انسجام و اتحاد ملی، اسلامی و بین‌المللی از اصول مکتب حاج قاسم است + فیلم
کد خبر: 4111724
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
آیت‌الله حسینی خراسانی:

انسجام و اتحاد ملی، اسلامی و بین‌المللی از اصول مکتب حاج قاسم است + فیلم

عضو فقهای شورای نگهبان در وبینار بین‌المللی «عزت، امنیت، آزادی در مکتب شهید سلیمانی» با بیان اینکه شهید سلیمانی به دلیل جهانی فکر کردن همه جوانان و مردم را فرزندان خود خطاب می‌کرد، گفت: در واقع ایجاد انسجام، اتحاد، همسویی و همدلی ملی و بلکه اسلامی و بین‌المللی از اصول اساسی مکتب حاج قاسم است.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان

به گزارش ایکنا وبینار بین‌المللی «عزت، امنیت، آزادی در مکتب شهید سلیمانی» صبح امروز، سه‌شنبه 13 دی، همزمان با سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سوی این خبرگزاری برگزار شد.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان، در این وبینار با موضوع «وفاق ملی در اندیشه شهید سلیمانی» سخنرانی کرد که متن سخنان ایشان به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سومین سالگشت شهادت سردار نامی امت اسلام جناب سپهبد حاج قاسم سلیمانی (رضون الله تعالی علیه) و شهید ابومهدی المهندس و همراهاهن عزیزشان را گرامی می‌دارم. به روح بلند و مؤمنانه و حماسی این مجاهد بزرگ و همه شهیدان جبهه مقاومت و همه شهدای دوران دفاع مقدس ادای احترام می‌کنم.

جناب حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از شهدای برجسته جبهه مقاومت، انسان بزرگ، مؤمن، موحد، مخلص، شجاع، مدیر، مدبر و مهربان، یک انسان جامعی است در حد انسان‌های در مرتبه پایین‌تر از مرتبت و مقام عصمت، که من خود گاهی در مقام تجلیل از مقام شامخ این مرد بزرگ و این رجل ایمانی و مجاهد و انقلابی، به شهید حاج قاسم سلیمانی سلام‌الله علیه تعبیر می‌کنم.

او هر چند به تعبیر سنجیده، جهت‌دهنده و حکیمانه فرماندهی کل قوای سپاه اسلام، رهبری معزز انقلاب، زمینی بود نه آسمانی، طبیعی بود نه ماورایی، ولذا مثل حاج قاسم شدن ممکن و بلکه شایسته و بایسته است اما به هر حال براثر ایمان والا و اخلاص بالا و فداکاری ستودنی و دلیری و جوانمردی مثال‌زدنی‌اش سرانجام او آسمانی و ماورایی شد به طوری که بدون دغدغه حسب موازین ما می‌توانیم با الهام از آموزه‌های دینی و آموزش‌های ائمه دین (سلام الله علیهم اجمعین) ادعا کنیم که شهید حاج قاسم سلیمانی و همینطور شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان می‌توانند از مصادیق روشن بسیاری از آیات قرآن باشند؛ مثلا «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»، چنانکه خود وجود مقدس حضرت سیدالشهدا، حسین بن علی(ع)، که او در حقیقت معلم و استاد و آموزگار مکتب انسان‌ساز شهادت است در روز عاشورا و قبل از روز عاشورا به هنگام دریافت خبر شهادت یارانش این آیه را قرائت می‌کرد و این آیه از پرتکرارترین آیاتی است که وجود نازنین سالار شهیدان و امام مجاهدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روز عاشورا به هنگام دریافت خب یاران وفادارش قرائت کردند. حاج قاسم سلیمانی جزو همان مؤمنان است، جزو همان رجال است که بر عهد و پیمانی که با خدا بستند، بر عهد و پیمانی که با رسول الله (ص) و ائمه بستند پایدار ماندند، وفادار ماندند، تا اینکه به دیدار خدای بزرگ شتافتند و البته همرزمان و هم‌سنگران و همفکران و تربیت‌شدگان جناب حاج قاسم سلیمانی جزو منتتظرانی هستند که راه او را ادامه می‌دهند و در مسیر پیمودن راه حق به سوی تعالی و ترقی هیچگاه دچار تردید و تزلزل و اضطراب و ندامت و پشیمانی نشده، قدرتمندانه راه را ادامه می‌دهند.

جناب حاج قاسم سلیمانی می‌تواند مصداق آشکاری از این آیه مبارکه قرآن باشد که «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» (سوره مریم، آیه96)؛ آنان که ایمان راسخ و راستین به خدا و حقایق هستی آوردند و کار شایسته انجام دادند؛ که در رأس کارهای شایسته جهاد در راه خدا، دفاع از دین خدا، دفاع از ارزش‌های انسانی، اسلامی، آسمانی و دفاع از مظلومان و ستمدیدگان است، خداوند مهر و محبت چنین انسان‌هایی را در دل اهل ایمان قرار می‌دهد، که فراموش نمی‌کنیم و فراموش‌شدنی هم نیست که پس از انتشار خبر شهادت این مرد بزرگ به دست یکی از جانیان قسی‌القلب و عاری از منطق روزگار، نه تنها در ایران و در سراسر جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، موجی از اظهار ارادت به این مجاهد بزرگ و ابراز نفرت از قاتل و قاتلان او به وجود امد و تشییع پیکر پاک شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف اجتماع چندین میلیونی مردم بود که ظاهرا پس از تشییع پیکر مطهر امام(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، در تاریخ انقلاب بلکه در تاریخ کشور و شاید از جهاتی در تاریخ اسلام، بی‌نظیر بوده است.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان

به هر حال کسانی که برای خدا کار می‌کنند و مؤمن و مجاهد هستند، خداوند اجر و پاداش آنها را در دنیا و آخرت عطا می‌کند، این همه کرامت و بزرگی در دنیا و اجر او در آخرت از حوصله درک و فکر و عقل ما خارج است. براین اساس است که حاج قاسم، این شهید بزرگ، با برخورداری از این صفات برجسته و اوصاف پسندیده انسانی، به جایی رسید که یک انسان حکیم در روزگار ما، یعنی رهبر فرزانه انقلاب، او را این چنین تألیف کردند که انسان جامع و برای او مکتب ارائه کردند و فرمودند حاج قاسم یک مکتب است و امروز بحثی تحت عنوان مکتب حاج قاسم مطرح است که مکتب حاج قاسم، تقویت جبهه مقاومت است. مکتب حاج قاسم، تلاش برای ایجاد انسجام، اتحاد، همسویی و همدلی ملی و بلکه اسلامی و بین‌المللی است.

شما حتما این نکته را از جناب حاج قاسم سلیمانی شنیده‌اید که به هنگام مواجهه با بعضی از جوانان، پسران و دختران این کشور، که شاید از نگاه بعضی ظاهری پسندیده نداشتند، می‌فرمود اینا همه فرزندان ما هستند. این جوانان، این پسران و دخترانی که به حسب ظاهر؛ پوششان، گویششان، مشی‌شان و حرکتشان، خیلی خوشایند جامعه دینی و متدینین نیست، اینها همه فرزندان ما هستند و اینها را باید جذب کنیم.

او در حقیقت انسانی بود که جهانی فکر می‌کرد و می‌گفت همه باید با هم باشیم و من امیدوارم با تکرار سالگشت‌ها و با تکرار یادواره‌ها و با برگزاری مجالس بزرگداشت مقام شامخ این مجاهد بزرگ، درس‌هایی را که حاج قاسم را در زندگی به ما آموختند را به درستی فرابگیریم؛ دینداری، دفاع از ارزش‌ها، غیرت اسلامی و انقلابی، دلسوزی و خیرخواهی و مهرورزی در حق دیگران، تلاش به هدف همدل و همسو کردن اقشار مختلف به خصوص تفقد و دلجویی و مهربانی با جوانان و نوجوانان و دانش‌آموزان را که این یکی از شاخصه‌های جناب حاج قاسم سلیمانی بود و وفاداری نسبت به انقلاب و آرمان‌های شهدا و دفاع جانانه از نظام جمهوری اسلامی که می‌فرمودند جمهوری اسلامی، حرم است و دفاع از این حرم در همه جای دنیا واجب است و دفاع جانانه و خالصانه و به یک معنا متعبدانه از رهبری انقلاب، از ولایت فقیه که به هر حال اینها همه درس‌های آموزنده است.

امیدواریم همچنان افکار شهید حاج قاسم سلیمانی، اخلاق او و ادب او در جامعه ما مورد توجه باشد و ما بتوانیم این رویه را که برگرفته از اسلام و تعالیم دینی است انشالله در جامعه تقویت کنیم.

روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و پرچم مقاومتی را که به دست گرفتند و برافراشتند هر روز و همواره در اهتزار باد، انشالله.

انتهای پیام
captcha