آثار آیینی مرحوم حسینجانی، معجون ادبی ارزشمند است
کد خبر: 4100640
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

آثار آیینی مرحوم حسینجانی، معجون ادبی ارزشمند است

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: اشعار آیینی و دفاع‌مقدس مرحوم حسینجانی، یک معجون ادبی قابل توجه ساخته بود که متأسفانه گیلان و ایران ایشان را از دست داد و سال‌ها طول می‌کشد تا شخصی با توانمندی‌های ایشان مجدد پا به عرصه ادبیات بگذارد.

ابوالقاسم حسینجانی شاعر آیینی

محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، به مناسبت هفتمین روز درگذشت ابوالقاسم حسینجانی، شاعر آیینی گیلانی اظهار کرد: مرحوم ابوالقاسم حسینجانی از افراد شاخصی است که می‌توان زندگی وی را به دو بخش تقسیم کرد بخشی شامل فعالیت‌های انقلابی ایشان می‌شود، قبل از انقلاب دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشته الکترونیک دانشگاه تبریز بود که به دلیل فعالیت‌های سیاسی به مدت چند ماه در تهران زندانی و بعد از انقلاب به‌عنوان اولین فرماندار شهرستان بندر انزلی معرفی شد، پس از دو سال هم نماینده منتخب مردم انزلی در خانه ملت می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحوم ابوالقاسم حسینجانی یکی از شاعران برجسته استان و کشور بود، افزود: حدود 12 اثر از ایشان در حوزه شعر و نثر منتشر شده، حوزه هنری این افتخار را داشته که کار پژوهش و گردآوری کتاب خاطرات مرحوم را با عنوان «ایستاده در زمان» را به همت میرعمادالدین فیاضی، از نویسندگان توانمند استان انجام دهد که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

پرحلم، ویژگی خاص اشعار مرحوم حسینجانی را توجه خاص به واقعه عاشورا بیان کرد و گفت: ایشان به مبحث و فلسفه عاشورا تسلط کامل داشت، ترکیبی از شعر عاشورایی و شعر دفاع‌مقدس به وجود آورده بود که اشعارش بیش از خودش شناخته شده بود. برای نمونه می‌توان به شعر «جاده و اسب مهیاست؛ بیا تا برویم-کربلا منتظر ماست؛ بیا تا برویم» که با صدای صادق آهنگران ماندگار شد، اشاره کرد.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: اشعار آیینی و دفاع‌مقدس ایشان، یک معجون ادبی قابل توجه ساخته بود که متأسفانه گیلان و ایران ایشان را از دست داد و سال‌ها طول می‌کشد تا شخصی با توانمندی‌های حسینجانی مجدد پا به عرصه ادبیات با آن شناختی که از واژگان در راستای اهداف ادبی داشت، بگذارد.

وی در خصوص تازه‌ترین اثر به چاپ رسیده در حوزه هنری گیلان، بیان کرد: کتاب «ترانه‌های عامیانه گیلکی» یک اثر پرحجم با حدود 600 صفحه است که ماحصل بیش از 20 سال پژوهش هادی غلام‌دوست است که ترانه‌ها و دوبیتی‌های گیلکی را در بین مردم گیلان رواج داشته، گردآوری کرده است؛ وی در این مجموعه اشعار را تشریح و تحلیل کردند، این کتاب به زودی در اختیار عموم قرار می‌گیرد. همچنین بیش از 100 عنوان اثر پژوهشی و هنری داریم که باید طی دو سال آینده منتشر شوند، محتوای این آثار اغلب در مورد گیلان، گیلان‌شناسی، ادبیات و هنر است.

ابوالقاسم حسینجانی شاعر، نویسنده و مترجم متولد 12 شهریورماه سال 1328 در بندرانزلی بود که (پنجشنبه، 19 آبان‌ماه) در 73 سالگی در رشت از دنیا رفت و مراسم هفتمین روز درگذشت این شاعر آیینی پنجشنبه، 26 آبان‌ماه با حضور شاعران محلی و چهره‌های استانی در قطعه هنرمندان بندر انزلی برگزار شد.

معروف‌ترین سروده وی «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» با صدای صادق آهنگران در یادها مانده است؛ همچنین «محراب، چشمه آرامش»، «جغرافیای رازها»، «حسین احیاگر آدم»، «آزادسازی انسان و جهان در اندیشه‌های راهبردی پیامبر(ص)»، «دور بهار را سیم خاردار نمی‌شود کشید»، «بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم» و «اگر شهادت نبود» از جمله کتاب‌های حسینجانی ا‌ست.

انتهای پیام
captcha