پوشش بیمه‌ فعالان قرآنی منسجم شود
کد خبر: 4106999
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱

پوشش بیمه‌ فعالان قرآنی منسجم شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه فعالان قرآنی از دو طریق تحت پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: استقلال بیمه فعالان قرآنی و خروج از این پراکندگی یک ضرورت است.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان درباره بیمه فعالان قرآنی اظهار کرد: اواخر سال گذشته، اضافه شدن فعالان قرآنی به صندوق اعتباری هنر مطرح شد که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را برای بهره‌مندی فعالان قرآن و عترت از خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر شامل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات حمایتی، کمک هزینه ازدواج و ... در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: با باز شدن سامانه حمد که برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته شد با شرایطی که برای افراد مطرح بود پالایشی در این‌باره صورت گرفت، حذف و اضافه‌هایی اعمال و در این راستا روند رسیدگی به بیمه‌های متقاضیان آغاز و برای تعداد زیادی تشکیل پرونده انجام شد.

مجیدی با اشاره به سهمیه خراسان رضوی در صندوق اعتباری هنر برای فعالان قرآنی اظهار کرد: انتظار از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که ظرفیت بیشتری از فعالان قرآنی را در استان پذیرش کنند که البته امکان پالایش مجدد در این‌باره نیز وجود دارد تا تعداد بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام بیمه فعالان قرآنی از طریق معاونت قرآن و عترت و صندوق هنر، محدود و از سوی دیگر تمام جامعه قرآنی نمی‌توانستند در این ردیف قرار گیرند، لذا به‌منظور تسهیل امر بیمه مربیان قرآن، تفاهم‌نامه‌ای از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر منعقد که مقرر شد طی آن معلمان قرآن فاقد پوشش بیمه‌ای از خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این صندوق بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد بیمه فعالان قرآنی مستقل شود تصریح کرد: با توجه به اینکه عده‌ای از فعالان قرآنی، شرایط بیمه شدن در صندوق اعتباری هنر را نداشتند از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی در تشریح جزئیات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر که تعدادی از معلمان قرآن تحت پوشش این بیمه هستند اضافه کرد: در این بیمه دو سوم هزینه توسط دولت و یک سوم آن توسط بیمه شده پرداخت می‌شود که بهتر از بیمه نبودن معلمان قرآنی است، اما اولویت برای معلمان قرآنی همان بیمه صندوق اعتباری هنر است.

مجیدی اظهار کرد: بهتر است یک بیمه مستقل برای فعالان قرآنی در نظر گرفته شود که اگر این اتفاق بیفتد به نفع فعالان قرآنی است و معتقدیم همانطور که مسائل فرهنگی و هنری مهم است، لذا انتظار می‌رود با همان نگاهی که به مسائل فرهنگی و هنری توجه می‌شود به مسائل قرآنی نیز توجه شود.

سهم فعالان قرآنی از صندوق اعتباری هنر اندک است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: متأسفانه زیرمجموعه قرار دادن قرآن در مجموعه فرهنگ و هنر باعث شده نگاه مناسبی به فعالان قرآنی نسبت به قشر فرهنگ و هنر ‌نشود، نمونه اینگونه ادغام را در وزارت ورزش و جوانان داریم و از زمانی‌که این دو ادغام شدند مسائل و مشکلات جوانان به فراموشی سپرده شد و صرفاً به بحث ورزش پرداخته می‌شود و در مقوله ورزش سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به پراکندگی پوشش بیمه‌ای فعالان قرآنی اظهار کرد: تمام هم و غم صندوق اعتباری هنر نیز مسائل و مشکلات هنرمندان است، لذا فعالان قرآنی سهم اندکی از این صندوق دارند که اگر بیمه فعالان قرآنی جدا شود، به نفع فعالان قرآنی است و می‌تواند حمایت از این قشر قوت گیرد، از این‌رو استقلال بیمه فعالان قرآنی و خروج از این پراکندگی یک ضرورت است.

انتهای پیام
captcha