واکنش آیت‌الله بروجردی به طلبه‌ای که به حضرت معصومه(س) گلایه کرد
کد خبر: 4097238
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
هادی الیاسی بیان کرد:

واکنش آیت‌الله بروجردی به طلبه‌ای که به حضرت معصومه(س) گلایه کرد

حجت‌الاسلام هادی الیاسی ضمن اشاره به برکات هجرت حضرت معصومه(س) به ذکر خاطره‌ای از رفتار آیت‌الله العظمی بروجردی با یکی از طلاب پرداخت.

به گزارش ایکنا، مراسم سالروز وفات حضرت معصومه(س)، صبح امروز 14 آبان با سخنرانی حجت‌الاسلام هادی الیاسی در بیت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی برگزار شد که گزیده آن را می‌خوانید؛

حرکت حضرت معصومه(س) در دوران حیات امام رضا(ع) حرکتی است که در دایره ولایت و در مسیر هدایت امام معصوم قرار داشت. حرکت ایشان یک بازو برای خنثی کردن نقشه دشمنی مثل بنی العباس بود که شخص مامون آن حکومت را اداره می‌کرد. مامون یک سیاستمدار کارکشته بود که با نگاه دوستی و برادری با ولایت امام رضا(ع) و شیعیان وارد میدان شد ولی نقشه خبیثانه‌ای کشید ولی حرکت و هجرت این بانو نقشه مامون را نقش بر آب کرد. ایشان از اولین گروه‌هایی بود که برای دیدن امام رضا(ع) از مدینه خارج شد. حضور حضرت معصومه(س) در این مسیر برای حکومت مامون گران بود. دیدار حضرت معصومه(س) با امام رضا(ع) یک خطر برای حکومت بود. به همین جهت هجرت ایشان یک حرکت پربرکت بود. حضور عالمان و محدثان در شهر قم از برکات حرکت ایشان است.

هجرت؛ عامل تمدن

در مکاتب غربی در مورد رشد و تعالی انسان و حرکت انسان‌ها در تاریخ نظریات متعددی مطرح است. مثلا مارکس در نظریه خودش می‌گوید موتور حرکت انسان‌ها در طول تاریخ، اقتصاد و تکامل ابزار است. برخی دیگر مثل فروید غریزه جنسی را موتور حرکت بشر اعلام کردند و همه پدیده‌های دیگر را چهره دیگری برای برآوردن نیاز جنسی می‌دانند. عده دیگری مثل نیچه، غریزه برتری‌جویی و قدرت‌طلبی را مطرح کردند. پس زیربنای رشد و تعالی در غرب در سه چیز خلاصه می‌شود؛ اقتصاد، غریزه جنسی و قدرت‌طلبی. گرچه هر کدام از اینها دیگری را نفی می‌کند. مشکل اساسی این نظریه‌ها این است که بعد معنویت را در هر سه عامل ندیده‌اند.

وقتی ما به قرآن نگاه می‌کنیم تمام این نظریات نفی می‌شود. انسانی مثل یوسف حاضر است جلوی عیاشی یک زن بایستد برای اینکه رشد را در تعالی روح می‌بیند. قوم بنی اسرائیل پول نداشتند، قدرت نداشتند، بلکه مستضعف بودند ولی وقتی به تعالی در مکتب وحی وارد شدند خدا به آنها تمدن داد. مگر شیعه در طول تاریخ قدرت‌طلب بوده؟ مگر دنبال فتوحات بوده است؟ مثال دیگر این مسئله پیشنهاد قریش به پیامبر(ص) است. قریش بعد از تهدیدها و تطمیع‌ها سراغ ابوطالب آمدند و گفتند اگر پیامبر(ص) زن بخواهد به او می‌دهیم، اگر قدرت بخواهد به او می‌دهیم، اگر پول بخواهد به او می‌دهیم، فقط دست از تبلیغ بردارد. پیامبر(ص) هم فرمود اگر خورشید و ماه را در دستان من قرار دهند، دست از تبلیغ رسالت برنمی‌دارم.

یکی از عوامل تمدن در قرآن نقش انبیای الهی است. مثلا تاریخ میلادی و تاریخ قمری با محوریت زندگی دو پیامبر شکل گرفته است. این نشان می‌دهد رهبران الهی در تکامل انسان‌ها در کره زمین نقش مهمی دارند. هر کجا پیامبری بود در آن منطقه هم فرهنگ آمد، هم آداب زندگی آمد.

یکی از عوامل تمدن هجرت‌ است

مورد دوم شخصیت‌های بزرگ معنوی مثل سیدالشهداء هستند. یکی دیگر از عوامل تمدن هجرت‌ها است، در طول تاریخ اسلام هجرت‌هایی انجام گرفته که عامل رشد شده است. در لحظاتی که مشرکین در مستی بودند و فکر می‌کردند پیامبر(ص) را می‌کشند خداوند راهی پیش پای پیامبر(ص) گذاشت که اسلام جان تازه‌ای گرفت و دولت مستقل تشکیل داد.

یکی از این هجرت‌ها هجرت حضرت معصومه(س) بود. قسمت مهم قضیه این است که هدف از هجرت چه باشد؟ امیرالمومنین(ع) در یک روایتی می‌فرمایند اگر می‌خواهد هجرت شکل بگیرد باید با معرفت ولی خدا باشد. انسان باید با معرفت ولی خدا قدم بردارد و حضرت معصومه(س) نیز این کار را انجام داد و برای امام رضا(ع) قدم برداشت ولی به وصال آن حضرت نرسید «فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ».

ما این اجر را در دنیا و آخرت خواهیم دید. در دنیا شما می‌بیند که ام القرای شیعه در جوار حرم حضرت معصومه بال و پر می‌گیرد. از یکی از علما نقل شده است که می‌گفت برای تحصیل به شهر قم آمدم ولی پول کمی داشتم. در حجره ساکن شدم و چند روز بعد پولم به اتمام رسید. یکی دو روز گرسنه بودم و ضعف بر من غلبه کرد. روبروی ضریح حضرت معصومه(س) ایستادم و گفتم ما مهمان شما هستیم، شما کریمید و ... گلایه‌هایی مطرح کردم. وقتی به مدرسه رفتم خادم آیت‌الله بروجردی دنبال من آمد و مرا نزد ایشان برد. وقتی محضر ایشان رفتم، ایشان سوالاتی از من کردند، بعد مقداری پول دادند و گفتند اگر گرفتار بودی پیش ما بیا و به عمه ما گلایه نکن. ایشان هوای همه را دارند. خود ما که اهل قم هستیم هر وقت گرفتار می‌شویم اول حرم حضرت معصومه(س) می‌رویم. ایشان این کرامت را از مادرشان حضرت فاطمه(س) به ارث برده است.

انتهای پیام
captcha