فتنه اخیر اغتشاش بود نه اعتراض/ دستگیری عامل دوم حادثه تروریستی در شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4095802
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
وزیر اطلاعات:

فتنه اخیر اغتشاش بود نه اعتراض/ دستگیری عامل دوم حادثه تروریستی در شاهچراغ(ع)

حجت‌الاسلام خطیب در مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل، با بیان اینکه در فتنه اخیر با اعتراض روبه‌رو نبودیم بلکه اغتشاش را مشاهده کردیم، از دستگیری عامل دوم اقدام تروریستی شاهچراغ(ع) از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد.

فتنه اخیر اغتشاش بود نه اعتراض / دستگیری عامل دوم حادثه تروریستی در شاهچراغ

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل، صبح امروز، نهم آبان، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در این مراسم شخصیت‌های لشکری و کشوری حضور داشتند.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی قصری‌زاده؛ قاری بین‌المللی و پخش سرود مقدس کشورمان آغاز شد در ادامه سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان سخنران نخست، با خیر مقدم به مهمانان گفت: بعد از دفاع مقدس و پایان دوره اول سازندگی احساس شد که برای دفاع از زیرساخت‌های کشور نیازمند سازمانی به نام پدافند غیرعامل هستیم که به فرمان مقام معظم رهبری این سازمان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در همه دستگاه‌های اجرایی یکی از معاونان به‌عنوان مسئول پدافند غیرعامل محسوب می‌شود و الحمدالله تا به امروز درک خوب و قابل قبولی در مدیران و دستگاه‌های اجرایی نسبت به پدافند غیرعامل به وجود آمده است، افزود: تهدیدات متنوعی وجود دارد که عناصر انسانی در این تهدیدات دخیل هستند و تهدیداتی که مدنظر پدافند غیرعامل است مفهومی متغیر و پویا است، لذا سازمان پدافند غیرعامل برای مقابله با این تهدیدات، دفاع پویا و سیالی انجام می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در برابر تهدیدات پدافند غیرعامل بایستیم باید چنین جلساتی مستمر ادامه پیدا کند. در این اجلاس ضمن بررسی تهدیدات باید تلاش کنیم یک الگویی برای مقابله با تهدیدات ارائه شود. پدافند غیرعامل یک آموزش بین‌رشته‌ای است که همه دستگاه‌ها را شامل می‌شود. در واقع پدافند غیرعامل نوع دیگری از دفاع محسوب می‌شود که مفهوم ثابت و ایستاست و مثل مفاهیم سنتی نیست؛ بنابراین ضروری است ضمن بررسی تهدیدات روز مطابق با این تهدیدات راهکار ارائه شود.

رسالت سازمان پدافند غیرعامل

جلالی گفت: سازمان پدافند غیرعامل یک سیاستگذار و نظارت‌کننده است و همه سطوح از تهدیدات را راهبری و کنترل خواهد کرد.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان سخنران دوم این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین ملزومات مدیریت پیش‌دستانه تهدیدات فراروی امنیت ملی، پدافند غیرعامل است؛ پدافند غیرعامل به یکی از نهاد‌های مهم در دهه پنجم انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مجلس در قانون پدافند غیرعامل درباره نحوه برخورد با مستنکفین از ملزومات قانون پدافند غیرعامل تدابیری را اندیشیده تا همه مدیران سازمان‌ها تهدیدات غیرعامل را جدی بگیرند، افزود: متأسفانه فرهنگ پدافند غیرعامل در میان برخی مدیران مغفول مانده و برای آن بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: پدافند غیرعامل از اهمیت بسیار زیادی در جمهوری اسلامی برخوردار است. در واقع پدافند غیرعامل کشور را از اقدامات ناامن‌کننده مصون می‌دارد. در برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم، ششم و اخیرا برنامه هفتم همواره بر پدافند غیرعامل تأکید شده و لذا پدافند غیرعامل برای ارتقای تاب‌آوری و مصون‌سازی کشور از انواع تهدیدات به‌ویژه تهدیدات زیستی و شیمیایی و سایبری دارای جایگاه است.

قانون پدافند غیرعامل در مجلس

جلال‌زاده با اشاره به افزایش بودجه سازمان پدافند غیرعامل گفت: تلاش شده همواره در لوایح بودجه به ویژه بودجه ۱۴۰۱ حق پدافند غیرعامل محفوظ باقی بماند که تمام تلاش مجلس هم بر این اساس است. امیدوارم طی یک ماه آینده قانون پدافند غیرعامل به تصویب برسد و سپس در شورای نگهبان هم تأیید شود. این قانون می‌تواند پدافند غیرعامل را تقویت کند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که واحد‌های سیاسی و شهری طبق اصول پدافند غیرعامل شکل بگیرند، یعنی پیش از مکان‌یابی، تهدیدات غیرعامل شناسایی شوند و در برابر آن‌ها اقدامات پدافندی صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: طی سال‌های گذشته تهدیدات بسیار زیادی متوجه زیرساخت‌های کشور شده که تهدید علیه جایگاه‌های سوختی کشور بخشی از این تهدیدات بوده و اگر پدافند غیرعامل وجود نداشت نمی‌دانستیم چه بر سر کشور می‌آمد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات سومین سخنران این مراسم بود که گفت: همه باید تلاش کنیم تا کشور را از تهدیدات مصون نگاه داریم و وظیفه همه دستگاه‌ها این است و اگر چنین کنیم لطف خداوند شامل حال ما خواهد شد.

وی با بیان اینکه امنیت بر هر چیزی برتر است و امنیت زیرساخت و پایه همه امور کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: بنابراین شناسایی آنچه که امنیت را تهدید می‌کند از اولویت‌هاست و باید به آن پرداخت و فرقی هم نمی‌کند تهدید فیزیکی باشد یا زیستی، بنابراین برای حفظ امنیت و پایداری آن باید همه ابزار‌ها را به کار گرفت.

وزیر اطلاعات گفت: پدافند غیرعامل یکی از دستگاه‌هایی است که با هوشمندی خود می‌تواند در جهت ارتقای امنیت نقش اصلی را ایفا کند. پدافند غیرعامل یکی از اولویت‌های مهم حکمرانی و حاکمیتی است و بنابراین باید مستمر بر آن نظارت و برایش برنامه‌ریزی شود.  

خطیب با بیان اینکه آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در پدافند غیرعامل یکی از اولیت‌های سازمانی محسوب می‌شود، افزود:، چون باید دانست تهدیدات نو و متغیر نسبت به کشور وجود دارد که اگر هوشمندی و درک دقیق وجود داشته باشد، می‌توان برای دفع تهدیدات اقدام عملی انجام داد.

تهدیدات مستمر سایبری

وی ادامه داد: تهدیدات سایبری به صورت مستمر علیه کشور ما وجود دارد و به همین دلیل اولویت دفاع پدافند غیرعامل باید مقابله با تهدیدات سایبری و تهدیدات فناوری‌های جدید باشد. همواره دشمن با ابزار‌های فناورانه تلاش کرده علیه نظام اسلامی دست به تهدید بزند که ریزپرنده‌ها یکی از این تهدیدات است. اگر سازمانی این تهدیدات را جدی بگیرد و برای دفعش برنامه‌ریزی داشته باشد می‌تواند با این تهدیدات موفق ظاهر شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تا زمانی که ملت ایران بخواهد در مسیر پیشرفت گام بردارد و پیشگام و تمدن‌ساز باشد، دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: باید تلاش کنیم تا تهدیدات را شناسایی و با آن‌ها مقابله شود. استفاده از توانمندی‌های آسیایی و پیمان شانگ‌های می‌تواند فرصتی برای تقویت دفاع پدافند غیرعامل محسوب شود.  

خطیب ادامه داد: در جنگ همه‌جانبه‌ای قرار داریم و بیش از ۴۰ سال دشمن با انواع فتنه و تجزیه‌طلبی و همه ابزارهایش را در حوزه نرم و سخت علیه ایران به کار گرفته و امروز تلاش می‌کند تا با حمایت از براندازان و اقدامات براندازانه و تهدیدات نرم، ایران را تضعیف و تجزیه کند. یکی از زمینه‌هایی که دشمن از آن بهره می‌برد مطالبات انباشته است.  

وی با بیان اینکه در فتنه اخیر با اعتراض روبه‌رو نبودیم بلکه اغتشاش را مشاهده کردیم، اظهار کرد: در اعتراض آتش زدن و تخریب جایی ندارد. همچنین آنچه دشمن در سیستان و بلوچستان و کردستان دنبال می‌کند به غیر از تجزیه‌طلبی رنگ و بویی ندارد. در اغتشاش اخیر یکی از سردمداران اروپایی می‌گوید این همان اتفاقی است که خود را برای آن آماده کرده بودیم، بنابراین دشمن به دنبال فرصتی برای موج‌سواری و سواستفاده است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: عمده کار هدایت و رهبری را مستقیماً دشمن انجام می‌دهد و ما هم نسبت به برخی تهدیدات غافل شده‌ایم. آن‌هایی که در تجمع آلمان حضور داشتند ابزار خیمه شب‌بازی دشمن بودند.

خطیب افزود: اقلیتی را شاهد هستیم که پرخاشگر و خشونت‌طلب هستند و آموزش دیده‌اند و پول دریافت کرده‌اند و نیز فضای مجازی فرصتی را برای آن‌ها فراهم کرده است.

وزیر اطلاعات اذعان کرد که آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود دارد و مسئولان باید برای درمان این آسیب‌ها راهکاری بیندیشند.  

وی با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی گفت: حفاظت از سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی جزء اولویت‌هاست و باید در جهت پرورش و حفظ آن تلاش کرد، لذا رسیدگی به مطالبات مردمی برای مسئولان دارای اهمیت باشد.

وزیر اطلاعات تأکید کرد: دشمن تلاش می‌کند اغتشاشات را با بحران‌آفرینی‌های جدید، عملیات‌های تروریستی، فشار‌های جهانی و دیگر اقدامات را پیش ببرد.

خطیب در پایان اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج) عامل دوم اقدام تروریستی شاهچراغ را دستگیر کردند.

براساس این گزارش، امیر عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: کشور ما در یک موقعیت بسیار حساس و منحصر بفرد قرار گرفته و این منطقه علاقه بازیگران بسیاری به ویژه استکبار را به خود جلب کرده است. استکبار نسبت به این منطقه طمع بسیاری دارد.

وی افزود: در چنین شرایطی انقلاب اسلامی رقم خورد و پیامدهای بین‌المللی را در بر گرفت که فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد از پیامدهای انقلاب اسلامی بود. 

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اقتدار به راه خود ادامه داد و لذا توطئه‌ها و فتنه‌ها شروع شد، عنوان کرد: دشمن در دهه اول پیروزی انقلاب فتنه‌ها را آغاز کرد که جنگ تحمیلی یکی از آنهاست ولی انقلاب از این فتنه با موفقیت عبور کرد و وارد دهه سازندگی شد‌ و در این دهه کشور ما پیشرفت و دستاوردهای عظیمی را شاهد بود و دشمن برای مقابله با این پیشرفت‌ها انواع فتنه‌ها را به کار گرفت، درواقع دشمن می‌خواهد مانع تمدن‌سازی ما شوند. 

نصیرزاده ادامه داد: تهدیدات هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و ابعاد مختلف تهدیدات از نوع جدید به وجود آمده است. با روی کار آمدن دولت جدید، امید در کشور زنده شده، جراحی اقتصادی آغاز شده، جایگاه و اثرگذاری جمهوری اسلامی ارتقا یافته و نیز عضو پیمان‌های مهم جهانی شده‌ایم و از سوی دیگر کرونا مهار شد. دشمن چون شاهد پیشرفت‌های ماست برای مقابله با مردم و نظام ایران انواع تهدیدات را بکار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما همیشه در حال جنگ هستیم، افزود: درست است که جنگ سخت در کار نیست اما جنگ نرم و غیرعامل وجود دارد و برای مقابله با این تهدیدات باید سیاست‌های پدافند غیرعامل تدوین شود. دشمن می‌خواهد با استفاده از نارضایتی‌ها فتنه ایجاد کند اما یکی از وظایف پدافند غیرعامل مصون‌سازی کشور و شناسایی تهدیدات است. رسانه‌ها و سازمان‌ها باید مردم را با تهدیدات غیرعامل و نقش پدافند غیرعامل آشنا سازند.

ضرورت ایجاد درک مشترک بین مسئولان

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از سوی دیگر باید میان مسئولان درک مشترک ایجاد شود و این درک مشترک باید توسعه پیدا کند. در نظر داشته باشیم پدافند غیرعامل مختص بخش نظامی نیست بلکه همه بخش‌ها را شامل می‌شود. ضروری است که تهدید را جدی بگیریم و بدانیم عقب‌ماندگی بسیاری وجود دارد. وقتی یک جوان مسیر درست و غیردرست را از هم تشخیص نمی‌دهد، این نشان می‌دهد دشمن سال‌ها در بستر فنی برروی ذهن این جوان کار کرده و برای اینکه با چنین بسترهایی مقابله کنیم ضروری است قوانین الزام‌آور به تصویب برسد و ما هم در این زمینه کار کنیم.

نصیرزاده در پایان تأکید کرد: پدافند غیرعامل یکی از راه‌های قوی شدن است و همچنین نباید دشمن را دست‌کم بگریم و از سوی دیگر دست‌کم نگرفتن دشمن به معنای ترس از دشمن نیست. با پدافند غیرعامل می‌توان دشمن را مغلوب کرد.

انتهای پیام
captcha