فرصت‌هایی که هفته قرآن پیش روی دانشگاه‌ها می‌گذارد
کد خبر: 4100357
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
حجت‌الاسلام عشریه بیان کرد:

فرصت‌هایی که هفته قرآن پیش روی دانشگاه‌ها می‌گذارد

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآنی قم با اشاره به اینکه در عرصه فعالیت‌های قرآنی گاهی کوچک‌ترین و کوتاه‌ترین گام‌ها هم اثرگذار است، گفت: بدون شک هفته قرآن و دانشگاه‌ باعث شده تا طی همین بازه زمانی دانشگاه‌ها با تمرکز بیشتری به یک سری محورهای بنیادی و کلیدی در حوزه قرآن کریم بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان عشریه، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن قم

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان عشریه، رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در هفته قرآن و دانشگاه و نیز وضعیت فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌های کشور، گفت: فعالیت‌های قرآنی در کشور از گستردگی قابل قبولی برخوردار است و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که بزرگ‌ترین مرکز قرآنی ایران است و سایر مؤسسات قرآنی که به نوبه خودشان فعالیت‌هایی در حوزه قرآن کریم دارند، از این گستردگی برخوردار هستند، اما این مقدار پاسخگوی مطالبات قرآنیِ قرآن‌پژوهان و افرادی که علاقه‌مند به بحث‌های قرآنی هستند، نیست و لذا باید تلاش‌های جدی‌تری را در این زمینه اتخاذ کنیم تا بتوانیم از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تغییر وضعیت دهیم.

عشریه در ادامه با تأکید بر اینکه نامگذاری هفته‌ای در تقویم دانشگاهی کشور با عنوان هفته قرآن و دانشگاه حرکت مفید و اثرگذاری است، افزود: این هفته سال‌هاست در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و اثرات خوبی هم به همراه داشته است. هرچند که من اعتقاد دارم باید در دانشگاه‌های ما هر روز به نام قرآن باشد و هیچ وقت از قرآن جدا نباشیم. دانشگاهیان ما باید همیشه مطالعه قرآنی داشته باشند.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآنی قم تصریح کرد: اگر نگاهی به وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور داشته باشید متوجه خواهید شد که پژوهشگران واقعی قرآن در این کشور شبانه‌روز در تلاش هستند و انتشار مقالات بیشمار و تفسیرهای متعدد از قرآن کریم و نیز اجرای برنامه‌های قرآنی همه دلیلی بر این است که کار در حوزه قرآن در سطح دانشگاه‌ها در حد گسترده‌ای انجام می‌شود.

عشریه در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد مصادیق اثرگذاری هفته قرآن و دانشگاه در حرکتی قرآنی دانشگاه‌ها بیان کرد: بدون شک این هفته باعث شده تا طی همین بازه زمانی دانشگاه‌ها با تمرکز بیشتری به یک سری محورهای بنیادی و کلیدی در حوزه قرآن کریم بپردازند. طبعاً در این هفته مانند هفته‌هایی که در ایران برگزار می‌شود اعم از هفته وحدت و دهه ولایت و ... زمینه برای افزایش فعالیت‌ها و قرار دادن آن در دید همگان فراهم می‌شود و در سایه همین مورد است که دانشجویان و حتی مردم از گستردگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و همین می‌تواند مسیری برای توسعه فرهنگ قرآنی شود.

وی افزود: مطمئناً در بستر اجرای برنامه‌هاست که پیشنهادها و ایده‌ها تجلی بهتری پیدا می‌کند، در واقع هفته‌هایی از قبیل هفته قرآن و دانشگاه باعث می‌شود تا مسیرهای قرار گرفتن در طریق کلام‌الله مجید به بهترین شکل به دست بیاید.

عشریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه برخی دانشگاه‌ها تمامی فعالیت‌های خود را محدود به این هفته کرده‌اند و در دیگر ایام سال خالی از برنامه‌های قرآنی هستند، گفت: باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که کوتاهترین و کوچکترین گام در مسیر قرآن هم ثمرات و اثرات خاص خود را دارد و نباید به این گمان که یک اقدام یا یک برنامه خلاصه و کوچک است، آن را نادیده بگیریم و یا آن را در زمان خاصی محدود کنیم.

وی افزود: طبعاً هر برنامه‌ای که برگزار می‌شود نکات مثبت و البته کاستی‌هایی هم دارد، ما نمی‌توانیم این برنامه‌ها را نادیده بگیریم و ناچیز بدانیم و به گونه‌ای عمل کنیم که دست‌اندرکاران و طراحان آن برنامه‌ها به این احساس برسند که فعالیت‌هایشان بی‌ثمر و ابتر است. ضمن اینکه باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که فرایند توسعه به آرامی اتفاق می‌افتد، برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه هر سال کامل‌تر می‌شود و طبعاً سطح همایش‌ها، کنگره‌ها و محافل انس و جشنواره‌ها هر سال نسبت به سال قبل رشد بیشتری پیدا می‌کند، لذا اینکه اصل این حرکت را نادیده و ناچیز بگیریم کار مطلوبی نیست باید آن را تقویت کنیم تا در کنار آن به جایگاه مطلوب و عالی دست پیدا کنیم.

عشریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه انتظارها از دانشگاه علوم و معارف قرآن به خاطر فعالیت مستقیم در حوزه قرآن بیشتر از سایر دستگاه‌های دانشگاهی است، گفت: طبعاً جامعه مخاطب ما اعم از فرهیختگان، اندیشمندان و پژوهشگران توقع دارند این مجموعه عظیم و این پیکره بزرگ قرآنی بتواند بالاترین الگوها را نشان دهد و فعالیت‌های خود را گسترده کند تا بتواند از طریق آن مفاهیم و معارف قرآنی را در سطح جامعه به ظهور و بروز برساند. ما هم همواره در تلاش بوده‌ایم تا با هم‌اندیشی و مشورت با فعالان قرآنی بتوانیم بهترین و عالی‌ترین عملکرد را داشته باشیم به نحوی که ارتقاء کیفی بیشتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و انشاالله هر سال جایگاه قرآنی این دانشگاه بیشتر و والاتر و بهتر از گذشته شود تا همه بتوانند از فضای نورانی قرآن کریم بهترین و بیشترین استفاده‌ها را ببرند.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم همچنین در مورد جشنواره قرآن و عترت دانشجویان که اصلی‌ترین فعالیت قرآنی دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: این جشنواره سابقه بسیار زیادی در سطح دانشگاه‌ها دارد و تا کنون هم با کیفیت خوب و مناسبی برگزار شده است. دانشجویان و اساتید و فرهیختگان بیشماری از طریق حضور در این جشنواره توانمندی‌های علمی، هنری، فرهنگی و قرآنی خود را عرضه کرده و به سطوح بالایی در این زمینه نیز رسیده‌اند.

وی افزود: باید مطالعه‌ای بر روی این جشنواره صورت بگیرد تا از طریق آن رشته‌ها و بخش‌هایی که بیشترین آثار اجتماعی را به دنبال دارد شناسایی کنیم و در ادامه به این بخش‌ها و رشته‌ها بیشتر بها بدهیم. اگر مخاطب‌شناسی خوبی داشته باشیم و متناسب با جامعه هدف و مخاطبان خودمان رشته‌ها را دسته‌بندی کنیم و بعد بر اساس آن دسته‌بندی‌ها برنامه‌ریزی جشنواره‌ای داشته باشیم، موفقیت ما بیشتر خواهد شد.

عشریه در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد رابطه این دانشگاه با مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری نیز گفت: یکی از مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری این است که در این کشور اسلامی و قرآنی باید 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم، این قدم بسیار بزرگی است و در صورت تحقق می‌تواند فضای کشور را به یک فضای کاملاً قرآنی تبدیل کند. برای تحقق این منویات به یک سری برنامه‌ها و طراحی‌های جذاب نیاز داریم که به نظر می‌رسد چنین چیزی را تا کنون نداشته‌ایم. امیدوارم برنامه‌های جذابتری در دستور کار قرار بگیرد تا از آن طریق مطالبات مقام معظم رهبری و منویات ایشان به صورت کامل در فضای نورانی ایران اسلامی و تمام کشورها رسوخ پیدا کند.

انتهای پیام
captcha