از هشدار نسبت به جرایم یهودیان افراطی تا تظاهرات برای بازپس‌گیری اجساد شهدا
کد خبر: 4110275
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
تحولات فلسطین؛

از هشدار نسبت به جرایم یهودیان افراطی تا تظاهرات برای بازپس‌گیری اجساد شهدا

شورای اوقاف قدس نسبت به قدرت گرفتن گروه‌های افراطی صهیونیست و انجام حملات پیاپی به مسجدالاقصی به بهانه اعیاد یهودی هشدار داد. از سوی دیگر فلسطینیان با برپایی تظاهرات‌هایی خواستار بازپس گیری اجساد شهدای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه خبری قدس، شورای اوقاف قدس نسبت به افزایش جنایات صهیونیست‌های افراطی ابراز نگرانی کرد. با روی کارآمدن حکومت نتانیاهو، گروه‌های صهیونیست مذهبی بیش از پیش قدرت گرفته و حملات بیشتری را به مسجدالاقصی انجام می‌دهند. این شورا اعلام کرد بیت‌المقدس عبادتگاهی کاملا اسلامی است و مالکیت آن به طور کامل از آن مسلمانان بوده و خواهد بود.

هشدار شورای اوقاف قدس

شورای اوقاف و بقاع متبرکه اسلامی بیت المقدس، تجاوزات مکرر نیروهای اشغالگر علیه مسجدالاقصی را محکوم و آن را بسیار خطرناک توصیف کرد. این شورا در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد، تصریح کرد: بارزترین تحول اخیر در رژیم صهیونیستی، تشدید نفوذ شخصیت‌های سیاسی یا سازمان‌هایی است که نماینده و متعلق به آنها هستند و تز  افراط‌گرایی دارند. این گروه‌ها از اعیاد یهودی و رویدادهای مذهبی برای حمله به مسجدالاقصی بهره‌برداری می‌کنند.

در این بیانیه بر لزوم توقف سیاست‌های مقامات اشغالگر برای حمایت از اقدامات خصمانه علیه مسجدالاقصی که باعث بحران‌سازی و دامن‌زدن به خشونت می‌شود تأکید و اشغالگران مسئول کامل عواقب این اقدامات دانسته شده است.

این بیانیه افزود: اقدامات اشغالگران و آرزوهای آن‌ها برای تثبیت حاکمیت خود بر مسجدالاقصی  چیزی را از  حقوق مسلمانان که ریشه در مسجدالاقصی به عنوان یک نهاد کاملاً اسلامی دارد، تغییر نمی‌دهد و اینکه این عبادتگاه اسلامی با تمام مساحتش و اجزایش تنها برای مسلمانان بوده و خواهد ماند و دیگران سهمی در آن ندارند.

شورای اوقاف، نسبت به نظامی شدن صحن‌های مسجدالاقصی در پی شدت تهاجمات رژیم صهیونیستی به این مسجد هشدار داد. این شورا اعلام کرد در حال پیگیری تخلفات بسیار خطرناک اخیر اشغالگران علیه مسجد مبارک الاقصی است.

این شورا ادامه داد: گروه‌های افراطی صهیونیست از این تهاجمات سیاسی سوء استفاده کردند و با انجام آداب تحریک‌آمیز خود همچون دراز کشیدن، فریاد و آوازخواندن در صحن‌های متبرکه، به این مسجد هتک حرمت کردند.

حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری

بامداد چهارشنبه، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی حملاتی را به چندین منطقه از کرانه باختری اشغالی آغاز کردند و یک راهپیمایی را که به سمت ایست بازرسی قلندیه در شمال قدس اشغالی برای درخواست آزادی اجساد شهدا برپا شده بود، سرکوب کردند.

نیروهای اشغالگر همچنین دو مرد جوان را پس از یورش به خانه‌های آنها در شهر بیت لحم در جنوب کرانه باختری اشغالی دستگیر کردند. همچنین درگیری‌هایی بین رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر رخ داد که به اردوگاه جنین و اطراف آن حمله کردند. نیروهای ویژه اسرائیلی هنگام یورش به اردوگاه العماری در مرکز رام‌الله هدف آتش جنگجویان مقاومت قرار گرفتند.

اداره اطلاعات زندانیان اعلام کرد که نیروهای اشغالگر این دو جوان به نام‌های «بلال کلیب» و «ایهاب زواره» را پس از یورش به خانه‌های آنها در بیت لحم دستگیر کردند.


21 عملیات مقاومت در 24 ساعت گذشته


کرانه باختری در 24 ساعت گذشته شاهد 21 اقدام مقاومتی در 7 نقطه رویارویی بوده است. مرکز معطی اعلام کرد: اقدامات مقاومت شامل 6 عملیات تیراندازی، انفجار بمب و کوکتل مولوتف، 4 عملیات مقابله با شهرک نشینان و دو عملیات آتش زدن خودروهای شهرک‌نشینان بوده است.

تحولات فلسطین

درگیری در ایست بازرسی قلندیا در بیت‌المقدس آغاز شد و فلسطینی‌ها با شهرک‌نشینان مقابله کردند و خودروهای آنها را در «طور موسایا» در رام الله منهدم کردند.

راهپیمایی در کرانه باختری با درخواست بازگشت اجساد شهدا

کرانه باختری شاهد راهپیمایی‌های مردمی برای درخواست بازگرداندن اجساد فلسطینی‌هایی بودند که توسط مقامات اشغالگر اسرائیل به گروگان گرفته شده است.  این تظاهرات در پاسخ به درخواست مادر شهید ناصر ابوحمید برپا شد.

راهپیمایی از مقابل کمپ آوارگان العماری در شهر رام الله به سمت پاسگاه قلندیه در شمال بیت المقدس آغاز شد و به درگیری با رژیم صهیونیستی ختم شد که طی آن یک جوان بر اثر گلوله، اشغالگران مجروح و ده‌ها نفر بر اثر استنشاق گاز سمی راهی بیمارستان شدند. 

مقامات اشغالگر از سال 2016 تاکنون پیکر 118 شهید فلسطینی از جمله اسیر را به گروگان گرفته‌اند، در حالی که بیش از 253 شهید همچنان در قبرستان‌هایی در اراضی اشغالی نگهداری می‌شوند.

پیام تبریک هرتزوگ به پادشاه مراکش

رئیس رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به پادشاه مراکش، دومین سالگرد توافقنامه ابراهیم را که در دسامبر 2020 بین دو طرف امضا شد، تبریک گفت.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به نمایندگی از این رژیم از محمد ششم، پادشاه مراکش بابت پناهگاه امنی که این کشور در جنگ جهانی دوم برای یهودیان فراهم کرده بود و نیز از تلاش‌های شخص محمد ششم برای برقراری صلح در منطقه قدردانی کرد.

هرتزوگ در این پیام نوشت: به مناسبت دومین سالروز پیوستن مراکش به توافقنامه‌های ابراهیم، اسرائیل و مردم یهود تمایل دارند مراتب قدردانی خود را از جناب پادشاه و ملت مراکش ابراز کنند که در طول نسل‌ها برای حفاظت از امنیت، رفاه و میراث فرهنگی جامعه یهودی در مراکش تلاش کردند.

وی خطاب به محمد ششم نوشت: در دوره حکومت شما نهادهای جامعه یهود از کنیسه‌ها گرفته تا گورستان‌ها در سراسر مراکش به‌روز شدند. در دوران حکومت شما بود که توافق ابراهیم بین دو طرف به شکوفایی مشارکت بین دولت و مردم ما منجر شد.

نگرانی صهیونیست‌ها از بحران در ارتش

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با پرداختن به مشکلات این روزهای ارتش این رژیم و اختلافات میان رهبران نظامی و سیاسی تل‌آویو بر سر تغییرات در آن، اذعان کرده‌اند که ارتش اسرائیل به دلیل همین کشمکش‌ها به یک «نقطه خطرناک» رسیده و همین مسئله برخی افسران را برای ادامه خدمت در آن مردد کرده است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، «نیر دوری»، کارشناس مسائل نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش متوجه شده که ارتش به نقطه خطرناکی رسیده است و به همین دلیل اقدام به گفت‌وگو با نتانیاهو کرد.

دوری افزود: اگرچه همه جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی فاش نشد، اما خواسته کوخاوی این بود که اگر تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اختیارات ارتش را محدود می‌کند، باید با او مشورت شود و نظر وی نیز مورد توجه قرار گیرد.

طبق گفته دوری، کوخاوی تأکید کرد که ارتش صرفا یک گروه نیست که از دولت دفاع می‌کند، بلکه یک نهاد حرفه‌ای است که می‌داند چگونه توصیه‌هایی ارائه کند و مشورت با رهبران ارتش در مورد عواقب این موضوع ضروری است؛ چراکه اتخاذ برخی تصمیمات در راستای کاهش اختیارات وزارت جنگ به ارتش و اعتماد به آن آسیب وارد می‌کند.

دوری افزود: این بحث و جدل سیاسی باید خارج از ارتش باقی بماند؛ چراکه این یک موضوع بسیار خطرناک است و به همین دلیل رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

انتهای پیام
captcha