایی هم بود که ممکن است داوران نمره کم کنند. اما در کل تلاوت زیبایی را شنیدیم و تحریرها هم خاص صدای خودشان بود.

موسی معتمدی

آقای معتمدی بسیار زیبا تلاوت کرد و تلاوت پرتنوعی از ایشان شنیدیم. در سوال نخست، پرده شروع را پایین گرفت و وقتی به بم اشاره کرد قدری تلاوت با تکلف همراه شد. در سوال دوم نیز قدری پرده صوتی پایین بود. سوال سوم اما پرده بالاتر رفت اما می‌توانست جذاب‌تر هم باشد. در ابتدا صدا هنوز گرم نشده بود که موجب شد تا برخی ناکوکی‌ها به گوش برسد، اما در ادامه خیلی تلاوت روانی را شنیدیم.

احمد معتمدی

ایشان بسیار زیبا تلاوت کرد اما در زمینه آکسان‌ها باید دقت بیشتری داشته باشد؛ چون ممکن است به دلیل آهنگ‌گذاری و مسائل لحنی قدری تکیه‌ها جا‌به‌جا شوند، اما در مورد آقای معتمدی قدری این جابه‌جایی‌ها بیشتر بود. در زمینه تجوید هم هنگامی که روی «الیه» وقف کردند این وقف همراه با کشش بود و موجب می‌شود تا داوران نمره کم کنند.

امیرحسین عطارزاده

در اواخر تلاوت یک مورد حسن حفظی داشت که تذکر گرفت. به نظر می‌رسید پرده تلاوت ایشان پایین بود و اگر یک پرده تلاوت را بالاتر انجام دهد، تلاوتش جذاب‌تر خواهد شد. وقتی حافظ پرده را پایین می‌گیرد احتمال ناکوکی هم بالا می‌رود. یک تحریر خاصی هم در تلاوت داشت که در آن هم ناکوکی شنیده شد. برخی از تکیه‌ها مناسب نبود و گاهی اوقات هم غنه‌ها کم نگه داشته می‌شد. افزون بر این‌ها، برخی مدهای متصل هم کم کشیده می‌شد.

محمد لائینی

نکته مثبت تلاوت او رعایت تکیه‌ها بود. اما در بحث تجوید باید بگویم: فتحه ایشان در بسیاری از موارد به اِماله می‌زد و این موجب می‌شود تا در بخش فصاحت نمره از دست دهد. در برخی موارد نیز «ص» را به درستی ادا نکرد و یکبار هم تغلیظ «لام» را به درستی انجام نداد. یکی دیگر از نکات هم اینکه، یکبار دور تلاوت ایشان تند شد که جزو موارد اسلوب ترتیل است که کم و زیاد شدن دور تلاوت موجب کسر نمره خواهد بود.

عبدالله میاحی

ایشان تلاوت خوبی را ارائه کرد. در پاسخ به سوال سوم حالتی معنوی در تلاوت ایشان شد و تلاوت زیباتری را شنیدیم. البته ممکن است قاری در اجرای برخی مقام‌ها حس معنوی لازم را کسب کند، اما باید تلاش کند که در اجرای همه مقام‌ها این حس وجود داشته باشد. آقای میاحی به طور ذاتی کُرد و نهاوند را بیشتر دوست دارد و به همین دلیل در سوال سوم که این مقام‌ها را اجرا کرد تلاوت معنوی‌تری هم از ایشان شنیده شد اما باید به قدری مقام‌ها درست درک شود که به خوبی با مقام‌ها ارتباط برقرار کرد.

درباره نقاط قابل بهبود تلاوت ایشان هم باید بگویم: در برخی موارد تلفظ حرف «ع» شدت نداشت. در «یغفر» نیز به نظر می‌رسید که دهان بسته شده و خوب کلمه ادا نمی‌شود. درباره آکسان‌ها هم باید گفت: در عبارت «فسئل الذین» برخی تصور می‌کنند که آکسان باید روی «ئ» باشد، اما چون کسره لام در «فسئل» عارضی است، باید آکسان روی «ف» گذاشته شود.

قرائت تحقیق

مصطفی قاسمی

خیلی تلاوت خوبی از آقای قاسمی دیدیم. این بهترین تلاوتی بود که از ایشان شنیده بودم. آقای قاسمی صدای لطیف و با تحرک بالایی دارد، اما در بخش تجوید، یک مورد کلمه «قالوا» را به درستی ادا نکرد که موجب کسر نمره خواهد شد. درباره مسائل لحنی هم باید گفت: در یک مورد که آیه سوالی بود آن را سوالی تمام نکرد. همچنین در یک مورد هم مطلب تمام شده بود، اما ایشان در حجازکار خواندند و به صورت انتظاری کار را انجام دادند، اما می‌توانستند به درجه قرار مقام بیایند و نغمه را تمام کنند. در نهایت اینکه، ترکیب شوق‌افزا و بیات که در آخر تلاوت اجرا شد نیز بسیار زیبا بود که شوق‌افزا خواند و همان را تبدیل به بیات کرد.

یونس شاهمرادی

آقای شاهمرادی بسیار تلاوت خوب و شیرینی را ارائه کرد و یکی از زیباترین تلاوت‌ها در این دوره از مسابقات تلاوت او بود. ایشان ما را یاد تلاوت‌های استاد حسین منصور می‌اندازد. اما یکی دو نکته هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد: هنگامی که روی کلمه «مُسمی» وقف کرد، صدا به خوبی کنترل نشد. یکجا هم کنترل صدا روی ادای «علیکم» از دست رفت. خوب بود که برای جذا‌ب‌تر شدن تلاوت وارد مقام نهاوند هم می‌شد. همچنین، ایشان تحریری روی کلمه «شاکرین» زد که نمی‌شود آن را توصیف کرد، چون بسیار تحریر سختی است و استاد حصان آن را زده است و قاریانی کمی هستند که این تحریر را بتوانند با این کیفیت اجرا کنند.

وحید کرمی

یک تلاوت قابل قبول از آقای کرمی شنیدیم. ایشان در انتخاب الحان خوش‌سلیقه است و تنوع خوبی در تلاوت ایشان دیده شد. اما در ادای کلمه «راَو»، همزه نبر کافی را نداشت و این عبارت را «رَو» شنیدیم. در اوج نهاوند نیز صدا دچار تکلف شد و یکبار هم بم ایشان خیلی پایین افتاد و موجب شد تا ناکوکی به وجود آید.

محمدمهدی کهکشان

آقای کهکشان تلاوت خوبی ارائه داد و تنوع تلاوتش هم بالا بود. مهم‌ترین خصلت خواندنش هم نفسش بود که موجب جذابیت می‌شود. البته نیازی نبود که در مقام نهاوند پرده‌های اوج را بخواند که به صدا فشار وارد شود، بلکه می‌توانست قدری نرم‌تر این کار را انجام دهد. همچنین گاهی اوقات حرکات کوتاه کشیده و راء ساکن نیز جوفی می‌شد، اما در کل تلاوت زیبایی بود.

امید حسینی‌نژاد

یک تلاوت با تسلط بالا، خوش‌نفس و همراه با تنوع لحنی خوب از ایشان شنیدیم. در وقف و ابتدا اما یک مورد ممکن است موجب کسر نمره از ایشان بشود. روی عبارت «تضرعا و خفیه» هم مقام صبا را اجرا کرد و بعد به عجم وارد شد که بسیار زیبا بود.

انتهای پیام
captcha