هشدارها نسبت به افزایش مهاجرت ناشی از اسلام‌هراسی در سوئد
کد خبر: 4099114
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

هشدارها نسبت به افزایش مهاجرت ناشی از اسلام‌هراسی در سوئد

پس از روی کار آمدن احزاب راست افراطی در سوئد بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش مهاجرت مسلمانان یا به تعبیری فرار مسلمانان از این کشور هشدار داده‌اند.

به گزارش ایکنا از مرکز اطلاعات سوئد، در پی قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در این کشور گزارش‌های فراوانی از جانب رسانه‌هایی مانند سی ان ان، بی بی سی و همچنین مراکز پژوهشی انتشار یافته است که در آن نسبت به افزایش تمایل مسلمانان برای ترک سوئد به منظور مقابله با نژادپرستی موجود در این کشور هشدار داده شده است.

در این گزارش‌ها تصریح شده است که پیروزی جناح راست حزب دموکرات در سوئد و تبدیل شدن این حزب راست‌گرا به دومین حزب بزرگ این کشور نگرانی‌های بسیاری را در بین مسلمانان سوئد ایجاد کرده است. این حزب در سیاست‌های خود به صراحت بسیاری از مشکلات سوئد را ناشی از حضور گسترده مهاجران مسلمان اعلام کرده است؛ از این رو به نظر می‌رسد، سیاست‌های محدودکننده علیه مسلمانان رویکردی افزایشی در سوئد داشته باشند. علاوه بر این جامعه سوئد نیز شاهد افزایش اقدامات نژادپرستانه علیه مسلمانان به‌ویژه زنان محجبه و کودکان آن‌ها و همچنین مراکز اسلامی بوده است.

با توجه به این تغییرات می‌توان گفت سوئد که پیش‌تر به عنوان کشوری مهاجرپذیر و دارای آغوش گشوده به روی گروه‌های مختلف دینی مذهبی و قومی تلقی می‌شد اکنون دیگر مقصدی مناسب برای مهاجرت و یا یک جامعه بردبار در قبال مهاجران و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیست.

مسلمانان سوئد که در دهه ۸۰ میلادی تنها 150 هزار نفر جمعیت داشتند اکنون جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر دارند. بسیاری از این مسلمانان از اهالی سوریه، ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی از قبیل ایران و پاکستان هستند. خروج مهاجران مسلمان می‌تواند سوئد را با کمبود نیروی کار در بخش‌های مختلف مواجه کند. همچنین بر تصویر این کشور در نزد جوامع مسلمان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

سلب حضانت کودکان از خانواده‌های مسلمان در سوئد

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره برخورد پلیس و سازمان‌های اجتماعی سوئد با خانواده‌های مسلمان و سلب حضانت کودکان از این خانواده‌ها به دلیل ادعاهای موجود مبنی بر سوء رفتار با این کودکان انتشار یافته بود که با واکنش گسترده از سوی بسیاری از فعالان مسلمان در این کشور مواجه شد.

در این گزارش‌ها آمده است که اداره امور اجتماعی سوئد، در موارد متعددی حضانت کودکان را به افراد همجنس‌گرا سپرده است.

انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در کشورهای مسلمان به همراه داشته است. برخی از کاربران در واکنش به این بی‌اخلاقی نوشتند که سوئد، بر خلاف تصویری که از خود نشان می‌دهد کشوری ظالم و نژادپرست بوده و چیزی از دموکراسی و حقوق کودکان نمی‌داند.

انتهای پیام
captcha