قطراتی از «اقیانوس آرام» کتاب شد
کد خبر: 4108490
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

قطراتی از «اقیانوس آرام» کتاب شد

دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «اقیانوس آرام؛ چند روایت کوتاه از سبک زندگی علامه سید محمدحسین طباطبایی» را چاپ و راهی بازار کتاب کرد.

چند روایت از زندگی علامه طباطبایی در«اقیانوس آرام» منتشر شد

به گزارش ایکنا به نقل از دفتر نشر فرهنگ اسلامی «اقیانوس آرام» با زیرعنوان «چند روایت کوتاه از سبک زندگی علامه سید محمدحسین طباطبایی» کتابی به قلم محمدعلی عباسی‌اقدام است که به‌تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

«اقیانوس آرام» اولین‌عنوان از مجموعه چند جلدی «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» است که دفتر نشر فرهنگ اسلامی با هدف سرک‌کشیدن‌های کوتاه به زندگی بابرکت علما و عرفای شیعه تهیه و منتشر می‌‌کند.

کتاب «اقیانوس آرام» برای شروع کار این مجموعه با روایت‌هایی کوتاه سبک زندگی علامه طباطبایی را به مخاطب نشان می‌دهد.

علامه طباطبایی نویسنده تفسیر بزرگ المیزان و استاد علما و عرفایی چون آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا و ... است. وی با ورود خود به حوزه علمیه قم، این‌ حوزه راکد را به تحرک واداشت و با نوشتن تفسیر المیزان، فصل جدیدی را در حوزه تفسیر قرآن شروع کرد.

علامه طباطبایی در کنار علوم رسمی، حکمت و فلسفه، در تهذیب نفس و عرفان هم ید طولایی داشت و شاگردان زیادی را در این‌زمینه تربیت کرد.

روایت‌های کوتاه این‌کتاب در ۹ فصل با عناوین «در محضر بزرگان، «نگین» حوزه، «جواهری» دیگر، این‌مرد را نگین کنید، ماه و خورشید، اندکی از «بسیار»، من خسی بی‌سروپایم، عارف شیدا و ابد در پیش داریم» گردآوری و تدوین شده است.

در بخشی از این‌کتاب «اقیانوس آرام» می‌خوانیم:

«تفسیر المیزان تازه گل کرده بود که یکباره ناشرش ورشکست شد و انتشار المیزان به مدت دو سال به تعویق افتاد. گفتند: بهتر است کتاب را به ناشر دیگر بسپارید، اما علامه قبول نکرد و فرمود: «این آقا الان خیلی غرق شده، من حاضر نیستم در این‌ زمان ضربه‌ای دیگر به او بزنم.»

در اوج شهرت و درخشش تفسیر المیزان، طلبه جوانی از شاگردان علامه در رد این اثر، رساله کوچکی با عنوان «حول المیزان»‌ نوشت و به ایشان توهین کرد و «مدعی شد که علامه به معاد جسمانی معتقد نیست.» علامه واکنشی به این‌ موضوع نشان نداد و فرمود: «دنیای علم است و هرکس هرچه می‌خواهد بنویسد.»

علامه طباطبایی چون صاحب بهره فراوان از علم و عمل بود، به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که دشمن خود را هم به دوست مبدل می‌ساخت و با دوستان با مهرورزی رفتار می‌کرد. چنان‌که می‌سراید:

«همی گویم و گفته‌ام بارها/ بود کیش من مهر دلدارها»

کتاب «اقیانوس آرام؛ چند روایت کوتاه از سبک زندگی علامه سید محمدحسین طباطبایی» را دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۱۹۸  صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای۷۰ هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha