اساس خانواده در دین اسلام بر پایه اخلاق است
کد خبر: 4114211
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

اساس خانواده در دین اسلام بر پایه اخلاق است

یک دانش‌آموخته دکترای مطالعات زنان با بیان اینکه نقش زن در تحکیم بنیان خانواده کلیدی است، گفت: ساحت خانواده از یک سری قوانین و احکام الهی تشکیل شده و در دین اسلام اساس خانواده بر پایه اخلاق است.

خانواده موفق

لیلا بهرامی، دانش‌آموخته دکترای مطالعات زنان، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درباره عوامل مؤثر در تحکیم بنیان خانواده، گفت: مهم‌ترین راه برای تحکیم بنیان خانواده، خدا محوری و تقید به ارزش‌های دینی است چراکه اگر بنای خانواده بر فرمان‌برداری از خدا و رعایت اصول دقیق مبتنی بر آموزه‌های شرعی و اسلامی باشد مسلماً تحکیم بنیان خانواده عمیق‌تر شکل خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: اگر ما بخواهیم دوام، قوام و ثبات یک خانواده را مورد بررسی قرار دهیم باید ببینیم اعضای آن خانواده با خداوند چقدر در ارتباط هستند؛ ارتباط عمیق با خداوند سبب رعایت اصول کلان مانند عدالت در ساحت خانواده می‌شود و از این طریق فرد ظلم نخواهد کرد و همواره پایبند به قوانین دین اسلام خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: زوجین باید مقید به چارچوب دین باشند و با توجه به احکام و اصولی که مطرح شده عمل و رفتار کنند؛ ساحت خانواده از یک سری قوانین و احکام الهی تشکیل شده و در دین اسلام اساس خانواده بر پایه اخلاق است.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی توصیه‌های بسیاری از ائمه و در آیات قرآنی وجود دارد که به افراد تأکید شده با خانواده با نیکی رفتار کنید و برای ابراز محبت از روش بیان زبانی استفاده شود.

بهرامی گفت: حقوقی که در دین اسلام برای تحکیم بنیان خانواده وضع شده است سبب می‌شود یک خانواده بتواند با عمل به این حقوق به حیات خود ادامه دهد؛ بنابراین در گام اول علم به توصیه‌های دینی و در گام دوم عالم به این توصیه‌ها ضرورت دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال زمانی که از حضرت علی(ع) سوال شد حضرت فاطمه (س) را چگونه یافتی این حصرت بیان کردند او بهترین یار برای رسیدن به خداست؛ بنابراین زوجین در نظر داشته باشند که باید در مسیر رشد و کمال به سمت خدا یکدیگر را یاری کنند.

ساحت خانواده، ساحت حق و تکلیف است

این دکترای مطالعات زنان اظهار کرد: ساحت خانواده یعنی حقوق و تکالیفی که هر کدام از اعضای خانواده نسبت به یکدیگر دادند؛ ساحت خانواده یک ساحت حق و تکلیف است و ضرورت دارد حقوق افراد رعایت شود.

وی افزود: در دین اسلام برای تحکیم بنیان خانواده به مواردی همچون اظهار محبت، خوش‌خویی، برخورد خوب، همکاری، عفو و گذشت، حسن معاشرت، عدم سوءظن و رازداری توصیه شده است. توجه اسلام به ساحت خانواده و بیان آیات متعدد در این راستا نشان می‌دهد که تحکیم بنیان خانواده در اسلام بسیار موضوع مهمی است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مرد وظیفه تأمین آرامش و ابراز محبت و زن نیز وظیفه حفظ اقتدار مرد را بر دوش دارد تا از این طریق بتوانند خانواده خود را اداره کنند و رشد دهند اما به واسطه اینکه مادر زمان بیشتری را با فرزندان سپری می‌کند همواره نقش زن در تحکیم بنیان خانواده اساسی و کلیدی است.

بهرامی تصریح کرد: زوجین باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند، عدالت را رعایت کنند، کرامت انسان را اصل کلیدی بدانند و عزت نفس یکدیگر را مورد خدشه قرار ندهند تا بتوانند خانواده‌ای محکم و استوار شکل دهند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که دستگاه‌های متولی در راستای آموزش برای تحکیم بنیان خانواده برنامه‌های کارآمد و مستمر طراحی کنند تا آموزه‌های شرعی و اسلامی که در این راستا بیان شده را به افراد جامعه منتقل کنند.

این دکترای حوزه مطالعات زنان خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم دین اسلام آخرین دین است یعنی اسلام دین جامعی است و برای تمامی موضوعات آموزه‌های لازم را به همراه دارد اما نیاز است که این مفاهیم عمیق به افراد جامعه ارائه شود؛ دستگاه‌های متولی باید با یکدیگر همکاری کنند و از رقابت بپرهیزند چرا که رقابت موازی‌کاری را رقم می‌زند و در نتیجه برنامه‌ها اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

بهرامی در پایان بیان کرد: اگر می‌خواهیم از بحران‌های خانواده جلوگیری کنیم باید معنویت و دین محوری در همه افراد تقویت شود تا از این طریق به خرد دینی برسیم و در نهایت اثرات عمل به دستورات دین را در زندگی خود ببینیم.

انتهای پیام
captcha