شرط توفیق بیمه‌ها در بخش تعاون + صوت
کد خبر: 4107944
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
مرآتی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

شرط توفیق بیمه‌ها در بخش تعاون + صوت

مدیر توسعه کسب و کار مرکز نوآوری توسعه تعاون گفت: بیمه‌ای می‌تواند در بخش تعاون موفق شود که خودش تعاونی باشد و ضمن اینکه تضمین‌کننده یک سری فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌هاست، سودآوری‌اش به خود تعاونی‌ها تعلق دارد.

صادق مرآتی

صادق مرآتی، مدیر توسعه کسب و کار مرکز نوآوری توسعه تعاون در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ریسک بالای سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها گفت: زمین بازی و اکوسیستم تعاونی‌ها با اکوسیستم جاری اقتصادی کشور متفاوت است و ما باید متفاوت با این اکوسیستم برخورد کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در اکوسیستم جاری اقتصادی رقابت حرف اول را می‌زند و در این شرایط وقتی اگر بخواهیم در چهارچوب رقابت درباره تعاونی‌ها صحبت کنیم ریسک کار خیلی افزایش پیدا می‌کند. عملاً تعاونی‌ها به واسطه مقیاس کوچکی که دارند و به خاطر اینکه حول منفعت جمعی نه منفعت فردی ایجاد شده‌اند در حقیقت با ریسک بالایی همراه هستند و امکان رقابت ندارند.

مدیر توسعه کسب و کار مرکز نوآوری توسعه تعاون با بیان اینکه تعاونی‌ها را باید مبتنی بر همکاری دید نه رقابت درباره علت آن ادامه داد: در زیست‌بوم اقتصاد جاری کشور و اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌داری اساساً ریسک امر خوبی است و نسبت مستقیمی با میزان سودآوری دارد، درصورتی‌که در تعاونی‌ها این‌گونه نیست.

کارکرد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون

مرآتی درباره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون» گفت: این صندوق یکی از ابزارهای قدرتمند بخش تعاونی محسوب می‌شود و ما در مرکز نوآوری توسعه تعاون بر مبنای امکاناتی که این صندوق در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد یک ابزار مالی تحت عنوان «سکوی پیش خرید ضمانت‌شده مدت‌دار» را تعریف کرده‌ایم. این نخستین گام ما برای تغییرزمین بازی است. بدین معنی که ابزار سرمایه‌گذاری در بخش تعاون وجود ندارد زیرا سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها جذاب نیست، چرا جذاب نیست؟ چون هرچقدر هم سرمایه‌گذاری کنیم به لحاظ حاکمیتی حق رأی برابر با دیگران داریم، بنابراین برای جذابیت تعاونی‌ها نیازمند خلق ابزارهای نوین هستیم. یکی از این ابزارها که در حال حاضر برروی آن کار می‌کنیم و با استفاده از آن پروژه‌هایمان را پیش می‌بریم «سکوی پیش خرید ضمانت‌شده مدت‌دار» است.


بیشتر بخوانید:

وی در رابطه با کارکرد «سکوی پیش خرید ضمانت‌شده مدت‌دار» اضافه کرد: در واقع مواد اولیه نقش اصلی را در ارزش خلق‌شده به واسطه یک کار تولیدی برعهده دارد. این ابزار سبب می‌شود مواد اولیه ارزان و با سهولت در دسترس تولیدکننده قرار بگیرد و نیز به نفع تولیدکننده و اعضای تعاونی خواهد بود. همچنین ایجاد اشتغال می‌شود و اعضای تعاونی را صاحب ارزش خلق‌‎شده از سوی خود می‌کند، برای بازار هدف یک بازار پایدار ایجاد می‌کند، با انجام پیش‌خرید اثر تورمی را کاهش می‌دهد چون با قیمت امروز خرید مواد اولیه انجام شده و موضوع دیگر اینکه تضمین ایجاد می‌کند و بابت پیش‌خریدی که انجام گرفته ضمانت تحویل خریدار می‌شود و عملاً نوعی آسودگی خاطر را از سرمایه‌گذاری به وجود می‌آورد.

مدیر توسعه کسب و کار مرکز نوآوری توسعه تعاون ادامه داد: بنابراین به جای اینکه سرمایه‌گذار برای به دست آوردن سود بیشتر مجبور به خرید بخش کلانی از سهام یک شرکت شود، سرمایه‌گذاری را متوجه خرید محصول کرده‌ایم نه سهام. این شیوه رفتار به تعاونی‌ها کمک می‌کند تا قابلیت سرمایه‌گذاری برایشان ایجاد شود و بتوانند کارگاه‌های فرآوری و کارخانه دایر کنند و زنجیره ارزششان تکمیل شود و از سوی دیگر بخش تعاون را برای سرمایه‌گذارها جذاب‌تر می‌سازد. تا قبل از این حتی اگر سرمایه‌گذارها می‌خواستند در یک تعاونی سودآور سرمایه‌گذاری کنند نمی‌توانستند؛ به این دلیل که برایشان جذابیتی نداشت ولی از این طریق دیگر نیازی به حاکمیت شرکتی به منظور کسب سود ندارند بلکه سودشان در دریافت محصول است. در حقیقت سرمایه‌گذارها با این روش سرمایه‌گذاری سبد از کالاها و محصولات در اختیار خواهند داشت که می‌توانند آن را مدیریت کنند.

مرآتی افزود: این یک نمونه از ابزارهای مالی است که می‌توان برای تعاونی‌ها ایجاد کرد تا به واسطه آن ریسک سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها کاهش پیدا کند و جذابیت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. همچنین از این طریق ارزش ایجادشده را در بوم هدفی تعاونی‌ها بیشتر جذب می‌کند.

تأسیس بیمه‌ای از جنس تعاونی

وی با اشاره به ورود صنعت بیمه به حوزه تعاونی‌ گفت: اصولاً بیمه‌ها ابزار تضمین محسوب می‌شوند و در همه جای دنیا به عنوان یک ابزار تضمین شناخته شده است، ولی دو دیدگاه نسبت به ورود شرکت‌های بیمه به بخش تعاونی وجود دارد. دیدگاه اول این است که اگر قرار است شرکت‌های بیمه با همان دیدگاه سرمایه‌داری و کسب سود وارد حوزه تعاونی شوند بخش تعاونی برایشان جذاب نخواهد بود و حتی برای تعاونی‌ها هم جذابیتی ندارد.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است بیمه‌ای می‌تواند در بخش تعاون موفق شود که خودش تعاونی باشد به عنوان مثال بیمه‌ای که خود تعاونی‌ها تأسیس کرده باشند و این بیمه ضمن اینکه می‌تواند تضمین‌کننده یک سری فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌ها به طرق مختلف باشد، سودآوری آن هم متعلق به خود تعاونی‌هاست چون به شکل تعاونی اداره می‌شود و تعاونی‌ها سهامدارش هستند. این سودآوری باعث می‌شود تا در بخش تعاونی نسبت به بیمه‌ها رغبت به وجود آید، زیرا نه‌تنها بیمه‌ها برای بخش تعاون هزینه نیستند بلکه درآمدزا هم هستند. این دیدگاه دوم نوعی راهکار میان‌مدت به حساب می‌‎آید تا بخش تعاون‌ را از بیمه‌ها منتفع سازد و نیز شرکت‌های بیمه بتوانند به بخش تعاون ورود داشته باشند.

مدیر توسعه کسب و کار مرکز نوآوری توسعه تعاون در پایان گفت: اگر تعاونی‌ها صاحب بیمه شوند و از همان ابتدا هم به عضویت آن بیمه درآیند ضمن اینکه اعضا می‌توانند صاحب رأی باشند و در مجمع آن شرکت کنند، در کنار پوشش ریسک در سودی که ایجاد کرده هم سهیم هستند.

کد
 
گفت‌وگو از مجتبی برزگری

 

انتهای پیام
captcha