فضای مجازی و اختلال در کارکردهای خانواده
کد خبر: 4106156
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

فضای مجازی و اختلال در کارکردهای خانواده

تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، سبب شده بسیاری از کارکرد‌های خانواده‌ها نیز دچار اختلال شود.

فضای مجازی چگونه بنیان خانواده را نشانه گرفته استبه گزارش ایکنا؛ با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلوه‌های حضور این فناوری در همه بخش‌های زندگی بیش از پیش به چشم می‌خورد. با وجود آثار مثبت و مفید اینترنت و سرویس‌های ارائه‌شده در قالب آن، آثار مخرب آن را نیز نباید از نظر دور داشت؛ زیرا در حال حاضر شبکه‌های مجازی به ابزار جنگ نرم دشمن نیز تبدیل شده‌اند که هدف اغلب آن‌ها آن نابودی خانواده‌هاست. دشمن در این جنگ نرم، با محتوای مورد نظر خود ذهن‌ها، فکر‌ها و دل‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورد.

اغلب این محتوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ بنابراین نباید نقش پررنگ آن‌ها را در دنیای امروز نادیده گرفت. این شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی تأثیرگذار هستند. این شبکه‌ها خانواده را که مناسب‌ترین جایگاه به منظور تأمین امنیت و آرامش روانی است، نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند و با ایجاد چالش‌هایی آن را دچار سستی و تزلزل کرده‌اند.  

ایجاد ارتباط صمیمانه بین اعضای خانواده و محیط سالم و بانشاط می‌تواند از تأثیر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند؛ بنابراین ورود اینترنت و فضای مجازی به خانواده، می‌تواند روابط بین اعضای خانواده را دچار اختلال کند.

فضای مجازی چگونه بنیان خانواده را نشانه گرفته است

بر همین اساس، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده است؛  با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده‌ها بین والدین و فرزندان جدایی فکری، عاطفی و فیزیکی رخ می‌دهد و پیشرفت خیره‌کننده فناوری تأثیرات محسوس و نامحسوس زیادی را بر زندگی خانوادگی گذاشته است. برای فعالیت فضای مجازی کودکان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

امروزه به همراه تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کارکرد‌های خانواده‌ها نیز دچار اختلال شده است و شاهد مشکلاتی همچون تأثیر مخرب بر بنیان خانواده، ترویج بی‌دینی، نقض حریم خصوصی، تغییر هویت، گسترش و تولید ناهنجاری اخلاقی، انزواطلبی واقعی، رفتار اجتماعی شبکه‌ای، تغییر سبک زندگی و ... هستیم.

انتهای پیام
captcha