تحلیل «مسعود نوری» از تلاوت‌های روز سوم مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4114943
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

تحلیل «مسعود نوری» از تلاوت‌های روز سوم مسابقات سراسری قرآن

مدرس و قاری ممتاز قرآن، نکات تحلیلی و کارشناسی خود درباره اجراهای روز سوم مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به خوزستان، سومین روز از رقابت‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، روز گذشته 25 دی به اتمام رسید. در محل برگزاری مسابقات مسعود نوری، قاری ممتاز قرآن و دارنده مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن، حضور دارد و در ویژه‌برنامه شبکه قرآن و معارف سیما به تحلیل تلاوت‌ها می‌پردازد. در ادامه این تحلیل‌ها را می‌خوانید؛

حفظ کل

میلاد عاشقی

روان و بدون اشکالِ حُسن حفظی تلاوت کرد و تلاوت جذابی از او شنیدیم. اما از حیث مسائل تجویدی تلاوت او می‌تواند بهتر شود. برای نمونه در ادای فتحه باید دقت بیشتری داشته باشد. انواع فتحه وجود دارد و قاری یا حافظ باید طیف فتحه‌ها را بررسی کند و ببیند در کدام طیف فتحه زیباتری ارائه می‌دهد. حرف «ط» را نیز درست ادا نکرد و در یک مورد هم غنه را فراموش کرد. افزون بر این، مد متصل را هم گاهی اوقات کم می‌کشید.

نکته قابل توجه و کلی در مورد حافظان قرآن اینکه، حافظان ما به سطوح عالی نزدیک می‌شوند و بهتر از حافظان دیگر کشورها تلاوت می‌کنند؛ زیرا از طرفی حسن حفظ آن‌ها بهتر شده و از طرف دیگر صوت و لحن حافظان ایرانی از حافظان دیگر کشورها به مراتب بهتر است.

نوید رزم‌جو

برای تلاوت صحیح تلاش داشت، اما برخی اوقات که قاری، افراطی به این موضوع توجه کند، ممکن است نتواند به لحاظ لحنی تلاوت خوبی ارائه دهد. ایشان اصطلاحاً خطی‌خوانی کرد که در آن ریسک هم وجود ندارد و تغییرات نت در آن انجام نمی‌شود، اما همین امر موجب کاهش نمره در بخش لحن خواهد شد. در انتهای تلاوت نیز خش افتاده در صدایشان را کنترل کرد. می‌توان گفت که تحرک لحنی تلاوت ایشان پایین بود. به سبک منشاوی تلاوت کرد، ولی به سبک خلیل الحصری هم شباهت داشت.

علی غلام‌آزاد

آقای غلام‌آزاد تلاوت روان و زیبایی داشت و این تلاوت هیچ گیر خاصی نداشت. ایشان کمال سادگی را در لحن بدون خطی‌خوانی رعایت کرد، یعنی به نسبت نفر قبل که تنوع و تحرک تلاوتش پایین بود. آقای غلام‌آزاد هم ساده‌خوانی را رعایت می‌کرد و هم تنوع لحنی مناسبی داشت. تکیه‌های او بسیار عالی بود و انتقال‌ها هم خیلی نرم صورت می‌گرفت. اما درباره تجوید هم باید بگویم که در یک مورد بُحه حرف «حاء» در تلفظ ایشان خوب نبود و دیگر اینکه در کلمه «بینات»، «یاء» مشدد یک مقدار شدت پیدا کرد.

محمدرضا احمدی

در تلاوت آقای احمدی در ابتدای پاسخ به پرسش سوم دور تلاوتشان تند شد.

علی مستشاری‌راد

رفته‌رفته تلاوت ایشان بهتر شد و در پاسخ به پرسش سوم، تلاوت بهتری را ارائه کرد. اما دور تلاوت ایشان در برخی موارد تند و کند می‌شد، تکیه‌ها یا آکسان‌ها جای کار دارد و در سوال اول نیز اشاره به پرده بم می‌کرد، اما شاید طنین صدای ایشان در آن پرده‌ها خیلی زیبا نباشد. بر همین اساس می‌توانست یک پرده بالاتر شروع کند که اگر به آن نقاط وارد می‌شود، زیبایی کار حفظ شود.

افزون بر این‌ها، گاهی اوقات نَفَس ایشان کم می‌آید و همین امر موجب ایجاد تکلف در تلاوت می‌شد. درباره لحن هم باید بگویم از نهاوند به عجم انتقال داشتند، اما وقتی دوباره به نهاوند بازگشتند، این انتقال موفق نبود و از ایشان نمره کم خواهد شد.

حسین خانی‌بیدگلی

شدت صوت خوبی داشت و توانست به سبک خلیل‌الحصری ترتیل خود را ارائه کند و در کل تنوع لحنی خوبی در تلاوتش وجود داشت. اما گاهی اوقات تحریرهایی می‌زد که روان نبود. احساس می‌کنم که در صدای ایشان گرفتگی‌ای وجود داشت که در پرده‌های اوج این گرفتگی بیشتر مشهود بود. روی هم رفته تلاوت خوب و روان و زیبایی ارائه شد.

قرائت تحقیق

محسن سفیدیان

صدای قوی و با رنگ مصری دارد و طبقات اوج صدایش زیباتر است. در ابتدای تلاوت به قسمت‌های بم صدا اشاره‌ای داشت که خیلی موفقت‌آمیز نبود. در برخی مواقع حروف درشت ادا می‌شد که این‌ها موجب کسر نمره تجوید می‌شود. گاهی اوقات نیز مدهای متصل را زیاد می‌کشید و درباره مسائل لحنی باید بگویم که در تلاوت، تسلط کامل روی قفله‌ها نداشت.

سیدجاسم موسوی

در مجموع تلاوت خوبی ارائه کرد؛ روان و خوش‌تحریر. در وقف و ابتدا می‌تواست در برخی موارد عملکرد بهتری داشته باشد. در یک مورد دیگر نیز کمبود نَفَس پیدا کرد و برخی از تکیه‌ها هم مناسب نبود. در هنگام خواندن کلمه «قرضا»، «راء» ایشان خوب ادا نشد که موجب کسر نمره تجوید است، اما با همه این اوصاف ترکیب‌های لحنی زیبایی از ایشان شنیدیم. البته من به ایشان پیشنهاد می‌کنم که ای کاش کمتر در مقام حجاز می‌‎ماند؛ یعنی یک قطعه کمتر حجاز می‌خواند، اما از آن طرف نهاوند را بیشتر اجرا می‌کرد که شاید تنوع تلاوت هم بیشتر می‌شد.

علی خشنود

از قاریان خوب و باسابقه کشورمان است و یک صدای قوی، مصری و پرتحریر دارد و در میان قاریان استان تهران به داشتن یک صدای استثنایی مشهور است. دو سوم اول تلاوت ایشان خیلی خوب بود، اما یک مقدار پرده شروع تلاوت را بالا گرفت و احساس می‌کنم یک یا نیم‌پرده این تلاوت بالا بود.

یک مورد در بحث وقف و ابتدا پیش آمد که روی کلمه «صالحات» وقف کرد، اما این آیه باید کامل خوانده شود در غیر این صورت نمره کسر خواهد شد. البته روی «صالحات» آهنگ را انتظاری تمام کرد تا به داور وقف و ابتدا بگوید می‌دانم آیه ادامه دارد. فرود ایشان هم می‌توانست بهتر باشد. اصرار بر ماندن در پرده‌های اوج پس از مقام نهاوند هم موجب بروز برخی تکلف‌ها شد.

سیدرضا نجیبی

تلاوت آقای نجیبی خوب بود و با تمرکز این تلاوت ارائه شد. اما در بخش تجوید، غنه‌ها را بیش از حد می‌کشید و ممکن است در تجوید نمره از دست دهد. همچنین در وقف و ابتدا نیز یک مورد وقف و ابتدای ناقص داشت که نمره از ایشان کسر می‌شود. در قفله‌ها هم مشکلاتی داشت؛ یعنی برخی از قفله‌ها را نمی‌توانست جمع کند. افزون بر این‌ها، مقام نهاوند را با عجم ترکیب کرد و انتها هم آن را به زنکران برد، اما ناکوکی‌هایی در این بخش به گوش رسید. همچنین یک کار زیبا هم انجام داد و آن اینکه به ترکیب مقام نوروز و عشاق‌ مصری پرداخت که کار دشواری است و به خوبی این کار انجام شد.

حمید صفدری

رگه‌ای در صدای ایشان بود که البته مدیریت شد، اما ممکن است که در صوت نمره از دست بدهد. همچنین میان آیات مکث زیادی داشت و این مورد حتما موجب کسر نمره خواهد شد. مد کلمه «ساء» خیلی زیاد شد و یکی از مهم‌ترین نکات در تلاوت ایشان این بود که اختلاف درجه شروع و فرود بیش از پنج درجه شد که موجب می‌شود در بخش لحن نمره از دست بدهد.

سیدمصطفی حسینی

تلاوت آقای حسینی عالی و زیبا بود. همه جوانب نشان داد که یک تلاوت حرفه‌ای انجام داده است. نقص قابل توجهی در این تلاوت نبود. البته پیشتر غنه‌ها را بیشتر می‌کشید، اما این مورد هم رفع شده است. نکته دیگر اینکه، یک مقدار در مقام صبا زیاد باقی ماند، اما در ادامه در تلاوت تنوع زیادی ایجاد شد.

انتهای پیام
captcha