اگر پیشتاز عرصه حجاب نباشیم دچار مشکل خواهیم شد + فیلم
کد خبر: 4107830
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
اسماعیلی در «صف اول»:

اگر پیشتاز عرصه حجاب نباشیم دچار مشکل خواهیم شد + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» گفت: اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما پیشتاز عرصه‌هایی چون حجاب نباشند، حتما دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 26 آذر در برنامه «صف اول» شبکه خبر به سوالات مردم پیرامون موضوعات فرهنگی و هنری پاسخ داد.

در ابتدای این برنامه وی درباره روند تصویبِ مصوبه‌ عفاف و حجاب گفت: مصوبه عفاف و حجاب اولین بار در اوایل دهه هشتاد در شورای فرهنگ عمومی بررسی شد و بعداً همان مصوبه به تصویب شورای عالی رسید و از سال 1384 اجرایی شد؛ در واقع 17 سال از اجرای آن گذشته است. در این حوزه یکسری وظایفی داریم که به حدود 20 وظیفه می‌رسد. از آنجایی که روح قانون، یک روح ایجابی است متناسب با فرهنگ ایرانی عمل به قانون در دستور کار بوده است. در همین رابطه بیش از دو دهه است که چندین پروژه را در زمینه عفاف و حجاب اجرایی کرده‌ایم اما واقعیت امر اینجاست که در روند یاد شده دچار فراز و نشیب بوده‌ایم و اختلاف‌نظرهایی بین مردم وجود دارد که می‌پرسند این قانون چطور باید اجرا شود؟

وی افزود: در شیوه‌های اجرای قانون عفاف و حجاب اختلاف‌نظرهای مختلفی داریم، برخی به شیوه‌های مرسوم اعتقاد دارند، برخی به اجرای کمی و فاصله میدانی اعتقاد دارند اما واقعیت اینجاست که به هرکدام عمل شود مردم ایران مردم عفیفی‌اند که سابقه چندین هزارساله در این زمینه دارند و اجرای قانون قطعاً ثمربخش است.

اسماعیلی ادامه داد: در غرب، در کنه ذات فرهنگی آن برهنگی وجود دارد؛ برای مثال ساختار مجسمه‌ها در شهرهای اروپایی این مساله را نشان می‌دهند اما با جست‌وجو در فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی قبل از اسلام، به راحتی می‌توان فهمید هویت جامعه ایران با موضوع عفاف نسبت دارد. در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی وقوع، اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود. امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده است و باید آن را در کشور اجرا کنیم.

وزیر ارشاد افزود: به سابقه کار در وزارتخانه که نگاه می‌کنیم، گاه دچار حرکت مطلوب نبوده‌ایم و در دوره‌های مختلف به سلیقه مدیران گره خورده‌ایم اما ما تلاش کردیم که وظیفه خود را انجام دهیم. در حوزه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها مسئولیت‌های روشنی داریم که سعی کردیم به آنان عمل کنیم. کارگروه مد و لباس زیر نظر شورای فرهنگ عمومی آمد زیرا شورای فرهنگ عمومی عملیاتی‌ترین بخش است. الان بسترهای اجرای قانون به صورت کامل انجام شده است. از سال ۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ و ارشاد منتقل شده است. اخیرا با تدبیری که آقای رییس جمهور داشتند، مقامات مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند مطابق با اقتضای فعلی، قانون را به‌روزرسانی کنند و ما شاهد تغییراتی هستیم.

وزارت ارشاد و صدا و سیما پیشتاز باشند

اسماعیلی همچنین اظهار کرد: معتقدم که اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتما دچار مشکل خواهیم شد. اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلا نیازی به پلیس نیست. وقتی که نظام برنامه‌ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی را آنطور که باید به نمایش نمی‌گذارد، طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته باشند. اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیفتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.

وی بر لزوم حذف شدنِ سلیقه در صدور مجوزهای آثار فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: درباره یک موضوع واحد در مقطعی به آن ایراد گرفته می‌شده اما در مقطعی دیگر نه. برخی هنرمندان هم همین شکایت را داشته‌اند. ما سعی کردیم سلیقه را کمرنگ کنیم تا همه بدانند که معیار چیست و با یک تفاهم بخواهند درباره یک اثر قضاوت کنند. ما در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف، به قانون‌گرایی در حوزه فرهنگ به عنوان یک اصل مسلم توجه می‌کنیم. سلیقه در حوزه فرهنگی خیلی وجود دارد و باید تلاش کنیم تا حد امکان سلایق را به سنجه‌های قابل عرضه تبدیل کنیم.

اسماعیلی درباره‌ سهمِ حوزه‌ فرهنگ و هنر از بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: همین امروز جلسه احکام دائمی بودجه را داشتیم. خدا را شکر رویکرد خوبی را شاهد هستیم. در لایحه بودجه دولت شخص رییس جمهوری ورود کردند و همکارانم در سازمان برنامه و بودجه همکاری کردند. همکاران من در حوزه دولت هم خوب همکاری کردند و جلسه‌های زیادی تشکیل شد. همگی تأکید داشتند امسال حوزه فرهنگ باید دقیق‌تر دیده شود.

وی پیرامون تئاتر و هنرهای تجسمی نیز چنین توضیح داد: در معاونت هنری بیش از سایر بخش‌های هنری دیگر تلاش کردیم نیازهای این بخش رفع شود. خوشبختانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای ما با شور تمام برگزار شد و فوق‌العاده بود. در چهار منطقه و 9 استان درگیر بودند حالا آثار برگزیده به جشنواره فجر می‌آید طبق گزارشی که داشتم استقبال بی‌نظیری شده است. در یک‌سال اخیر چندین سالن مجهز و کاملاً استاندارد برای تئاتر ایجاد شد. در ساری، ارومیه سالن‌های خوبی افتتاح کردیم و هفته آینده هم در کرمان افتتاح می‌شود. جالب است در استانبول برای بازدید از ابنیه جدیدی که در این شهر ساخته شده بود به همکارانم گفتم قطعاً سالن‌های ما در ارومیه و در ساری به مراتب بهتر از این سالن‌هاست. در سالن‌های موسیقی ما نیازی به استفاده از ابزار صوتی نیست طراحی به‌گونه‌ای است که بدون استفاده از سیستم صوتی همه به یک اندازه صدا را می‌شنوند. امسال در بودجه با همکاری سازمان برنامه و بودجه امتیازاتی داریم که به این واسطه، بخش مهمی از طرح‌های نیمه‌تمام را به سرعت و با راهکارهای قانونی بتوانیم خیلی سریع به پایان برسانیم.

وزیر ارشاد درباره‌ آخرین اقداماتی که در زمینه‌ تولید کاغذ صورت گرفته است، توضیح داد: تولید کاغذ یکی از طرح‌هایی بود که شاید ربطی به وزارت فرهنگ نداشت اما من حس کردم این مساله، مطالبه‌ بر زمین مانده‌ رهبری است، پس ما وارد شدیم و همین امسال بیش از ۷۰ درصد کتاب‌های آموزش و پرورش با کاغذ داخلی تولید شد و جشن شکرانه‌ کاغذ تولید داخلی گرفتیم. در این زمینه از دوستان در کارخانه‌ مازندران تشکر می‌کنم. بخش خصوصی یک مجموعه خوبی را با غیرت راه‌اندازی خواهند کرد و اگر دو بانک هم همکاری کنند، این مجموعه کم نظیر با ضایعات، کاغذ تولید خواهد کرد و اتفاق مبارکی رخ خواهد داد. تمام تولید را داخلی انجام می‌دهیم و حتی امکان صدور هم خواهیم داشت. در همان روزهای آخری که بحث تخصیص ارز ترجیحی مطرح بود، دولت نیاز کاغذ را هم در بحث نشریات و هم کتاب تأمین کرد.

وی درباره رشد آمار چاپ کتاب توضیح داد: در مورد کتاب آمار ما رشد را نشان می‌دهد و بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب از آبان سال گذشته تا اوایل آذر امسال چاپ شده است. من در حوزه کتاب به این وضعیت راضی نیستم ولی دوستان من درحال سازمان دادن کارهای خوبی هستند. نهاد کتابخانه‌های ما انصافا کار مهمی انجام می‌دهد.

اسماعیلی درباره ساماندهی برنامه‌های اربعین حسینی بیان کرد: اربعین امسال تجربه بسیار خوبی برای دولت بود و نزدیک به 4 میلیون نفر را در این طرح ساماندهی کردیم. بلافاصله بعد از اربعین امسال جلسه تشکیل دادیم و قرار شد شورای راهبری در این موضوع داشته باشیم که شورای حج و زیارت به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. همه ارکان در آن حضور دارند و تلاش داریم با همه تجربیات موفق گذشته، چند گام رو به جلو برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها از برگزاری منظم جلسات شورای قرآن در وزارتخانه خود و هم‌چنین از راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی و آغاز به کار تشکل بانوان فعال قرآنی خبر داد.

انتهای پیام
captcha