افزایش خطر ابتلا به کرونا در هوای آلوده + صوت
کد خبر: 4111127
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

افزایش خطر ابتلا به کرونا در هوای آلوده + صوت

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه 20 میلیون ایرانی باید در شرایط کنونی حتماً واکسن کرونا تزریق کنند، گفت: آلودگی هوا سیستم ایمنی را ضعیف و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

خطر بیشتر ابتلا به کرونا در هوای آلوده

مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایکنا به سؤال‌های مطرح در خصوص سویه‌های جدید امیکرون که در جهان و ایران شایع شده است، پاسخ داد.

ایکنا ـ سویه‌های جدید امیکرون چه تفاوتی با سویه‌های قبلی دارند؟

تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارند و همانند سویه‌های قبلی میزان مرگ و میر این سویه‌ها کمتر ولی میزان سرایت این ویروس بیشتر است.

ایکنا ـ پس بر این اساس شاهد همه‌گیری این ویروس جدید خواهیم بود؟

وقتی بررسی می‌کنیم می‌‌بینیم سویه‌های جدید نزدیک به 20 روز قبل در کشور شناسایی شده است و اگر قرار بود همه‌گیری جدی ایجاد کند تاکنون آثار این همه‌گیری را می‌دیدیم، بنابر این قطعیت ندارد که این سویه‌های جدید همه‌گیری ایجاد کنند، اما احتمال آن وجود دارد.

ایکنا ـ چه کسانی باید در این شرایط واکسن بزنند؟

پیشنهاد ما این است که گروه‌های پرخطر در اولین فرصت واکسن یادآور کرونا تزریق کنند. البته می‌دانیم که تزریق واکسن مانع ابتلا نمی‌شود اما به طور یقین تزریق واکسن مرگ و بستری شدن را کم می‌کند. در کنترل کرونا فقط تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها نگران‌کننده است و اگر این دو مورد مشکل‌ساز نشود، کرونا هم مثل سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که افراد مبتلا سیر این بیماری را طی و بهبود پیدا می‌کنند.

کد

حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور گروه‌های بالای 60 سال، بیماران قلبی و ریوی، بیماران کلیوی، تنفسی، دیابتی و ... هستند که باید در صورتی که شش ماه از تزریق واکسن کرونای آنها گذشته واکسن کرونا تزریق کنند.

ایکنا ـ پس فعلاً لازم نیست همه مردم واکسن تزریق کنند؟

این توصیه هست که همه مردم واکسن تزریق کنند به این خاطر که بار بیماری کم شود. تجربه قبلی در کشور ما نشان داد که وقتی ایمنی جمعیت بالا می‌رود، بیماری خفیف ظاهر می‌شود و تخت‌های بیمارستانی پر از بیمار نمی‌شود. بنابراین توصیه این است که سطح ایمنی جامعه را در حدی نگه‌ داریم که بیماری در حد خفیف باقی بماند ولی الزاماً باید کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند باید واکسن بزنند که خود این گروه 20 میلیون نفر از جمعیت ما را تشکیل می‌دهند.

ایکنا ـ  اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر مشکلات معده و روده در افراد گزارش شده آیا این مشکلات از علائم ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون است؟

خیر؛ این کرونا با کروناهای قبلی فرقی ندارد و همان امیکرون قبلی است. احتمال دارد افراد مبتلا دچار دل‌درد هم شوند اما علائم آن شبیه سرماخوردگی است.

ایکنا ـ آیا آلودگی هوا افراد را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهد؟

بله؛ هر چه آلودگی بیشتر باشد سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود، چرا که بیشتر مشغول به پاکسازی ذرات آلوده وارد شده به بدن است و ویروس می‌تواند از این فرصت استفاده کند و به بدن آسیب بزند.

ایکنا ـ بهترین راه مراقبت از خود در شرایط موجود چیست؟

توصیه می‌کنم هر کسی که احساس کرد مشکل دارد چه این مشکل سرماخوردگی باشد، چه آنفولانزا و چه کرونا ماسک سه‌لایه بزند. زدن ماسک سه لایه توسط فرد مبتلا از ابتلای سایر افراد جلوگیری می‌کند.

همچنین هر کسی که شش‌ماه از تزریق واکسن کرونایش گذشته است بهتر است دز یادآور کرونا را بزند. برای حفاظت از آلودگی هوا هم باید ماسک سه لایه قوی استفاده کرد و استفاده از ماسک عادی تأثیری ندارد.

انتهای پیام
captcha