خیراندیشی از جنس سیراب‌کردن +‌ صوت
کد خبر: 4109483
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
ایکنا از گروه جهادی نیک‌اندیشان زمین گزارش ‌می‌دهد

خیراندیشی از جنس سیراب‌کردن +‌ صوت

خیریه نیک‌اندیشان زمین نزدیک به 90 روستا و بیش از 80 مدرسه را لوله‌کشی و آب‌رسانی کرده است و مجموعاً بالای 170 پروژه آب‌رسانی انجام داده است. 

رضا امیرحسنی، مهندس نفت و کارمند شرکت نفت و مدیرعامل خیریه نیک اندیشان زمین است. او این خیریه را در سال 1396 با جمعی از متخصصان فنی مهندسی و پزشکی پایه‌گذاری کرد و به فعالیت‌های خیرخواهانه در مناطق محروم می‌پردازد. به همین منظور ایکنا در گفت‌وگویی با وی تلاش کرده تا فعالیت‌های این خیریه را شرح دهد.

ایکنا‌ ـ فعالیت خیریه نیک‌اندیشان زمین در چه حوزه‌هایی است؟

در ابتدای کار این خیریه همچون سایر خیریه‌ها عمدتاً در حوزه توزیع بسته‌های غذایی، تأمین جهیزیه برای دختران بی‌سرپرست و توزیع لوازم‌التحریر فعال بود اما بعد از مدت کوتاهی در اواسط تابستان 1396 برای بررسی میدانی به استان سیستان و بلوچستان سفر کردیم تا از نزدیک با مشکلات این منطقه آشنا شویم و نیازهای اساسی آنها را دریابیم. طی این سفر متوجه شدیم این استان نزدیک به 15 سال درگیر خشکسالی گسترده‌ای است. بعد از این سفر بر موضوع آب و آب‌رسانی به روستاها متمرکز شدیم.

ایکنا - تمرکز خیریه بر چه مناطقی است؟

تمرکز ما صرفاً بر مناطق سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و هرمزگان است. در این مناطق بالای 90 درصد مردم فقیر هستند اما همین میزان نیز دسته‌بندی دارد و عده‌ای هستند که وضعشان قابل توصیف نیست و در کپر زندگی می‌کنند و زیراندازشان فقط یک حصیر یا زیلو است و با نان خالی روزگار خود را می‌گذرانند.

در حوزه آب‌رسانی به صورت گسترده تانکر توزیع می‌کنیم. زیرا این مناطق بی‌آب هستند؛ حتی بعد از لوله‌کشی و آب‌رسانی با توجه به کمبود آب باید شیفت‌بندی انجام شود و مردم به صورت دائم نمی‌توانند از آب استفاده کنند. بعضی از مناطق روستایی وجود دارد که 24 ساعت در یک قسمت روستا و 24 ساعت دیگر در قسمت دیگر روستا آب وجود دارد یا شهرهایی که به 12 ساعتی آب دارند.

بیش از 80 مدرسه را لوله‌کشی و آب‌رسانی کردیم +‌ صوت

در نتیجه برای اینکه خانواده‌ها آب ذخیره داشته باشند حوزه جدیدی با عنوان توزیع تانکر بین خانواده‌های نیازمند تعریف کردیم. برای این کار در تهران و شهرهای بزرگ تبلیغ کردیم تا خانواده‌ها برای درگذشتگان خود به جای طبخ غذا، تانکر به مناطق محروم و افراد نیازمند اهدا کنند.

ایکنا - اولین روستایی که آب‌رسانی کردید کجا بود؟

آب‌رسانی روستاها را آغاز کردیم و اولین روستایی که آب‌رسانی شد کمبیک‌دپ در منطقه آبران در بلوچستان بود. این منطقه اقلیم کوهستانی و صعب‌العبوری است که جاده‌ای برای رسیدن به این روستا وجود ندارد و عموماً از جاده خاکی و مسیر‌های رودخانه‌ها به این روستا می‌رفتیم.

این روستای محروم 400 نفر جمعیت داشت که همه کپرنشین بودند. 9 کیلومتر را در این روستا لوله‌کشی کردیم. وقتی دیدیم مردم آنجا به آب رسیدند و خوشحال شدند، این اتفاق بسیار برای ما شیرین بود و بر ادامه‌دار بودن این کار مصمم شدیم. به این ترتیب روستاهای اطراف را هم آب‌رسانی کردیم.

ایکنا - آب‌رسانی مدارس از کجا شروع شد؟

بعد از انجام آب‌رسانی مشاهده کردیم که متأسفانه مدارس نیز آب ندارند و یک شاخه جدیدی در واحد آب‌رسانی با عنوان آب‌رسانی مدارس اضافه شد؛ تاکنون نزدیک 90 روستا و بیش از 80 مدرسه را لوله‌کشی و آب‌رسانی کردیم. مجموعاً بالای 170 پروژه آب‌رسانی انجام شده است. 

رفته‌رفته پروژه‌های آب‌رسانی از بخش بلوچستان به سمت سیستان، شهرهای سرباز، ایرانشهر، درگان گسترش پیدا کرد و سپس به جنوب استان کرمان و بشاگرد استان هرمزگان رسیدیم. در همه این مناطق طی این مدت نفرات معتمد و مرتبط داریم و اکنون به صورت سازمان‌دهی شده کارها را ادامه می‌دهیم.

برای آب‌رسانی از تیم مهندسان و برای کارهای اجرایی از نیروهای بومی و تیم تدارکات استفاده می‌کنیم. تلاش ما بر این است که کارها کاملاً استاندارد انجام شود؛ به همین منظور در ارتباط با آب و فاضلاب کار می‌کنیم که براساس آیین‌نامه‌‌های آب و فاضلاب باشد تا دوباره کاری انجام نشود. به دلیل اینکه اکثر مهندسان حاضر در این خیریه از مهندسین نفت هستند و با مباحث اصولی که در پروژه‌ها وجود دارد آشنایی دارند و کارها اصولی انجام می‌شود.

بیش از 80 مدرسه را لوله‌کشی و آب‌رسانی کردیم +‌ صوت

درست است که این کارها با عنوان جهادی و خیری محسوب می‌شود اما همگی براساس استانداردهاست. در پروژه‌ها افق 20 ساله را رعایت می‌کنیم تا حداقل تا 15 و 20 سال این اقدامات پاسخگوی نیاز مردم باشد.

ایکنا - شما در حوزه درمانی هم فعالیت می‌کنید. لطفاً در این رابطه هم توضیح دهید.

هنگام مراجعه به روستاها برای آب‌رسانی، روستایی‌ها مشکلات متعددی را مطرح می‌کردند که یکی از آنها وجود بیماری‌های زیاد در آنجاست. عمدتاً این بیماری‌ها به دلیل نبود آب و مسائل بهداشتی بود. در نتیجه این بحث مطرح شد که حوزه درمانی را هم فعال کنیم و دو بال آب‌رسانی و درمان را از همان ابتدا به صورت جدی شروع کردیم.

در بحث موضوعات درمانی به این نتیجه رسیدیم که انتقال بیماران به شهرهای بزرگ، علاوه بر مشکلات فراوان، هزینه‌های بسیاری دارد؛ در نتیجه یک بیمارستان مجازی با 20 خط تلفن با عنوان «یاوران سلامت» راه‌‌اندازی کردیم و پزشکان، پرستاران و ماماها به صحبت‌های روستاییان گوش می‌کنند و به صورت تلفنی ویزیت می‌شوند. روستاییان در صورت لزوم به نزدیک‌ترین مرکز درمانی راهنمایی و یا برای جراحی به شهرهای بزرگ‌تر انتقال داده می‌شوند. این اقدام برای این انجام شد تا نیاز نباشد افراد از روستا با عبور از جاده‌های صعب‌العبور و صرف هزینه‌های سنگین، به نقاط شهری مراجعه کنند و با این کار بسیار در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

ایکنا - در رابطه با فعالیت‌های عمرانی خیریه توضیح دهید.

خیریه در حوزه عمرانی نیز فعالیت دارد و تاکنون بیش از 50 پروژه عمرانی را انجام داده و برای روستاییان خانه‌های کوچک روستایی می‌سازیم. تاکنون بیش از 30 سرویس بهداشتی و حمام، 20 خانه و دو مسجد ساخته‌ایم. البته اکنون حوزه عمرانی را فقط به ساخت سرویس بهداشتی و حمام محدود کردیم. زیرا یکی از مشکلات دیگری که در مناطق محروم مشکل‌آفرین است و درخواست مردم برای آن زیاد است بحث حمام و سرویس بهداشتی است.

در بسیاری از روستاها با صد نفر جمعیت، فقط دو سرویس بهداشتی وجود دارد و با این محدودیت مردم اذیت می‌شوند و بیشتر افراد به صورت صحرایی رفع حاجت می‌کنند. این موضوع موجب مشکلات بهداشتی فراوانی می‌شود. در نتیجه در این حوزه نیز شروع به اقدام کردیم. اکنون مشغول ساخت سرویس بهداشتی و حمام و آب‌رسانی به روستای هودیان هستیم که بسیار این روستا مردم فقیر‌نشینی دارد.

بیش از 80 مدرسه را لوله‌کشی و آب‌رسانی کردیم +‌ صوت

ایکنا - آیا خیریه اقلام غذایی هم پخش می‌کند؟

بله. به صورت معمول توزیع آرد داریم. زیرا در بسیاری از روستاها مردم خودشان نان می‌پزند و به صورت ماهانه به طور متوسط 150 تا 200 کیسه آرد در روستاها پخش می‌کنیم. با توجه به اینکه بحث کمبود مواد غذایی دارند در کنار توزیع آرد، قربانی را به صورت مستمر داریم و گوشت‌ها بین افراد بسیار فقیر هر منطقه توزیع می‌شود. در مناسبت‌های مختلف مثل محرم و اعیاد، توزیع غذای گرم را داریم و به طور متوسط سالیانه بیش از 10 هزار پرس غذا در بین مردم توزیع می‌کنیم.

کد

ایکنا ـ جهادگرانی که تمایل به همکاری با گروه شما را دارند باید از چه درگاهی به گروه متصل شوند؟

بخشی از فعالیت‌های خیریه در صفحه مجازی به اسم @nazcharity قابل مشاهده است. افراد می‌توانند از این طریق ضمن آشنایی با فعالیت‌های خیریه،  به هر نوعی که مایل هستند به صورت مالی، فیزیکی، فکری و تخصصی به خیریه کمک کنند.

نفرات حاضر در این خیریه متعدد هستند و هرکسی یک اثری می‌گذارد. این خیریه مرکزی ندارد و پول مردم تبدیل به ساختمان برای خیریه نمی‌شود. همه افرادی که در این خیریه حضور دارند از اوقات فراغت خود در حین کار یا بعد از کار اصلی خود وقت می‌گذارند و خدمت می‌کنند.

ایکنا - سخن پایانی.

همه این خدمات از زمان‌هایی که می‌تواند به بطالت بگذرد به دست آمده است. ما بسیار وقت داریم اما استاد وقت‌کشی هستیم. هرکسی با هر تخصصی و هر حرفه‌ای زمان‌های خالی خود مانند پنجشنبه و جمعه اختصاص می‌دهد یا در کنار زمان کار اصلی خود، دو ساعت از وقت خود را برای انجام کارها می‌گذارد.

همه افراد در این خیریه بدون هیچ مزد و منتی در حال انجام کار هستند و ان‌شاءالله این رویکرد در سراسر کشور فراگیر شود. ما در تلاش هستیم این رویکرد را به سازمان‌های دیگر تسری دهیم و همه با هم همکاری کنند. همه افراد به صورت دلی در میدان حضور دارند و به یکدیگر محبت می‌کنند.

ما به عنوان خیریه‌ای که آب‌رسان هستیم آرزو داریم که هیچ روستا و مدرسه‌ای بی‌آب نباشد. جایی وجود نداشته باشد که بچه‌ها پنج ساعت تشنه بمانند و زنان به راه‌های دور بروند تا آب بیاورند. همچنین در حوزه درمان هم آرزومندیم که بیمارانی که به دلیل موضوعات ساده سختی می‌کشند، مشکلاتشان برطرف شود و ان‌شاءالله یک جامعه آرمانی به زودی شکل گیرد و این جامعه با ظهور امام زمان(عج) محقق شود.

گفت‌وگو از سجاد محمدیان

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن سپاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ - ۱۸:۱۵
0
0
خیلی خوب بود
captcha