یادی از کربلایی کاظم ساروقی در هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن + فیلم و عکس
کد خبر: 4100369
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹

یادی از کربلایی کاظم ساروقی در هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن + فیلم و عکس

هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، باحضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر کشور و با یادی از کربلایی کاظم ساروقی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، شورای عالی قرآن همواره به بهانه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند.

در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت باعنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» از آذرماه سال گذشته در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفته است.

هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، باحضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر چهارشنبه ٢۵ آبان ماه، پس اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار شد.


گزارش تصویری هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم


در بخش اول این جلسه معنوی که توسط مجید زکی‌لو، پیشکسوت قرآنی اداره شد، حمیدرضا احمدی‌وفا، وحید نظریان، حبیب الله پوراحمدی، سعید پرویزی و محمدرضا زاهدی، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند.

در ادامه، با پخش فرازی از تلاوت مرحوم هوشنگ یاری که در ١٨ آبان سال ٩٨ به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، یاد و خاطره این قاری ممتاز و با اخلاق کشور گرامی داشته شد.

ثواب تلاوت‌های این محفل به ارواح مطهر شهدای مدافع امنیت و شهدای حمله تروریستی به حرم احمدبن موسی(ع) به ویژه شهید قاری و حافظ قرآن دکتر سیدفریدالدین معصومی، روح علامه محمدحسین طباطبایی، کربلایی کاظم ساروقی و قاری پیشکسوت قرآن مرحوم هوشنگ یاری تقدیم شد.

در بخش دوم جلسه، ابتدا فیلم کوتاهی از زندگی کربلایی کاظم کریمی ساروقی و تأیید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نسبت به این شخصیت مورد عنایت اهل بیت علیهم السلام پخش شد. پس از آن حجت‌الاسلام علی اصغر کریمی ساروقی، نوه کربلایی کاظم، به تبیین بخش‌هایی از زندگی پدربزرگ خود پرداخت.

وی گفت: عنایت امام زمان(عج) به کربلایی کاظم به بیست و هفت سالگی ایشان بر می‌گردد که پس از این عنایت، پنجاه سال در قید حیات بود. او کشاورزی ساده و بی‌آلایش بود که به سبب تقید به واجبات و ترک محرمات به ویژه حساسیت در پرداخت وجوهات ازجمله زکات محصولاتش، مورد عنایت قرار گرفت و به نحوی معجزه‌آسا حافظ کل قرآن شد، به گونه‌ای که سوره‌های قرآن را نه تنها از ابتدا بلکه از انتهای آن‌ها قرائت می‌کرد و در عین این که سواد خواندن و نوشتن نداشت کلمات قرآن را بی‌درنگ در لابلای دیگر متون تشخیص می‌داد.

حجت‌الاسلام کریمی ادامه داد: وی یک روز عصر بعد از کار روانه روستا شد و به باغ امام‌زاده مشهور به «هفتاد و دو تن» (محل دفن چندین امامزاده از جمله دو امامزاده به نام شاهزاده جعفر و امامزاده عبیدالله صالح) رسید و برای استراحت روی سکویی در کنار امامزاده نشست. ناگهان دید دو جوان بسیار زیبا و نورانی نزدش می‌آیند و به او گفتند: «نمی‌آیی برویم در این امامزاده فاتحه‌ای بخوانیم؟» کربلایی کاظم پذیرفت و با آن‌ها داخل شد. آن‌ها مشغول خواندن چیز‌هایی شدند که کربلایی کاظم نمی‌فهمید. در این جا وی متوجه شد که در اطراف سقف امامزاده کلمات روشنی نوشته شده است و یکی از آن دو نفر به او می‌گوید: «چرا چیزی نمی‌خوانی؟» کربلایی کاظم گفت: «من سواد ندارم». او می‌گوید: «بخوان»، آن گاه دست به سینه او گذاشت و کمی فشار داد. کربلایی کاظم گفت: «چه بخوانم؟» آن شخص آیه‌ای را خواند و گفت: «این طور بخوان». کربلایی کاظم آیه را خواند و برگشت که به آن آقا حرفی بزند و یا چیزی بپرسد، ولی دید هیچکس همراهش نیست و خودش تنها در داخل حرم ایستاده و ناگهان دچار حالت مخصوصی می‌شود و بیهوش روی زمین می‌افتد.

وی ادامه داد: هنگامی که به هوش می‌آید احساس خستگی شدید می‌کند و به این فکر فرو می‌رود که اینجا کجاست و او در اینجا چه می‌کند؟ سپس از امام‌زاده بیرون می‌آید و بار علوفه و گندم را برمی‌دارد و روانه ده می‌شود. در میان راه متوجه می‌شود که دارد چیز‌هایی می‌خواند. کم کم داستان آن دو جوان را به یاد می‌آورد و خود را حافظ همه قرآن می‌یابد.

کربلایی کاظم به وسیله علما و بزرگان بسیاری در داخل کشور ازجمله آیت الله بروجردی و بزرگان برخی دیگر از کشور‌ها مثل مصر، مورد آزمایش قرار گرفت و حفظ شگفت‌آور وی از سوی آن‌ها تایید شد.

کربلایی کاظم کریمی ساروقی در سال ١٢۶٠ شمسی در یکی از روستا‌های فراهان اراک به نام ساروق متولد شد و در سال ١٣٣۶ در سن ٧٧سالگی به دیدار حق شتافت.

فیلم کوتاهی از کربلایی کاظم به همراه تأیید مراجع و علما

 
انتهای پیام
captcha