از هجوم صهیونیست‌ها به جنین تا برپایی باشکوه نماز جمعه در قدس
کد خبر: 4093393
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
تحولات فلسطین:

از هجوم صهیونیست‌ها به جنین تا برپایی باشکوه نماز جمعه در قدس

در جریان هجوم نظامیان صهیونیست در صبح امروز به شهر جنین، صلاح بریکی جوان 19 ساله فلسطینی به شهادت رسیده و شماری دیگر نیز زخمی شدند، در مقابل جنبش حماس حملات وحشیانه اشغالگران صهیونیست را محکوم و بر تداوم مقاومت ملت فلسطین برای تحقق حقوق مشروع خود تأکید کرده است، از سویی هزاران تن از ساکنان اراضی اشغالی با وجود تدابیر شدید امنیتی در نماز صبح و نماز جمعه امروز در مسجدالاقصی حضور یافتند.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نظامیان صهیونیست صبح امروز جمعه به شهر جنین یورش بردند. وزارت بهداشت و درمان فلسطین در غزه تصریح کرده است: در جریان این حملات صلاح عبدالله بریکی 19 ساله به شهادت رسید و 3 تن دیگر زخمی شدند. 

به گفته منابع محلی یگان‌های ویژه ارتش صهیونیستی به محله السیباط در مرکز جنین حمله کرده و این محله و خیابان دبه العطاوی را محاصره کرده و به ساختمان‌های بلند مشرف به این منطقه یورش برده و آن‌ها را اشغال کرده و آن را به برجک دیده‌بانی مبدل ساختند.

در این منطقه درگیری‌های مسلحانه‌ای صورت گرفت و در جریان آن بسته‌های انفجاری سنگینی پرتاب گردید که این شهر را به لرزه درآورد.

علاوه بر این اشغالگران صهیونیست صبح امروز جمعه به بخش‌های مختلف کرانه باختری حمله کردند. 

نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس در جریان این حملات 5 فلسطینی را بازداشت کردند. 

از سوی دیگر، نهادهای متولی امور اسرای فلسطینی اعلام کردند که اشغالگران صهیونیست در ماه سپتامبر گذشته 445 فلسطینی از جمله 35 کودک و 19 بانوی فلسطینی را در بخش‌های مختلف کرانه باختری از جمله قدس بازداشت کردند. 

از هجوم صهیونیست‌ها به جنین تا برپایی باشکوه نماز جمعه در قدس

حماس: جنایت‌های صهیونیست‌ها اراده ملت فلسطین را در هم نمی‌شکند

جنبش مقاومت اسلامی حماس، شهادت صلاح بریکی جوان 19 ساله فلسطینی به دست اشغالگران صهیونیست در شهر جنین را به ملت فلسطین تبریک و تسلیت گفت. 

حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: خون شهدای فلسطین به هدر نخواهد رفت و قیام این ملت علیه اشغالگران صهیونیست به پیروزی و آزادی سرزمین‌های اشغالی می‌انجامد. 

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: یورش‌های مکرر اشغالگران صهیونیست به شهرهای فلسطینی و محاصره این شهرها هرگز اراده پولادین ملت فلسطین در پایبندی به حقوق حقه خویش را تضعیف نخواهد کرد. 

حماس حمایت از تشدید انتفاضه کرانه باختری بر لزوم تحکیم و تقویت ملت فلسطین و حمایت این ملت از گزینه مقاومت و تداوم راه شهید عدی التمیمی و تمامی برادران شهیدش که تا آخرین قطره خونش با دشمن صهیونیستی در راه پاسداری از مسجد مبارک الاقصی مبارزه کردند، تأکید کرد. 

حضور گسترده مردم فلسطین در مسجدالاقصی

هزاران فلسطینی امروز جمعه نماز صبح را در مسجد مبارک الاقصی و مساجد کرانه باختری اقامه کردند. 

این اقدام در چارچوب «پویش ندای فجر عظیم» و در تأکید بر وفاداری به خون شهدای فلسطین صورت گرفت. 

فلسطینیان ساکن الخلیل و طولکرم و نابلس با عزیمت به مساجد این استان‌ها نماز صبح را در شکوهی هر چه تمامتر در مساجد اقامه کردند.

ظهر امروز نیز هزاران فلسطینی نماز جمعه را در محوطه‌ها و صحن‌های مسجد مبارک الاقصی اقامه کردند. 

از هجوم صهیونیست‌ها به جنین تا برپایی باشکوه نماز جمعه در قدس

هزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری و قدس اشغالی و اراضی اشغالی سال 1948 از نخستین ساعات بامداد امروز در میان تدابیر شدید امنیتی ارتش صهیونیستی خود را به مسجدالاقصی رسانده و نماز جمعه را در این مکان مقدس به جا آوردند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شمار زیادی از نظامیان صهیونیست در بخش‌های مختلف قدس، به ویژه بخش قدیمی این شهر و اطراف مسجدالاقصی، مستقر شده و مدارک شناسایی فلسطینیان را بازرسی کردند.

هشدار اتحادیه عرب نسبت به انفجار اوضاع در فلسطین

اتحادیه عرب روز گذشته نسبت به ادامه تنش‌آفرینی اسرائیلی که می‌تواند منجر به انفجار اوضاع و تهدید ثبات و صلح در منطقه و جهان شود هشدار داد.

سعید ابوعلی دستیار ویژه دبیر کل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی عربی مسئولیت کامل و مستقیم تجاوزات و جنایات متداوم علیه مردم فلسطین را متوجه دولت اشغالگر دانست.

وی تأکید کرد این جنایات وحشیانه و تجاوزات آشکار که توسط مقامات اشغالگر صورت می‌پذیرد چالشی آشکار برای جامعه بین‌المللی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مرتبط با این موضوع و همچنین قوانین و منشورهای بین‌المللی است.

از هجوم صهیونیست‌ها به جنین تا برپایی باشکوه نماز جمعه در قدس

رشیدی ادامه داد مجازات‌های دسته‌جمعی و سرکوب که از چند روز گذشته در جنگی وسیع علیه ملت فلسطین در حال اجرا شدن است همچنان در حال افزایش بوده و هم‌زمان دایره تجاوزات و نقض آشکار ابتدایی‌ترین سطح از حقوق بشر را وسعت می‌بخشد که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل عمدی، اعدام‌های میدانی، بازداشت،‌ تخریب منازل و تأسیسات و قطع جاده‌های ارتباطی اشاره کرد.

این مقام مسئول در اتحادیه عرب افزود اشغالگران همچنان به اجرای طرح‌های خود برای اخراج، کوچ اجباری و پاک‌سازی نژادی ادامه می‌دهند به طوری که گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان‌های بین‌المللی اشاره به آن دارند که سال 2022 یکی از خونین‌ترین سال‌ها برای ملت فلسطین بوده و تاکنون در آن 170 نفر به شهادت رسیده‌اند.

وی در پایان جامعه بین‌الملل را به دخالت فوری برای محدود کردن این جنایات، کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه برای اتخاذ اقدامات عملی و مواخذه مقامات اشغالگر بر اساس قوانین بین‌الملل دعوت کرد.

منابع عبری از بیش از 100 مورد تجاوز شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری طی 10 روز گذشته خبر داده‌اند.

به گفته این منابع بخش اعظم این تجاوزات در شمال کرانه باختری، به ویژه شهرک حواره در نابلس صورت گرفت. چند روز پیش نظامیان صهیونیست نیز از جانب این شهرک نشینان مورد حمله قرار گرفتند.  این اقدام از سوی ارتش رژیم صهیونیستی محکوم شد، درحالی‌که رئیس ستاد مشترک  در جریان محکومیت حملات شهرک‌نشینان یهود به نظامیان اسرائیلی و پاشیدن گاز فلفل به آنها، به اقدامات این شهرک نشینان علیه غیرنظامیان فلسطینی  اشاره ای نکردند.
 
به نوشته روزنامه هاآرتص، شهرک‌نشینان صهیونیستی که به فلسطینیان حمله‌ور شدند همان کسانی هستند که به افسران و نظامیان «اسرائیلی» یورش بردند، ولی فرماندهان ارتش به تجاوزات شهرک‌نشینان یهود به فلسطینیان اشاره‌ای نمی‌کنند.

 

انتهای پیام
captcha